Psychological intervention program in victim students of bullying
Descripción del Articulo
The objective of this research was to determine the influence of a psychological intervention program for bullying rates in secondary school students, the type of research was applied with a quantitative approach, its pre-experimental design, as a population and sample is considered to be 20 First g...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revista UCV-HACER |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2524 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2524 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
2414-8695_0bf46dfa660a2d2c1382b3aac0ade831 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2524 |
| network_acronym_str |
2414-8695 |
| repository_id_str |
|
| network_name_str |
Revista UCV-HACER |
| spelling |
Psychological intervention program in victim students of bullyingPrograma de intervención psicológica en estudiantes víctimas de bullyingCABANILLAS ZULOETA, Jennifer SadithDÁVILA GONZÁLES, Liliana MelinaCALLE LEJABO, JakorySOSA PÉREZ, Lisset AriadnaLLOCLLA GONZALES, HerryVIDAURRE GARCÍA, Wilmer EnriqueThe objective of this research was to determine the influence of a psychological intervention program for bullying rates in secondary school students, the type of research was applied with a quantitative approach, its pre-experimental design, as a population and sample is considered to be 20 First grade students, the technique used was the survey and as a tool a questionnaire of 25 articles was used whose application is to specifically know the level of the study variable, which could be applied collectively with the duration of 15 minutes. Likewise, it should be noted that in order to facilitate the understanding of the results of the analysis carried out the items that had the response: never, almost never, sometimes, almost always and always. As a main result, after applying the normality test and the Wilcoxon test it was found that the Sig (0.015) < p-value (0.05) thus rejecting H0. Therefore, as the conclusion was limited if a Psychological Intervention program is applied, it is possible to reduce the levels of bullying in high school students.Keywords: Bullying, victim, aggressor, passive, cyber.La presente investigación tuvo por objetivo determinar la influencia de un programa de intervención psicológica para sobre los índices bullying en estudiantes del nivel secundaria, el tipo de investigación fue aplicada con enfoque cuantitativo, su diseño pre experimental, como población y muestra se consideró a 20 estudiantes del primer grado de secundaria, la técnica utilizada fue la encuesta y como instrumento se empleó un cuestionario de 25 de ítems cuya finalidad es conocer detalladamente el nivel de la variable de estudio., el cual pudo ser aplicado de manera colectiva con de duración de 15 minutos. Asimismo, cabe mencionar que con el fin de facilitar la comprensión de los resultados del análisis realizado los ítems tuvieron como respuesta: nunca, casi nunca, a veces, casi siempre y siempre. Como resultado principal, después de aplicada la prueba de normalidad y la prueba Wilcoxon arrojó que la Sig (0,015) < p-valor (0,05) rechazando de esta manera H0. Por tanto como conclusión quedó establecida que si aplicamos un programa de Intervención Psicológica, se logra disminuir los niveles del bullying en estudiantes del nivel secundaria.Palabras Clave: Bullying, victima, agresor, pasivo, cibernético.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/252410.18050/ucv-hacer.v8i4.2524UCV HACER; Vol. 8 Núm. 4 (2019): Octubre-Diciembre; 67-75UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 4 (2019): Octubre-Diciembre; 67-752414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i4reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2524/2075Derechos de autor 2020 Jennifer Sadith CABANILLAS ZULOETA, Liliana Melina DÁVILA GONZÁLES, Jakory CALLE LEJABO, Lisset Ariadna SOSA PÉREZ, Herry LLOCLLA GONZALES, Wilmer Enrique VIDAURRE GARCÍAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Psychological intervention program in victim students of bullying Programa de intervención psicológica en estudiantes víctimas de bullying |
| title |
Psychological intervention program in victim students of bullying |
| spellingShingle |
Psychological intervention program in victim students of bullying CABANILLAS ZULOETA, Jennifer Sadith |
| title_short |
Psychological intervention program in victim students of bullying |
| title_full |
Psychological intervention program in victim students of bullying |
| title_fullStr |
Psychological intervention program in victim students of bullying |
| title_full_unstemmed |
Psychological intervention program in victim students of bullying |
| title_sort |
Psychological intervention program in victim students of bullying |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
CABANILLAS ZULOETA, Jennifer Sadith DÁVILA GONZÁLES, Liliana Melina CALLE LEJABO, Jakory SOSA PÉREZ, Lisset Ariadna LLOCLLA GONZALES, Herry VIDAURRE GARCÍA, Wilmer Enrique |
| author |
CABANILLAS ZULOETA, Jennifer Sadith |
| author_facet |
CABANILLAS ZULOETA, Jennifer Sadith DÁVILA GONZÁLES, Liliana Melina CALLE LEJABO, Jakory SOSA PÉREZ, Lisset Ariadna LLOCLLA GONZALES, Herry VIDAURRE GARCÍA, Wilmer Enrique |
| author_role |
author |
| author2 |
DÁVILA GONZÁLES, Liliana Melina CALLE LEJABO, Jakory SOSA PÉREZ, Lisset Ariadna LLOCLLA GONZALES, Herry VIDAURRE GARCÍA, Wilmer Enrique |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of this research was to determine the influence of a psychological intervention program for bullying rates in secondary school students, the type of research was applied with a quantitative approach, its pre-experimental design, as a population and sample is considered to be 20 First grade students, the technique used was the survey and as a tool a questionnaire of 25 articles was used whose application is to specifically know the level of the study variable, which could be applied collectively with the duration of 15 minutes. Likewise, it should be noted that in order to facilitate the understanding of the results of the analysis carried out the items that had the response: never, almost never, sometimes, almost always and always. As a main result, after applying the normality test and the Wilcoxon test it was found that the Sig (0.015) < p-value (0.05) thus rejecting H0. Therefore, as the conclusion was limited if a Psychological Intervention program is applied, it is possible to reduce the levels of bullying in high school students.Keywords: Bullying, victim, aggressor, passive, cyber. La presente investigación tuvo por objetivo determinar la influencia de un programa de intervención psicológica para sobre los índices bullying en estudiantes del nivel secundaria, el tipo de investigación fue aplicada con enfoque cuantitativo, su diseño pre experimental, como población y muestra se consideró a 20 estudiantes del primer grado de secundaria, la técnica utilizada fue la encuesta y como instrumento se empleó un cuestionario de 25 de ítems cuya finalidad es conocer detalladamente el nivel de la variable de estudio., el cual pudo ser aplicado de manera colectiva con de duración de 15 minutos. Asimismo, cabe mencionar que con el fin de facilitar la comprensión de los resultados del análisis realizado los ítems tuvieron como respuesta: nunca, casi nunca, a veces, casi siempre y siempre. Como resultado principal, después de aplicada la prueba de normalidad y la prueba Wilcoxon arrojó que la Sig (0,015) < p-valor (0,05) rechazando de esta manera H0. Por tanto como conclusión quedó establecida que si aplicamos un programa de Intervención Psicológica, se logra disminuir los niveles del bullying en estudiantes del nivel secundaria.Palabras Clave: Bullying, victima, agresor, pasivo, cibernético. |
| description |
The objective of this research was to determine the influence of a psychological intervention program for bullying rates in secondary school students, the type of research was applied with a quantitative approach, its pre-experimental design, as a population and sample is considered to be 20 First grade students, the technique used was the survey and as a tool a questionnaire of 25 articles was used whose application is to specifically know the level of the study variable, which could be applied collectively with the duration of 15 minutes. Likewise, it should be noted that in order to facilitate the understanding of the results of the analysis carried out the items that had the response: never, almost never, sometimes, almost always and always. As a main result, after applying the normality test and the Wilcoxon test it was found that the Sig (0.015) < p-value (0.05) thus rejecting H0. Therefore, as the conclusion was limited if a Psychological Intervention program is applied, it is possible to reduce the levels of bullying in high school students.Keywords: Bullying, victim, aggressor, passive, cyber. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2524 10.18050/ucv-hacer.v8i4.2524 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2524 |
| identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v8i4.2524 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2524/2075 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Jennifer Sadith CABANILLAS ZULOETA, Liliana Melina DÁVILA GONZÁLES, Jakory CALLE LEJABO, Lisset Ariadna SOSA PÉREZ, Herry LLOCLLA GONZALES, Wilmer Enrique VIDAURRE GARCÍA http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Jennifer Sadith CABANILLAS ZULOETA, Liliana Melina DÁVILA GONZÁLES, Jakory CALLE LEJABO, Lisset Ariadna SOSA PÉREZ, Herry LLOCLLA GONZALES, Wilmer Enrique VIDAURRE GARCÍA http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 8 Núm. 4 (2019): Octubre-Diciembre; 67-75 UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 4 (2019): Octubre-Diciembre; 67-75 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v8i4 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| reponame_str |
Revista UCV-HACER |
| collection |
Revista UCV-HACER |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701653000131444736 |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).