Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016
Descripción del Articulo
Objective: The aim of this research was to determine the relationship between styles of socialization andadaptation of conduct. Mtehods: The study responds to a non-experimental, correlational and cross-sectionaldescriptive scope. The sample consisted of 200 students in the fourth and fifth year sec...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad Peruana Unión |
| Repositorio: | Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/179 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/179 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | : Styles of parental socialization, behavioral adaptation, adolescence, acceptance / implication, coercion / imposition. Estilos de socialización parental, adaptación conductual, adolescencia, aceptación/implicación, coerción/imposición. |
| id |
2411-0094_98b69ef5635cfa53f4a091123685762c |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/179 |
| network_acronym_str |
2411-0094 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 Estilos de socialización parental y adaptación de conducta en estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de Lima Este, 2016 |
| title |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 |
| spellingShingle |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 Pérez Díaz, Janeth Rosita : Styles of parental socialization, behavioral adaptation, adolescence, acceptance / implication, coercion / imposition. Estilos de socialización parental, adaptación conductual, adolescencia, aceptación/implicación, coerción/imposición. |
| title_short |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 |
| title_full |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 |
| title_fullStr |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 |
| title_full_unstemmed |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 |
| title_sort |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez Díaz, Janeth Rosita Páucar Alcalá, Yesennia Farfán Rodríguez, Daniel |
| author |
Pérez Díaz, Janeth Rosita |
| author_facet |
Pérez Díaz, Janeth Rosita Páucar Alcalá, Yesennia Farfán Rodríguez, Daniel |
| author_role |
author |
| author2 |
Páucar Alcalá, Yesennia Farfán Rodríguez, Daniel |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
: Styles of parental socialization, behavioral adaptation, adolescence, acceptance / implication, coercion / imposition. Estilos de socialización parental, adaptación conductual, adolescencia, aceptación/implicación, coerción/imposición. |
| topic |
: Styles of parental socialization, behavioral adaptation, adolescence, acceptance / implication, coercion / imposition. Estilos de socialización parental, adaptación conductual, adolescencia, aceptación/implicación, coerción/imposición. |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
Objective: The aim of this research was to determine the relationship between styles of socialization andadaptation of conduct. Mtehods: The study responds to a non-experimental, correlational and cross-sectionaldescriptive scope. The sample consisted of 200 students in the fourth and fifth year secondary level educationalinstitution of this Lima. The instruments used were the Inventory Adjustment of Conduct - IAC (De la Cruz& Cordero, 1990) adapted by Ruiz (1995) and the Parental Styles Socialization Scale for Adolescence - ESPA29 (Musitu & Garcia, 2004) adapted by Jara (2013). Results: The results indicate that there is no associationbetween the styles of socialization of mothers and adaptation of behavior in adolescents (chi2 = 4.320; p =,633), no relationship between the styles of socialization of father and adaptation of behavior in adolescents wasfound (chi2 = 9,616, p =, 142). However, acceptance / involvement of mother (rho = 153; p =, 030), coercion /imposition of father (rho = -, 164; p =, 021), and acceptance / involvement of parents (rho =, 290; p = .000) hadsignificant relationship with the adaptation of behavior in adolescents. But coercion / imposition of mother (rho= -, 109; p =, 123). Conclusions: did not correlate with behavioral adaptation. Objetivo: Determinar la relación entre estilos de socialización parental y adaptación de conducta. Material y métodos: El estudio responde a un diseño no experimental, de alcance descriptivo correlacional y corte transversal. La muestra estuvo conformada por 200 alumnos del cuarto y quinto año del nivel secundario de una institución educativa de Lima Este. Los instrumentos utilizados fueron el Inventario de Adaptación de Conducta - IAC (De la Cruz y Cordero, 1990) adaptado por Ruiz (1995) y la Escala de Estilos de Socialización Parental en la Adolescencia ESPA 29 de Musitu y García (2004) adaptada por Jara (2013). Resultados: Los resultados indican que no existe asociación entre estilos de socialización de las madres y adaptación de conducta en adolescentes (chi2= 4,320; p= ,633), tampoco se encontró relación entre estilos de socialización del padre y adaptación de conducta en adolescentes (chi2= 9,616; p= ,142). Sin embargo, la aceptación/implicación de la madre (rho=,153; p= ,030), coerción/imposición del padre (rho= -,164; p= ,021), y aceptación/implicación del padre (rho=,290; p= ,000) obtuvieron relación significativa con la adaptación de conducta en adolescentes. Pero la coerción/imposición de la madre (rho= -,109; p= ,123) no correlacionó con la adaptación conductual. Conclusión: Los resultados indican que no existe asociación entre estilos de socialización de las madres y adaptación de conducta en adolescentes. |
| description |
Objective: The aim of this research was to determine the relationship between styles of socialization andadaptation of conduct. Mtehods: The study responds to a non-experimental, correlational and cross-sectionaldescriptive scope. The sample consisted of 200 students in the fourth and fifth year secondary level educationalinstitution of this Lima. The instruments used were the Inventory Adjustment of Conduct - IAC (De la Cruz& Cordero, 1990) adapted by Ruiz (1995) and the Parental Styles Socialization Scale for Adolescence - ESPA29 (Musitu & Garcia, 2004) adapted by Jara (2013). Results: The results indicate that there is no associationbetween the styles of socialization of mothers and adaptation of behavior in adolescents (chi2 = 4.320; p =,633), no relationship between the styles of socialization of father and adaptation of behavior in adolescents wasfound (chi2 = 9,616, p =, 142). However, acceptance / involvement of mother (rho = 153; p =, 030), coercion /imposition of father (rho = -, 164; p =, 021), and acceptance / involvement of parents (rho =, 290; p = .000) hadsignificant relationship with the adaptation of behavior in adolescents. But coercion / imposition of mother (rho= -, 109; p =, 123). Conclusions: did not correlate with behavioral adaptation. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-02 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/179 10.17162/rccs.v9i2.179 |
| url |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/179 |
| identifier_str_mv |
10.17162/rccs.v9i2.179 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/179/188 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Janeth Rosita Pérez Díaz##common.commaListSeparator##Yesennia Páucar Alcalá##common.commaListSeparator##Daniel Farfán Rodríguez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Janeth Rosita Pérez Díaz##common.commaListSeparator##Yesennia Páucar Alcalá##common.commaListSeparator##Daniel Farfán Rodríguez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol 9 No 2 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v9i2 reponame:Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
| reponame_str |
Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
| collection |
Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
| instname_str |
Universidad Peruana Unión |
| instacron_str |
UPEU |
| institution |
UPEU |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701202259377913856 |
| spelling |
Styles of parental socialization and behavioral adaptation in secondary school students of an educational institution in Lima Este, 2016Estilos de socialización parental y adaptación de conducta en estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de Lima Este, 2016Pérez Díaz, Janeth Rosita Páucar Alcalá, Yesennia Farfán Rodríguez, Daniel : Styles of parental socialization, behavioral adaptation, adolescence, acceptance / implication, coercion / imposition.Estilos de socialización parental, adaptación conductual, adolescencia, aceptación/implicación, coerción/imposición.Objective: The aim of this research was to determine the relationship between styles of socialization andadaptation of conduct. Mtehods: The study responds to a non-experimental, correlational and cross-sectionaldescriptive scope. The sample consisted of 200 students in the fourth and fifth year secondary level educationalinstitution of this Lima. The instruments used were the Inventory Adjustment of Conduct - IAC (De la Cruz& Cordero, 1990) adapted by Ruiz (1995) and the Parental Styles Socialization Scale for Adolescence - ESPA29 (Musitu & Garcia, 2004) adapted by Jara (2013). Results: The results indicate that there is no associationbetween the styles of socialization of mothers and adaptation of behavior in adolescents (chi2 = 4.320; p =,633), no relationship between the styles of socialization of father and adaptation of behavior in adolescents wasfound (chi2 = 9,616, p =, 142). However, acceptance / involvement of mother (rho = 153; p =, 030), coercion /imposition of father (rho = -, 164; p =, 021), and acceptance / involvement of parents (rho =, 290; p = .000) hadsignificant relationship with the adaptation of behavior in adolescents. But coercion / imposition of mother (rho= -, 109; p =, 123). Conclusions: did not correlate with behavioral adaptation. Objetivo: Determinar la relación entre estilos de socialización parental y adaptación de conducta. Material y métodos: El estudio responde a un diseño no experimental, de alcance descriptivo correlacional y corte transversal. La muestra estuvo conformada por 200 alumnos del cuarto y quinto año del nivel secundario de una institución educativa de Lima Este. Los instrumentos utilizados fueron el Inventario de Adaptación de Conducta - IAC (De la Cruz y Cordero, 1990) adaptado por Ruiz (1995) y la Escala de Estilos de Socialización Parental en la Adolescencia ESPA 29 de Musitu y García (2004) adaptada por Jara (2013). Resultados: Los resultados indican que no existe asociación entre estilos de socialización de las madres y adaptación de conducta en adolescentes (chi2= 4,320; p= ,633), tampoco se encontró relación entre estilos de socialización del padre y adaptación de conducta en adolescentes (chi2= 9,616; p= ,142). Sin embargo, la aceptación/implicación de la madre (rho=,153; p= ,030), coerción/imposición del padre (rho= -,164; p= ,021), y aceptación/implicación del padre (rho=,290; p= ,000) obtuvieron relación significativa con la adaptación de conducta en adolescentes. Pero la coerción/imposición de la madre (rho= -,109; p= ,123) no correlacionó con la adaptación conductual. Conclusión: Los resultados indican que no existe asociación entre estilos de socialización de las madres y adaptación de conducta en adolescentes. Universidad Peruana Unión2019-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/17910.17162/rccs.v9i2.179Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol 9 No 2 (2016): Revista Científica de Ciencias de la SaludRevista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud2411-00942306-060310.17162/rccs.v9i2reponame:Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Saludinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/179/188Derechos de autor 2019 Janeth Rosita Pérez Díaz##common.commaListSeparator##Yesennia Páucar Alcalá##common.commaListSeparator##Daniel Farfán Rodríguezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-16T15:50:21Zmail@mail.com - |
| score |
13.968331 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).