Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise
Descripción del Articulo
This article addresses tutorial and citizen development in high school students, the objective was to establish the relationship between the tutorial action and the development of democratic and intercultural citizenship exercise competencies in fifth grade students of the secondary level of public...
| Autores: | , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/330 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Tutorial Action; Citizen Competitions; Democratic Competences; Intercultural Competences Acción tutorial; Competencias ciudadanas; Competencias democráticas; Competencias interculturales |
| id |
2310-4635_cd43ec82e61b821daa3a15225b5a0b93 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/330 |
| network_acronym_str |
2310-4635 |
| network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| spelling |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen ExerciseAcción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio ciudadano democrático e interculturalGallarday-Morales, SantiagoFlores-Asencios, AliciaPadilla-Guzmán, ManuelLópez-Novoa, IbisNorabuena-Figueroa, EmersonTutorial Action; Citizen Competitions; Democratic Competences; Intercultural CompetencesAcción tutorial; Competencias ciudadanas; Competencias democráticas; Competencias interculturalesThis article addresses tutorial and citizen development in high school students, the objective was to establish the relationship between the tutorial action and the development of democratic and intercultural citizenship exercise competencies in fifth grade students of the secondary level of public institutions of Network No. 06 of Callao. The research was quantitative, not experimental, descriptive correlational, basic and cross-sectional. The population was composed of 489 students, the sample being determined by 215 students, who were applied a questionnaire as a survey to collect information. The results show that there is a moderate and positive relationship between the tutorial action and the development of the competencies of the democratic and intercultural citizenship exercise, given that the Spearman's Rho is 0.404, with a significance value of p = .003 compared to the α = .05 where it is found that (p <α).El presente artículo aborda el tema de la tutoría y el desarrollo ciudadano en estudiantes de educación secundaria, el objetivo fue establecer la relación entre la acción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio ciudadano democrático e intercultural en estudiantes del quinto grado del nivel secundaria de instituciones públicas de la Red N° 06 del Callao. La investigación fue cuantitativa, no experimental, descriptiva correlacional, de tipo básica y transeccional, la población lo conformaron 489 estudiantes, siendo la muestra determinada por 215 estudiantes, a quienes se les aplico un cuestionario a modo de encuesta para recoger la información. Los resultados muestran que existe relación moderada y positiva entre la acción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio ciudadano democrático e intercultural, dado que el Rho de Spearman es igual a 0.404, con un valor de significación p = .003 en comparación con el α = .05 donde se constata que (p < α). Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/33010.20511/pyr2019.v7n2.330Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 457-478Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 457-478Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 457-4782310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/664http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/682http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/847http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/848Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:25Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise Acción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio ciudadano democrático e intercultural |
| title |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise |
| spellingShingle |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise Gallarday-Morales, Santiago Tutorial Action; Citizen Competitions; Democratic Competences; Intercultural Competences Acción tutorial; Competencias ciudadanas; Competencias democráticas; Competencias interculturales |
| title_short |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise |
| title_full |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise |
| title_fullStr |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise |
| title_full_unstemmed |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise |
| title_sort |
Tutorial Action and the Development of the Competences of the Democratic and Intercultural Citizen Exercise |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Gallarday-Morales, Santiago Flores-Asencios, Alicia Padilla-Guzmán, Manuel López-Novoa, Ibis Norabuena-Figueroa, Emerson |
| author |
Gallarday-Morales, Santiago |
| author_facet |
Gallarday-Morales, Santiago Flores-Asencios, Alicia Padilla-Guzmán, Manuel López-Novoa, Ibis Norabuena-Figueroa, Emerson |
| author_role |
author |
| author2 |
Flores-Asencios, Alicia Padilla-Guzmán, Manuel López-Novoa, Ibis Norabuena-Figueroa, Emerson |
| author2_role |
author author author author |
| dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Tutorial Action; Citizen Competitions; Democratic Competences; Intercultural Competences Acción tutorial; Competencias ciudadanas; Competencias democráticas; Competencias interculturales |
| topic |
Tutorial Action; Citizen Competitions; Democratic Competences; Intercultural Competences Acción tutorial; Competencias ciudadanas; Competencias democráticas; Competencias interculturales |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
This article addresses tutorial and citizen development in high school students, the objective was to establish the relationship between the tutorial action and the development of democratic and intercultural citizenship exercise competencies in fifth grade students of the secondary level of public institutions of Network No. 06 of Callao. The research was quantitative, not experimental, descriptive correlational, basic and cross-sectional. The population was composed of 489 students, the sample being determined by 215 students, who were applied a questionnaire as a survey to collect information. The results show that there is a moderate and positive relationship between the tutorial action and the development of the competencies of the democratic and intercultural citizenship exercise, given that the Spearman's Rho is 0.404, with a significance value of p = .003 compared to the α = .05 where it is found that (p <α). El presente artículo aborda el tema de la tutoría y el desarrollo ciudadano en estudiantes de educación secundaria, el objetivo fue establecer la relación entre la acción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio ciudadano democrático e intercultural en estudiantes del quinto grado del nivel secundaria de instituciones públicas de la Red N° 06 del Callao. La investigación fue cuantitativa, no experimental, descriptiva correlacional, de tipo básica y transeccional, la población lo conformaron 489 estudiantes, siendo la muestra determinada por 215 estudiantes, a quienes se les aplico un cuestionario a modo de encuesta para recoger la información. Los resultados muestran que existe relación moderada y positiva entre la acción tutorial y el desarrollo de las competencias del ejercicio ciudadano democrático e intercultural, dado que el Rho de Spearman es igual a 0.404, con un valor de significación p = .003 en comparación con el α = .05 donde se constata que (p < α). |
| description |
This article addresses tutorial and citizen development in high school students, the objective was to establish the relationship between the tutorial action and the development of democratic and intercultural citizenship exercise competencies in fifth grade students of the secondary level of public institutions of Network No. 06 of Callao. The research was quantitative, not experimental, descriptive correlational, basic and cross-sectional. The population was composed of 489 students, the sample being determined by 215 students, who were applied a questionnaire as a survey to collect information. The results show that there is a moderate and positive relationship between the tutorial action and the development of the competencies of the democratic and intercultural citizenship exercise, given that the Spearman's Rho is 0.404, with a significance value of p = .003 compared to the α = .05 where it is found that (p <α). |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-21 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330 10.20511/pyr2019.v7n2.330 |
| url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n2.330 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/664 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/682 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/847 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/330/848 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 457-478 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 457-478 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 2 (2019): Mayo - Agosto; 457-478 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n2 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1684465318285541376 |
| score |
13.988367 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).