Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima

Descripción del Articulo

The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory metho...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Oscco Solórzano, Rolando, Chico Tasayco, Héctor, Gálvez Suarez, Eric, Flores Sotelo, William, Coveñas Lalupú, José, Gallardo Montes, Carmen del Pilar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/256
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory
Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada
id 2310-4635_5030d31b1a2fc941e1a86c169e60498d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/256
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan LimaAnálisis crítico de las reformas educativas emprendidas desde 1990 en docentes investigadores de Lima MetropolitanaOscco Solórzano, RolandoChico Tasayco, HéctorGálvez Suarez, EricFlores Sotelo, WilliamCoveñas Lalupú, JoséGallardo Montes, Carmen del PilarEducation Reforms; Neoliberalism; Grounded TheoryReformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentadaThe objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education.La presente investigación tuvo como objetivo generar una teoría acerca de la Reforma Educativa Neoliberal, emprendida desde 1990 y desarrollada con distintos matices en los periodos gubernamentales, desde Fujimori hasta Ollanta Humala. Este estudio se desarrolló dentro del paradigma cualitativo, con metodología de teoría fundamentada y descripción de la situación fenoménica. La muestra estuvo conformada por seis informantes, quienes proporcionaron los datos a través de la técnica de la entrevista a profundidad. Como resultado, se halló la carencia de una teoría explicativa que desvele el trasfondo de esta Reforma Educativa, además de docentes que no se identifican con dicha reforma, los aciertos y desaciertos de la misma. Los aportes amplían el universo teórico reflexivo de la sociedad, que tiene que ver con la educación peruana.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/25610.20511/pyr2019.v7n1.256Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-1062310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n1reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/605http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/606http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/646http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/647Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
Análisis crítico de las reformas educativas emprendidas desde 1990 en docentes investigadores de Lima Metropolitana
title Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
spellingShingle Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
Oscco Solórzano, Rolando
Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory
Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada
title_short Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
title_full Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
title_fullStr Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
title_full_unstemmed Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
title_sort Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Oscco Solórzano, Rolando
Chico Tasayco, Héctor
Gálvez Suarez, Eric
Flores Sotelo, William
Coveñas Lalupú, José
Gallardo Montes, Carmen del Pilar
author Oscco Solórzano, Rolando
author_facet Oscco Solórzano, Rolando
Chico Tasayco, Héctor
Gálvez Suarez, Eric
Flores Sotelo, William
Coveñas Lalupú, José
Gallardo Montes, Carmen del Pilar
author_role author
author2 Chico Tasayco, Héctor
Gálvez Suarez, Eric
Flores Sotelo, William
Coveñas Lalupú, José
Gallardo Montes, Carmen del Pilar
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory
Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada
topic Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory
Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education.
La presente investigación tuvo como objetivo generar una teoría acerca de la Reforma Educativa Neoliberal, emprendida desde 1990 y desarrollada con distintos matices en los periodos gubernamentales, desde Fujimori hasta Ollanta Humala. Este estudio se desarrolló dentro del paradigma cualitativo, con metodología de teoría fundamentada y descripción de la situación fenoménica. La muestra estuvo conformada por seis informantes, quienes proporcionaron los datos a través de la técnica de la entrevista a profundidad. Como resultado, se halló la carencia de una teoría explicativa que desvele el trasfondo de esta Reforma Educativa, además de docentes que no se identifican con dicha reforma, los aciertos y desaciertos de la misma. Los aportes amplían el universo teórico reflexivo de la sociedad, que tiene que ver con la educación peruana.
description The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256
10.20511/pyr2019.v7n1.256
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256
identifier_str_mv 10.20511/pyr2019.v7n1.256
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/605
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/606
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/646
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/647
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106
Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2019.v7n1
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465320251621376
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).