Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima
Descripción del Articulo
The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory metho...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/256 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada |
| id |
2310-4635_5030d31b1a2fc941e1a86c169e60498d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/256 |
| network_acronym_str |
2310-4635 |
| network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| spelling |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan LimaAnálisis crítico de las reformas educativas emprendidas desde 1990 en docentes investigadores de Lima MetropolitanaOscco Solórzano, RolandoChico Tasayco, HéctorGálvez Suarez, EricFlores Sotelo, WilliamCoveñas Lalupú, JoséGallardo Montes, Carmen del PilarEducation Reforms; Neoliberalism; Grounded TheoryReformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentadaThe objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education.La presente investigación tuvo como objetivo generar una teoría acerca de la Reforma Educativa Neoliberal, emprendida desde 1990 y desarrollada con distintos matices en los periodos gubernamentales, desde Fujimori hasta Ollanta Humala. Este estudio se desarrolló dentro del paradigma cualitativo, con metodología de teoría fundamentada y descripción de la situación fenoménica. La muestra estuvo conformada por seis informantes, quienes proporcionaron los datos a través de la técnica de la entrevista a profundidad. Como resultado, se halló la carencia de una teoría explicativa que desvele el trasfondo de esta Reforma Educativa, además de docentes que no se identifican con dicha reforma, los aciertos y desaciertos de la misma. Los aportes amplían el universo teórico reflexivo de la sociedad, que tiene que ver con la educación peruana.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2019-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/25610.20511/pyr2019.v7n1.256Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-1062310-46352307-799910.20511/pyr2019.v7n1reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/605http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/606http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/646http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/647Copyright (c) 2019 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:36Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima Análisis crítico de las reformas educativas emprendidas desde 1990 en docentes investigadores de Lima Metropolitana |
| title |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima |
| spellingShingle |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima Oscco Solórzano, Rolando Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada |
| title_short |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima |
| title_full |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima |
| title_fullStr |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima |
| title_full_unstemmed |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima |
| title_sort |
Critical Analysis of the Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers in Metropolitan Lima |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Oscco Solórzano, Rolando Chico Tasayco, Héctor Gálvez Suarez, Eric Flores Sotelo, William Coveñas Lalupú, José Gallardo Montes, Carmen del Pilar |
| author |
Oscco Solórzano, Rolando |
| author_facet |
Oscco Solórzano, Rolando Chico Tasayco, Héctor Gálvez Suarez, Eric Flores Sotelo, William Coveñas Lalupú, José Gallardo Montes, Carmen del Pilar |
| author_role |
author |
| author2 |
Chico Tasayco, Héctor Gálvez Suarez, Eric Flores Sotelo, William Coveñas Lalupú, José Gallardo Montes, Carmen del Pilar |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada |
| topic |
Education Reforms; Neoliberalism; Grounded Theory Reformas educativas; Neoliberalismo; Teoría fundamentada |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education. La presente investigación tuvo como objetivo generar una teoría acerca de la Reforma Educativa Neoliberal, emprendida desde 1990 y desarrollada con distintos matices en los periodos gubernamentales, desde Fujimori hasta Ollanta Humala. Este estudio se desarrolló dentro del paradigma cualitativo, con metodología de teoría fundamentada y descripción de la situación fenoménica. La muestra estuvo conformada por seis informantes, quienes proporcionaron los datos a través de la técnica de la entrevista a profundidad. Como resultado, se halló la carencia de una teoría explicativa que desvele el trasfondo de esta Reforma Educativa, además de docentes que no se identifican con dicha reforma, los aciertos y desaciertos de la misma. Los aportes amplían el universo teórico reflexivo de la sociedad, que tiene que ver con la educación peruana. |
| description |
The objective of this research was to generate a theory about the Neoliberal Education Reform, undertaken since 1990 and developed with different aspects in the governmental periods, from Fujimori to Ollanta Humala. This study was developed within the qualitative paradigm, with grounded theory methodology and description of the phenomenal situation. The sample consisted of six informants, who provided the data through the in-depth interview technique. As a result, it was found that there was no explanatory theory that reveals the background of this Education Reform as well as teachers who do not identify with this reform, the successes and failures of it. The contributions broaden the reflexive theoretical universe of society, which has to do with Peruvian education. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-02 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256 10.20511/pyr2019.v7n1.256 |
| url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2019.v7n1.256 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/605 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/606 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/646 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/256/647 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106 Propósitos y Representaciones; Vol. 7, Núm. 1 (2019): Enero - Abril: Avances en investigación cualitativa en educación; 83-106 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2019.v7n1 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1684465320251621376 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).