Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students

Descripción del Articulo

The objective was to register the corpus of the jargon or youth language of the undergraduate students of the National University of San Cristóbal de Huamanga. Materials and methods. The material that was used were the bibliographic sources, survey and direct observation; the inductive method was ap...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gutiérrez-Gonzales, Víctor B., Felices-Morales, Rina L., Palomino-Gutiérrez, Ruth J., Rojas-Tello, Luis L., Cuya-Arango, Nicolás
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Repositorio:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/476
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476
Nivel de acceso:acceso abierto
id 1995-445X_788ccbb5f8dca0b4169c893d2a26e9a6
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/476
network_acronym_str 1995-445X
repository_id_str .
network_name_str Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
spelling Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate studentsEstudio léxico-semántico de la jerga en la expresión de los estudiantes de pregradoGutiérrez-Gonzales, Víctor B.Felices-Morales, Rina L.Palomino-Gutiérrez, Ruth J.Rojas-Tello, Luis L.Cuya-Arango, NicolásThe objective was to register the corpus of the jargon or youth language of the undergraduate students of the National University of San Cristóbal de Huamanga. Materials and methods. The material that was used were the bibliographic sources, survey and direct observation; the inductive method was applied. The research was of the basic type and the basic descriptive level wiht, quantitative aproach. Within the configuration results of the student jargon appear several phenomena such as the creation of lexicon from a specific situation of the students, the multiple valuation of lexies in the structuring of the jargon and the use of the loans by influence of others Languages like Quechua. Conclusion: From the data obtained, it can be pointed out that, rather than being a student jargon, it is configured as youth language. It is concluded that the expressions, lexicons and loans used by university students belong to a general youth group that shares the same space and social situations, in this case at the University.El objetivo fue registrar el corpus de la jerga o lenguaje juvenil de los estudiantes de pregrado de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga. El material que se usó fueron las fuentes bibliográficas, encuesta y la observación directa; se aplicó el método inductivo. La investigación fue de tipo básico y el nivel descriptivo básico, con enfoque cuantitativo. Dentro de los resultados de la configuración de la jerga estudiantil aparecen varios fenómenos tales como la creación de léxico a partir de una situación específica de los estudiantes, la múltiple valoración de lexías en la estructuración de la jerga y el uso de los préstamos por influencia de otras lenguas como el quechua. Conclusión: A partir de los datos obtenidos, se puede señalar que más que ser una jerga estudiantil es la expresión de los adolescentes. Se concluye que las expresiones, léxicos y préstamos empleados por los estudiantes universitarios pertenecen a un grupo juvenil general que comparten el mismo espacio y situaciones sociales, en este caso en la Universidad.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2019-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/47610.33554/riv.13.4.476Investigación Valdizana; Vol. 13 Núm. 4 (2019); 214-223Investigación Valdizana; Vol 13 No 4 (2019); 214-223Investigación Valdizana; v. 13 n. 4 (2019); 214-2231995-445X1994-1420reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizaninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476/447http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476/458info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T15:25:20Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
Estudio léxico-semántico de la jerga en la expresión de los estudiantes de pregrado
title Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
spellingShingle Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
Gutiérrez-Gonzales, Víctor B.
title_short Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
title_full Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
title_fullStr Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
title_full_unstemmed Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
title_sort Lexicon-semantic study of jargon in the expression of undergraduate students
dc.creator.none.fl_str_mv Gutiérrez-Gonzales, Víctor B.
Felices-Morales, Rina L.
Palomino-Gutiérrez, Ruth J.
Rojas-Tello, Luis L.
Cuya-Arango, Nicolás
author Gutiérrez-Gonzales, Víctor B.
author_facet Gutiérrez-Gonzales, Víctor B.
Felices-Morales, Rina L.
Palomino-Gutiérrez, Ruth J.
Rojas-Tello, Luis L.
Cuya-Arango, Nicolás
author_role author
author2 Felices-Morales, Rina L.
Palomino-Gutiérrez, Ruth J.
Rojas-Tello, Luis L.
Cuya-Arango, Nicolás
author2_role author
author
author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The objective was to register the corpus of the jargon or youth language of the undergraduate students of the National University of San Cristóbal de Huamanga. Materials and methods. The material that was used were the bibliographic sources, survey and direct observation; the inductive method was applied. The research was of the basic type and the basic descriptive level wiht, quantitative aproach. Within the configuration results of the student jargon appear several phenomena such as the creation of lexicon from a specific situation of the students, the multiple valuation of lexies in the structuring of the jargon and the use of the loans by influence of others Languages like Quechua. Conclusion: From the data obtained, it can be pointed out that, rather than being a student jargon, it is configured as youth language. It is concluded that the expressions, lexicons and loans used by university students belong to a general youth group that shares the same space and social situations, in this case at the University.
El objetivo fue registrar el corpus de la jerga o lenguaje juvenil de los estudiantes de pregrado de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga. El material que se usó fueron las fuentes bibliográficas, encuesta y la observación directa; se aplicó el método inductivo. La investigación fue de tipo básico y el nivel descriptivo básico, con enfoque cuantitativo. Dentro de los resultados de la configuración de la jerga estudiantil aparecen varios fenómenos tales como la creación de léxico a partir de una situación específica de los estudiantes, la múltiple valoración de lexías en la estructuración de la jerga y el uso de los préstamos por influencia de otras lenguas como el quechua. Conclusión: A partir de los datos obtenidos, se puede señalar que más que ser una jerga estudiantil es la expresión de los adolescentes. Se concluye que las expresiones, léxicos y préstamos empleados por los estudiantes universitarios pertenecen a un grupo juvenil general que comparten el mismo espacio y situaciones sociales, en este caso en la Universidad.
description The objective was to register the corpus of the jargon or youth language of the undergraduate students of the National University of San Cristóbal de Huamanga. Materials and methods. The material that was used were the bibliographic sources, survey and direct observation; the inductive method was applied. The research was of the basic type and the basic descriptive level wiht, quantitative aproach. Within the configuration results of the student jargon appear several phenomena such as the creation of lexicon from a specific situation of the students, the multiple valuation of lexies in the structuring of the jargon and the use of the loans by influence of others Languages like Quechua. Conclusion: From the data obtained, it can be pointed out that, rather than being a student jargon, it is configured as youth language. It is concluded that the expressions, lexicons and loans used by university students belong to a general youth group that shares the same space and social situations, in this case at the University.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476
10.33554/riv.13.4.476
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476
identifier_str_mv 10.33554/riv.13.4.476
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476/447
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/476/458
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Valdizana; Vol. 13 Núm. 4 (2019); 214-223
Investigación Valdizana; Vol 13 No 4 (2019); 214-223
Investigación Valdizana; v. 13 n. 4 (2019); 214-223
1995-445X
1994-1420
reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instacron:UNHEVAL
reponame_str Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
collection Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701378682471317504
score 13.909792
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).