Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young
Descripción del Articulo
A reading and writing inclusive experience developed for a group of students from the Faculty of Social Sciences in a time that the university was controlled by army troops become a youth social inclusion method based in the progressive exploration and domain of the word in the reading of poetry and...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2009 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/7236 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7236 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Inclusion Reading and writing youth Word power. Inclusión juventud lectura y escritura poder de la palabra. |
id |
1818-4758_dcfe1ae831ad9d646868249aece3de57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/7236 |
network_acronym_str |
1818-4758 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
spelling |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with youngPalabra y tabú: un método de lectura y escritura en el tratamiento de la inclusión social con jóvenesRobles Mendoza, RománRuiz Landa, Sonia AlbaInclusionReading and writingyouthWord power.Inclusiónjuventudlectura y escriturapoder de la palabra.A reading and writing inclusive experience developed for a group of students from the Faculty of Social Sciences in a time that the university was controlled by army troops become a youth social inclusion method based in the progressive exploration and domain of the word in the reading of poetry and poetic writing. The design method considers three stages according to the historical role of poetry: first the domain of words, followed by words orders construction and culminates with the meaning constructions. The method considers that reading encourages cognitive function, and writing the manipulative function. And both have a complementary relationship.RESUMEN Un poco antes de que en el país se iniciaran diversas actividades para remontar los bajos resultados en las pruebas de comprensión lectora, un grupo de estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales iniciamos una experiencia de escritura y lectura inclusiva con jóvenes universitarios en un período que la universidad se encontraba intervenida y vigilada por tropas del ejército. Al terminar la intervención, la experiencia salió fuera de la universidad y abordó escenarios más amplios y diversos grupos de jóvenes. Posteriormente la sistematización de la experiencia llevó a estructurar un método de inclusión social con jóvenes, basado en la exploración y dominio progresivo de la palabra en la lectura de poesía y escritura poética. El diseño del método considera tres etapas de acuerdo a la función histórica de la poesía: primero, el dominio de palabras, al que le sucede la construcción de órdenes de palabras y culmina con la construcción de sentidos. El método considera que la lectura estimula la función cognitiva y la escritura la función manipulativa de los jóvenes y, por tanto, ambas actividades tienen una relación complementaria.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2009-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/723610.15381/is.v13i23.7236Investigaciones Sociales; Vol. 13 Núm. 23 (2009); 323 - 340Investigaciones Sociales; Vol 13 No 23 (2009); 323 - 3401818-47581560-9073reponame:Revista UNMSM - Investigaciones Socialesinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7236/6364Derechos de autor 2009 Román Robles Mendoza, Sonia Alba Ruiz Landahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:20:55Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young Palabra y tabú: un método de lectura y escritura en el tratamiento de la inclusión social con jóvenes |
title |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young |
spellingShingle |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young Robles Mendoza, Román Inclusion Reading and writing youth Word power. Inclusión juventud lectura y escritura poder de la palabra. |
title_short |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young |
title_full |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young |
title_fullStr |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young |
title_full_unstemmed |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young |
title_sort |
Word and taboo: a reading method and writing in the treatment of the soscial inclusión with young |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Robles Mendoza, Román Ruiz Landa, Sonia Alba |
author |
Robles Mendoza, Román |
author_facet |
Robles Mendoza, Román Ruiz Landa, Sonia Alba |
author_role |
author |
author2 |
Ruiz Landa, Sonia Alba |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Inclusion Reading and writing youth Word power. Inclusión juventud lectura y escritura poder de la palabra. |
topic |
Inclusion Reading and writing youth Word power. Inclusión juventud lectura y escritura poder de la palabra. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
A reading and writing inclusive experience developed for a group of students from the Faculty of Social Sciences in a time that the university was controlled by army troops become a youth social inclusion method based in the progressive exploration and domain of the word in the reading of poetry and poetic writing. The design method considers three stages according to the historical role of poetry: first the domain of words, followed by words orders construction and culminates with the meaning constructions. The method considers that reading encourages cognitive function, and writing the manipulative function. And both have a complementary relationship. RESUMEN Un poco antes de que en el país se iniciaran diversas actividades para remontar los bajos resultados en las pruebas de comprensión lectora, un grupo de estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales iniciamos una experiencia de escritura y lectura inclusiva con jóvenes universitarios en un período que la universidad se encontraba intervenida y vigilada por tropas del ejército. Al terminar la intervención, la experiencia salió fuera de la universidad y abordó escenarios más amplios y diversos grupos de jóvenes. Posteriormente la sistematización de la experiencia llevó a estructurar un método de inclusión social con jóvenes, basado en la exploración y dominio progresivo de la palabra en la lectura de poesía y escritura poética. El diseño del método considera tres etapas de acuerdo a la función histórica de la poesía: primero, el dominio de palabras, al que le sucede la construcción de órdenes de palabras y culmina con la construcción de sentidos. El método considera que la lectura estimula la función cognitiva y la escritura la función manipulativa de los jóvenes y, por tanto, ambas actividades tienen una relación complementaria. |
description |
A reading and writing inclusive experience developed for a group of students from the Faculty of Social Sciences in a time that the university was controlled by army troops become a youth social inclusion method based in the progressive exploration and domain of the word in the reading of poetry and poetic writing. The design method considers three stages according to the historical role of poetry: first the domain of words, followed by words orders construction and culminates with the meaning constructions. The method considers that reading encourages cognitive function, and writing the manipulative function. And both have a complementary relationship. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7236 10.15381/is.v13i23.7236 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7236 |
identifier_str_mv |
10.15381/is.v13i23.7236 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7236/6364 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2009 Román Robles Mendoza, Sonia Alba Ruiz Landa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2009 Román Robles Mendoza, Sonia Alba Ruiz Landa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; Vol. 13 Núm. 23 (2009); 323 - 340 Investigaciones Sociales; Vol 13 No 23 (2009); 323 - 340 1818-4758 1560-9073 reponame:Revista UNMSM - Investigaciones Sociales instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
collection |
Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386074816774144 |
score |
13.946574 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).