CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA

Descripción del Articulo

The main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Sp...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Frisancho León, Augusto Emilio, Mesía Maraví, Teodoro Rubén, Peralta Benavente, Ángel, Aliaga Tovar, Jaime
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/7701
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Vocational guidance
assessment
public schools
private schools
Lima.
Orientación vocacional
evaluación
colegios públicos
colegios privados
Lima
id 1728-5852_fe61bd11f98c62326fe42b4440d2a25e
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/7701
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMAEVALUACIÓN DE LA ORIENTACIÓN VOCACIONAL QUE SE IMPARTE EN LOS COLEGIOS PÚBLICOS Y PRIVADOS DE LA CIUDAD DE LIMAFrisancho León, Augusto EmilioMesía Maraví, Teodoro RubénPeralta Benavente, ÁngelAliaga Tovar, JaimeVocational guidanceassessmentpublic schoolsprivate schoolsLima.Orientación vocacionalevaluacióncolegios públicoscolegios privadosLimaThe main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Special Cycle 2011-2012. The mean age was 16.3 years. For the realization of this research was developed and implemented the Rating Scale Vocational Guidance (EEOV), an instrument based on the model of vocational guidance Manuel Alvarez et al. (1994). The results indicate that the group of public school no different private schools group in the overall score of the scale. The results also indicate that the group of public school no different private schools group in the dimensions of life project and information about yourself, information about careers, analysis, reflection and guidance, advice, and Decision-making and career choice. Yes there is a statistically significant difference in the dimension information Peruvian educational system. Apparently, private schools offer better information to their students about the Peruvian educational system that offered by public schools. Vocational programs that are taught in the public schools of the city of Lima would have to place greater emphasis on this aspect.El objetivo principal del presente estudio fue determinar si existen diferencias en cuanto a la manera de llevar a cabo la orientación vocacional entre los colegios públicos y privados de la ciudad de Lima. La muestra de estudio estuvo constituida por 244 sujetos, 98 hombres y 146 mujeres, estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos durante el Ciclo Extraordinario 2011-2012. La media de edad fue de 16.3 años. Para la realización de la presente investigación se elaboró y aplicó la Escala de Evaluación de la Orientación Vocacional (EEOV), instrumento basado en el modelo de orientación vocacional de Manuel Álvarez et al. (1994). Los resultados indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en la puntuación global de la escala. Los resultados también indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en las dimensiones Proyecto de vida e información sobre sí mismo, Información sobre las profesiones, Análisis-reflexión y orientación-consejo, y Toma de decisión y elección de carrera. Sí existe una diferencia estadísticamente significativa en la dimensión Información sobre el sistema educativo peruano. Al parecer, los colegios privados ofrecen una mejor información a sus estudiantes sobre el sistema educativo peruano que la ofrecida por los colegios públicos. Los programas de orientación vocacional que se impartan en los colegios públicos de la ciudad de Lima tendrían que poner un énfasis mayor a este aspecto.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 27 - 44Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 27 - 441728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701/6726Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León, Teodoro Rubén Mesía Maraví, Ángel Peralta Benavente, Jaime Aliaga Tovarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:56Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
EVALUACIÓN DE LA ORIENTACIÓN VOCACIONAL QUE SE IMPARTE EN LOS COLEGIOS PÚBLICOS Y PRIVADOS DE LA CIUDAD DE LIMA
title CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
spellingShingle CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
Frisancho León, Augusto Emilio
Vocational guidance
assessment
public schools
private schools
Lima.
Orientación vocacional
evaluación
colegios públicos
colegios privados
Lima
title_short CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
title_full CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
title_fullStr CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
title_full_unstemmed CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
title_sort CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
dc.creator.none.fl_str_mv Frisancho León, Augusto Emilio
Mesía Maraví, Teodoro Rubén
Peralta Benavente, Ángel
Aliaga Tovar, Jaime
author Frisancho León, Augusto Emilio
author_facet Frisancho León, Augusto Emilio
Mesía Maraví, Teodoro Rubén
Peralta Benavente, Ángel
Aliaga Tovar, Jaime
author_role author
author2 Mesía Maraví, Teodoro Rubén
Peralta Benavente, Ángel
Aliaga Tovar, Jaime
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Vocational guidance
assessment
public schools
private schools
Lima.
Orientación vocacional
evaluación
colegios públicos
colegios privados
Lima
topic Vocational guidance
assessment
public schools
private schools
Lima.
Orientación vocacional
evaluación
colegios públicos
colegios privados
Lima
dc.description.none.fl_txt_mv The main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Special Cycle 2011-2012. The mean age was 16.3 years. For the realization of this research was developed and implemented the Rating Scale Vocational Guidance (EEOV), an instrument based on the model of vocational guidance Manuel Alvarez et al. (1994). The results indicate that the group of public school no different private schools group in the overall score of the scale. The results also indicate that the group of public school no different private schools group in the dimensions of life project and information about yourself, information about careers, analysis, reflection and guidance, advice, and Decision-making and career choice. Yes there is a statistically significant difference in the dimension information Peruvian educational system. Apparently, private schools offer better information to their students about the Peruvian educational system that offered by public schools. Vocational programs that are taught in the public schools of the city of Lima would have to place greater emphasis on this aspect.
El objetivo principal del presente estudio fue determinar si existen diferencias en cuanto a la manera de llevar a cabo la orientación vocacional entre los colegios públicos y privados de la ciudad de Lima. La muestra de estudio estuvo constituida por 244 sujetos, 98 hombres y 146 mujeres, estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos durante el Ciclo Extraordinario 2011-2012. La media de edad fue de 16.3 años. Para la realización de la presente investigación se elaboró y aplicó la Escala de Evaluación de la Orientación Vocacional (EEOV), instrumento basado en el modelo de orientación vocacional de Manuel Álvarez et al. (1994). Los resultados indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en la puntuación global de la escala. Los resultados también indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en las dimensiones Proyecto de vida e información sobre sí mismo, Información sobre las profesiones, Análisis-reflexión y orientación-consejo, y Toma de decisión y elección de carrera. Sí existe una diferencia estadísticamente significativa en la dimensión Información sobre el sistema educativo peruano. Al parecer, los colegios privados ofrecen una mejor información a sus estudiantes sobre el sistema educativo peruano que la ofrecida por los colegios públicos. Los programas de orientación vocacional que se impartan en los colegios públicos de la ciudad de Lima tendrían que poner un énfasis mayor a este aspecto.
description The main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Special Cycle 2011-2012. The mean age was 16.3 years. For the realization of this research was developed and implemented the Rating Scale Vocational Guidance (EEOV), an instrument based on the model of vocational guidance Manuel Alvarez et al. (1994). The results indicate that the group of public school no different private schools group in the overall score of the scale. The results also indicate that the group of public school no different private schools group in the dimensions of life project and information about yourself, information about careers, analysis, reflection and guidance, advice, and Decision-making and career choice. Yes there is a statistically significant difference in the dimension information Peruvian educational system. Apparently, private schools offer better information to their students about the Peruvian educational system that offered by public schools. Vocational programs that are taught in the public schools of the city of Lima would have to place greater emphasis on this aspect.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701/6726
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León, Teodoro Rubén Mesía Maraví, Ángel Peralta Benavente, Jaime Aliaga Tovar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León, Teodoro Rubén Mesía Maraví, Ángel Peralta Benavente, Jaime Aliaga Tovar
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 27 - 44
Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 27 - 44
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913930280960
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).