CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA
Descripción del Articulo
The main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Sp...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/7701 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Vocational guidance assessment public schools private schools Lima. Orientación vocacional evaluación colegios públicos colegios privados Lima |
id |
1728-5852_fe61bd11f98c62326fe42b4440d2a25e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/7701 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMAEVALUACIÓN DE LA ORIENTACIÓN VOCACIONAL QUE SE IMPARTE EN LOS COLEGIOS PÚBLICOS Y PRIVADOS DE LA CIUDAD DE LIMAFrisancho León, Augusto EmilioMesía Maraví, Teodoro RubénPeralta Benavente, ÁngelAliaga Tovar, JaimeVocational guidanceassessmentpublic schoolsprivate schoolsLima.Orientación vocacionalevaluacióncolegios públicoscolegios privadosLimaThe main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Special Cycle 2011-2012. The mean age was 16.3 years. For the realization of this research was developed and implemented the Rating Scale Vocational Guidance (EEOV), an instrument based on the model of vocational guidance Manuel Alvarez et al. (1994). The results indicate that the group of public school no different private schools group in the overall score of the scale. The results also indicate that the group of public school no different private schools group in the dimensions of life project and information about yourself, information about careers, analysis, reflection and guidance, advice, and Decision-making and career choice. Yes there is a statistically significant difference in the dimension information Peruvian educational system. Apparently, private schools offer better information to their students about the Peruvian educational system that offered by public schools. Vocational programs that are taught in the public schools of the city of Lima would have to place greater emphasis on this aspect.El objetivo principal del presente estudio fue determinar si existen diferencias en cuanto a la manera de llevar a cabo la orientación vocacional entre los colegios públicos y privados de la ciudad de Lima. La muestra de estudio estuvo constituida por 244 sujetos, 98 hombres y 146 mujeres, estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos durante el Ciclo Extraordinario 2011-2012. La media de edad fue de 16.3 años. Para la realización de la presente investigación se elaboró y aplicó la Escala de Evaluación de la Orientación Vocacional (EEOV), instrumento basado en el modelo de orientación vocacional de Manuel Álvarez et al. (1994). Los resultados indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en la puntuación global de la escala. Los resultados también indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en las dimensiones Proyecto de vida e información sobre sí mismo, Información sobre las profesiones, Análisis-reflexión y orientación-consejo, y Toma de decisión y elección de carrera. Sí existe una diferencia estadísticamente significativa en la dimensión Información sobre el sistema educativo peruano. Al parecer, los colegios privados ofrecen una mejor información a sus estudiantes sobre el sistema educativo peruano que la ofrecida por los colegios públicos. Los programas de orientación vocacional que se impartan en los colegios públicos de la ciudad de Lima tendrían que poner un énfasis mayor a este aspecto.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 27 - 44Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 27 - 441728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701/6726Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León, Teodoro Rubén Mesía Maraví, Ángel Peralta Benavente, Jaime Aliaga Tovarhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:56Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA EVALUACIÓN DE LA ORIENTACIÓN VOCACIONAL QUE SE IMPARTE EN LOS COLEGIOS PÚBLICOS Y PRIVADOS DE LA CIUDAD DE LIMA |
title |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA |
spellingShingle |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA Frisancho León, Augusto Emilio Vocational guidance assessment public schools private schools Lima. Orientación vocacional evaluación colegios públicos colegios privados Lima |
title_short |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA |
title_full |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA |
title_fullStr |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA |
title_full_unstemmed |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA |
title_sort |
CAREER ASSESSMENT THAT IS TAUGHT IN PUBLIC AND PRIVATE SCHOOLS OF THE CITY OF LIMA |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Frisancho León, Augusto Emilio Mesía Maraví, Teodoro Rubén Peralta Benavente, Ángel Aliaga Tovar, Jaime |
author |
Frisancho León, Augusto Emilio |
author_facet |
Frisancho León, Augusto Emilio Mesía Maraví, Teodoro Rubén Peralta Benavente, Ángel Aliaga Tovar, Jaime |
author_role |
author |
author2 |
Mesía Maraví, Teodoro Rubén Peralta Benavente, Ángel Aliaga Tovar, Jaime |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Vocational guidance assessment public schools private schools Lima. Orientación vocacional evaluación colegios públicos colegios privados Lima |
topic |
Vocational guidance assessment public schools private schools Lima. Orientación vocacional evaluación colegios públicos colegios privados Lima |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Special Cycle 2011-2012. The mean age was 16.3 years. For the realization of this research was developed and implemented the Rating Scale Vocational Guidance (EEOV), an instrument based on the model of vocational guidance Manuel Alvarez et al. (1994). The results indicate that the group of public school no different private schools group in the overall score of the scale. The results also indicate that the group of public school no different private schools group in the dimensions of life project and information about yourself, information about careers, analysis, reflection and guidance, advice, and Decision-making and career choice. Yes there is a statistically significant difference in the dimension information Peruvian educational system. Apparently, private schools offer better information to their students about the Peruvian educational system that offered by public schools. Vocational programs that are taught in the public schools of the city of Lima would have to place greater emphasis on this aspect. El objetivo principal del presente estudio fue determinar si existen diferencias en cuanto a la manera de llevar a cabo la orientación vocacional entre los colegios públicos y privados de la ciudad de Lima. La muestra de estudio estuvo constituida por 244 sujetos, 98 hombres y 146 mujeres, estudiantes del Centro Preuniversitario de San Marcos durante el Ciclo Extraordinario 2011-2012. La media de edad fue de 16.3 años. Para la realización de la presente investigación se elaboró y aplicó la Escala de Evaluación de la Orientación Vocacional (EEOV), instrumento basado en el modelo de orientación vocacional de Manuel Álvarez et al. (1994). Los resultados indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en la puntuación global de la escala. Los resultados también indican que el grupo de colegios públicos no difiere del grupo de colegios privados en las dimensiones Proyecto de vida e información sobre sí mismo, Información sobre las profesiones, Análisis-reflexión y orientación-consejo, y Toma de decisión y elección de carrera. Sí existe una diferencia estadísticamente significativa en la dimensión Información sobre el sistema educativo peruano. Al parecer, los colegios privados ofrecen una mejor información a sus estudiantes sobre el sistema educativo peruano que la ofrecida por los colegios públicos. Los programas de orientación vocacional que se impartan en los colegios públicos de la ciudad de Lima tendrían que poner un énfasis mayor a este aspecto. |
description |
The main objective of this study was to determine if there are differences in the manner of carrying out vocational guidance among public and private schools of the city of Lima. The study sample consisted of 244 subjects, 98 men and 146 women, students of University High of San Marcos Center for Special Cycle 2011-2012. The mean age was 16.3 years. For the realization of this research was developed and implemented the Rating Scale Vocational Guidance (EEOV), an instrument based on the model of vocational guidance Manuel Alvarez et al. (1994). The results indicate that the group of public school no different private schools group in the overall score of the scale. The results also indicate that the group of public school no different private schools group in the dimensions of life project and information about yourself, information about careers, analysis, reflection and guidance, advice, and Decision-making and career choice. Yes there is a statistically significant difference in the dimension information Peruvian educational system. Apparently, private schools offer better information to their students about the Peruvian educational system that offered by public schools. Vocational programs that are taught in the public schools of the city of Lima would have to place greater emphasis on this aspect. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7701/6726 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León, Teodoro Rubén Mesía Maraví, Ángel Peralta Benavente, Jaime Aliaga Tovar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Augusto Emilio Frisancho León, Teodoro Rubén Mesía Maraví, Ángel Peralta Benavente, Jaime Aliaga Tovar http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 27 - 44 Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 27 - 44 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386913930280960 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).