The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos
Descripción del Articulo
This article studies the elements of Dada aesthetic that shape the free verse in the poem “Chinfonía burguesa” from the theoretical approach of modern versology. It is propounded as a hypothesis that the discursive strategies of Dada imprint, such as the semantic use of space, rhymes, and parallelis...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/20064 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/20064 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Dada Free verse Nicaraguan poetry Joaquín Pasos José Coronel Urtecho Dadaísmo Verso libre Poesía nicaragüense |
id |
1609-9109_8388d2785d1f7765cfc8fc538087cf5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/20064 |
network_acronym_str |
1609-9109 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
spelling |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín PasosLa estética dadaísta en la construcción del verso libre en “Chinfonía burguesa” de José Coronel Urtecho y Joaquín PasosHurtado López, César AntonioDadaFree verseNicaraguan poetryJoaquín PasosJosé Coronel UrtechoDadaísmoVerso librePoesía nicaragüenseJoaquín PasosJosé Coronel UrtechoThis article studies the elements of Dada aesthetic that shape the free verse in the poem “Chinfonía burguesa” from the theoretical approach of modern versology. It is propounded as a hypothesis that the discursive strategies of Dada imprint, such as the semantic use of space, rhymes, and parallelisms, are updated in the free verse of the authors to propose a critique of bourgeois conceptions from the framework of irrationality. By doing so, the paper explores the scope of Dada aesthetic, its relation with the free verse in Hispanic America and its application within the poem all through a formal and interpretative analysis.Este artículo estudia los elementos de la estética dadaísta que configuran el verso libre en el poema “Chinfonía burguesa” desde el enfoque teórico de la versología moderna. Se plantea como hipótesis que en el verso libre de los autores se actualizan estrategias discursivas de impronta dadaísta como el uso semántico del espacio, rimas y los paralelismos para plantear una crítica a las concepciones burguesas desdeel marco de la irracionalidad. Así, el trabajo explora los alcances de la estética dadaísta, su relación con el verso libre en Hispanoamérica y suaplicación en el poema a través de un análisis formal e interpretativo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2021-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/2006410.15381/escrypensam.v20i40.20064Escritura y Pensamiento; Vol 20 No 40 (2021): January - April; 267-288Escritura y Pensamiento; Vol. 20 Núm. 40 (2021): Enero - Abril; 267-2881609-91091561-087X10.15381/escrypensam.v20i40reponame:Revista UNMSM - Escritura y Pensamientoinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/20064/16607Derechos de autor 2021 César Antonio Hurtado Lópezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:41:25Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos La estética dadaísta en la construcción del verso libre en “Chinfonía burguesa” de José Coronel Urtecho y Joaquín Pasos |
title |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos |
spellingShingle |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos Hurtado López, César Antonio Dada Free verse Nicaraguan poetry Joaquín Pasos José Coronel Urtecho Dadaísmo Verso libre Poesía nicaragüense Joaquín Pasos José Coronel Urtecho |
title_short |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos |
title_full |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos |
title_fullStr |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos |
title_full_unstemmed |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos |
title_sort |
The dada aesthetic in the construction of the free verse in “Chinfonía burguesa” by José Coronel Urtecho and Joaquín Pasos |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Hurtado López, César Antonio |
author |
Hurtado López, César Antonio |
author_facet |
Hurtado López, César Antonio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Dada Free verse Nicaraguan poetry Joaquín Pasos José Coronel Urtecho Dadaísmo Verso libre Poesía nicaragüense Joaquín Pasos José Coronel Urtecho |
topic |
Dada Free verse Nicaraguan poetry Joaquín Pasos José Coronel Urtecho Dadaísmo Verso libre Poesía nicaragüense Joaquín Pasos José Coronel Urtecho |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article studies the elements of Dada aesthetic that shape the free verse in the poem “Chinfonía burguesa” from the theoretical approach of modern versology. It is propounded as a hypothesis that the discursive strategies of Dada imprint, such as the semantic use of space, rhymes, and parallelisms, are updated in the free verse of the authors to propose a critique of bourgeois conceptions from the framework of irrationality. By doing so, the paper explores the scope of Dada aesthetic, its relation with the free verse in Hispanic America and its application within the poem all through a formal and interpretative analysis. Este artículo estudia los elementos de la estética dadaísta que configuran el verso libre en el poema “Chinfonía burguesa” desde el enfoque teórico de la versología moderna. Se plantea como hipótesis que en el verso libre de los autores se actualizan estrategias discursivas de impronta dadaísta como el uso semántico del espacio, rimas y los paralelismos para plantear una crítica a las concepciones burguesas desdeel marco de la irracionalidad. Así, el trabajo explora los alcances de la estética dadaísta, su relación con el verso libre en Hispanoamérica y suaplicación en el poema a través de un análisis formal e interpretativo. |
description |
This article studies the elements of Dada aesthetic that shape the free verse in the poem “Chinfonía burguesa” from the theoretical approach of modern versology. It is propounded as a hypothesis that the discursive strategies of Dada imprint, such as the semantic use of space, rhymes, and parallelisms, are updated in the free verse of the authors to propose a critique of bourgeois conceptions from the framework of irrationality. By doing so, the paper explores the scope of Dada aesthetic, its relation with the free verse in Hispanic America and its application within the poem all through a formal and interpretative analysis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/20064 10.15381/escrypensam.v20i40.20064 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/20064 |
identifier_str_mv |
10.15381/escrypensam.v20i40.20064 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/20064/16607 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 César Antonio Hurtado López http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 César Antonio Hurtado López http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Escritura y Pensamiento; Vol 20 No 40 (2021): January - April; 267-288 Escritura y Pensamiento; Vol. 20 Núm. 40 (2021): Enero - Abril; 267-288 1609-9109 1561-087X 10.15381/escrypensam.v20i40 reponame:Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
collection |
Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701387239744864256 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).