Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences

Descripción del Articulo

Empowerment influences learning achievements in a sample of female students from the four schools that make up the Faculty of Mathematical Sciences of the National University of San Marcos. A causal correlational design was used, with a sample of 200 students, to whom the empowerment inventory of He...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Peña Miranda, Carlos Alberto, Cosi Cruz, Elizabeth
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Pesquimat
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/15720
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/15720
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Empowerment
learning achievements
correlational research
Empoderamiento femenino
logros de aprendizaje
investigación correlacional
id 1609-8439_b886a5fcde298df47a2752ffa8a261cc
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/15720
network_acronym_str 1609-8439
repository_id_str
network_name_str Revista UNMSM - Pesquimat
spelling Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical SciencesEmpoderamiento y logros de aprendizaje en estudiantes mujeres de la Facultad de Ciencias MatemáticasPeña Miranda, Carlos AlbertoCosi Cruz, ElizabethEmpowermentlearning achievementscorrelational researchEmpoderamiento femeninologros de aprendizajeinvestigación correlacionalEmpowerment influences learning achievements in a sample of female students from the four schools that make up the Faculty of Mathematical Sciences of the National University of San Marcos. A causal correlational design was used, with a sample of 200 students, to whom the empowerment inventory of Hernández, J. and García, R. was applied, and for the learning achievements were taken as data, the final grades obtained in the academic semester 2017-II. This instrument was subjected to the respective analyzes that determined that the test is valid and reliable. The results obtained indicate that Empowerment influences the learning achievements of the students in the sample. The existence of correlations between each of the dimensions of Empowerment with Learning Achievements was also verified. Therefore, it is recommended to strengthen this tool.El objetivo del presente trabajo de investigación fue determinar si el empoderamiento influye en los logros de aprendizaje, en una muestra de estudiantes mujeres de las cuatro escuelas profesionales que conforman la Facultad de Ciencias Matemáticas de la Universidad Nacional de San Marcos. Se utilizó un diseño correlacional causal, con una muestra de 200 estudiantes mujeres, a quienes se les aplicó el inventario de empoderamiento de Hernández, J. y García, R.  (2008) y para los logros de aprendizaje se tomaron como datos, las notas finales que obtuvieron en el semestre académico 2017-II. Este instrumento fue sometido a los análisis respectivos que determinaron que la prueba es válida y confiable. Los resultados obtenidos indican que el empoderamiento influye en los logros de aprendizaje de las estudiantes de la muestra. También se comprobó la existencia de correlaciones entre cada una de los factores del empoderamiento con los logros de aprendizaje.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Matemáticas2019-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/1572010.15381/pes.v21i2.15720Pesquimat; Vol. 21 Núm. 2 (2018); 31-36Pesquimat; Vol 21 No 2 (2018); 31-361609-84391560-912Xreponame:Revista UNMSM - Pesquimatinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/15720/13409Derechos de autor 2019 Carlos Alberto Peñaa Miranda, Elizabeth Cosi Cruzhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:20:54Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
Empoderamiento y logros de aprendizaje en estudiantes mujeres de la Facultad de Ciencias Matemáticas
title Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
spellingShingle Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
Peña Miranda, Carlos Alberto
Empowerment
learning achievements
correlational research
Empoderamiento femenino
logros de aprendizaje
investigación correlacional
title_short Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
title_full Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
title_fullStr Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
title_full_unstemmed Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
title_sort Infl uence of Empowerment on Learning Achievements in students of the Faculty of Mathematical Sciences
dc.creator.none.fl_str_mv Peña Miranda, Carlos Alberto
Cosi Cruz, Elizabeth
author Peña Miranda, Carlos Alberto
author_facet Peña Miranda, Carlos Alberto
Cosi Cruz, Elizabeth
author_role author
author2 Cosi Cruz, Elizabeth
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Empowerment
learning achievements
correlational research
Empoderamiento femenino
logros de aprendizaje
investigación correlacional
topic Empowerment
learning achievements
correlational research
Empoderamiento femenino
logros de aprendizaje
investigación correlacional
dc.description.none.fl_txt_mv Empowerment influences learning achievements in a sample of female students from the four schools that make up the Faculty of Mathematical Sciences of the National University of San Marcos. A causal correlational design was used, with a sample of 200 students, to whom the empowerment inventory of Hernández, J. and García, R. was applied, and for the learning achievements were taken as data, the final grades obtained in the academic semester 2017-II. This instrument was subjected to the respective analyzes that determined that the test is valid and reliable. The results obtained indicate that Empowerment influences the learning achievements of the students in the sample. The existence of correlations between each of the dimensions of Empowerment with Learning Achievements was also verified. Therefore, it is recommended to strengthen this tool.
El objetivo del presente trabajo de investigación fue determinar si el empoderamiento influye en los logros de aprendizaje, en una muestra de estudiantes mujeres de las cuatro escuelas profesionales que conforman la Facultad de Ciencias Matemáticas de la Universidad Nacional de San Marcos. Se utilizó un diseño correlacional causal, con una muestra de 200 estudiantes mujeres, a quienes se les aplicó el inventario de empoderamiento de Hernández, J. y García, R.  (2008) y para los logros de aprendizaje se tomaron como datos, las notas finales que obtuvieron en el semestre académico 2017-II. Este instrumento fue sometido a los análisis respectivos que determinaron que la prueba es válida y confiable. Los resultados obtenidos indican que el empoderamiento influye en los logros de aprendizaje de las estudiantes de la muestra. También se comprobó la existencia de correlaciones entre cada una de los factores del empoderamiento con los logros de aprendizaje.
description Empowerment influences learning achievements in a sample of female students from the four schools that make up the Faculty of Mathematical Sciences of the National University of San Marcos. A causal correlational design was used, with a sample of 200 students, to whom the empowerment inventory of Hernández, J. and García, R. was applied, and for the learning achievements were taken as data, the final grades obtained in the academic semester 2017-II. This instrument was subjected to the respective analyzes that determined that the test is valid and reliable. The results obtained indicate that Empowerment influences the learning achievements of the students in the sample. The existence of correlations between each of the dimensions of Empowerment with Learning Achievements was also verified. Therefore, it is recommended to strengthen this tool.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/15720
10.15381/pes.v21i2.15720
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/15720
identifier_str_mv 10.15381/pes.v21i2.15720
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/15720/13409
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Carlos Alberto Peñaa Miranda, Elizabeth Cosi Cruz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Carlos Alberto Peñaa Miranda, Elizabeth Cosi Cruz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Matemáticas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Matemáticas
dc.source.none.fl_str_mv Pesquimat; Vol. 21 Núm. 2 (2018); 31-36
Pesquimat; Vol 21 No 2 (2018); 31-36
1609-8439
1560-912X
reponame:Revista UNMSM - Pesquimat
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Pesquimat
collection Revista UNMSM - Pesquimat
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701291577442304000
score 13.932913
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).