Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students

Descripción del Articulo

It is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Delgado Vasquez, Ana, Escurra Mayaute, Luis M., Bulnes Bedón, Mario, Quesada Murillo, María Rosario
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2001
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/5026
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:general intelligence
advanced progressive matrices
reliability
validity norms
inteligencia general
matrices progresivas avanzadas
confiabilidad
validez
baremos
id 1609-7475_20691b1d7861c1f162b968d1c79f598c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/5026
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university studentsEstudio psicometrico del test de matrices progresivas de Raven. Forma avanzada en estudiantes universitariosDelgado Vasquez, AnaEscurra Mayaute, Luis M.Bulnes Bedón, MarioQuesada Murillo, María Rosariogeneral intelligenceadvanced progressive matricesreliabilityvalidity normsinteligencia generalmatrices progresivas avanzadasconfiabilidadvalidezbaremosIt is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the test is reliable. Also, the construct validity analysis meets the requirements of test making. The norms were elaborated considering the professional careers of the U.N.M.SM. students. It was find statistical differences on general intelligence scores, showing higher scores students of career “B” than students of “A “, “C “, “D” and “E” careers; also, students from career “C” showed higher scores than students from “A” and “E” career paths; finally, students from professional career“D” have had higher scores than students of “A“ and “E” careers. It was find no statistical differences between students of career “A” and “E “; neither between students of “C” and “G” career paths.Se analiza la adecuación psicométrica de los itemes del Test de Matrices Progresivas Avanzadas de Raven en estudiantes de la U.N.M.S.M. de las 5 especialidades profesionales, Se tuvieron 501 participantes, quienes conformaban una muestra representativa de los ingresantes a la universidad. El análisis de la confiabilidad indica que la prueba es confiable. Se estudió la validez de construcción del instrumento, encontrándose que la prueba posee validez de construcción. También se elaboraron los baremos para cada una de las áreas de especialidad a las que pertenecen los estudiantes de la U.N.M.S.M. Asimismo, se encontró que existen diferencias estadísticamente significativas en los niveles de inteligencia general entre algunas de las áreas de especialidad de los ingresantes de la U.N.M.S.M.. Por un lado, los alumnos del área “B” obtienen puntajes más altos que los de las áreas “A “, “C “, “D” Y “E “, De otro lado, los alumnos del área “C” obtuvieron puntuaciones mayores que los de las áreas “A “y “E “. Finalmente, los alumnos del área “D” tuvieron puntajes más altos que los de las áreas “A” Y “E “. Sin embargo, no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el nivel de inteligencia general entre los alumnos de las áreas “A “)’ “E” Y los de las áreas “C” y “D “. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2001-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/502610.15381/rinvp.v4i2.5026Revista de Investigación en Psicología; Vol 4 No 2 (2001); 27-40Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 Núm. 2 (2001); 27-401609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026/11628Derechos de autor 2001 Ana Delgado Vasquez, Luis M. Escurra Mayaute, Mario Bulnes Bedón, Rosario Quesada Murillohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
Estudio psicometrico del test de matrices progresivas de Raven. Forma avanzada en estudiantes universitarios
title Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
spellingShingle Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
Delgado Vasquez, Ana
general intelligence
advanced progressive matrices
reliability
validity norms
inteligencia general
matrices progresivas avanzadas
confiabilidad
validez
baremos
title_short Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
title_full Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
title_fullStr Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
title_full_unstemmed Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
title_sort Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
dc.creator.none.fl_str_mv Delgado Vasquez, Ana
Escurra Mayaute, Luis M.
Bulnes Bedón, Mario
Quesada Murillo, María Rosario
author Delgado Vasquez, Ana
author_facet Delgado Vasquez, Ana
Escurra Mayaute, Luis M.
Bulnes Bedón, Mario
Quesada Murillo, María Rosario
author_role author
author2 Escurra Mayaute, Luis M.
Bulnes Bedón, Mario
Quesada Murillo, María Rosario
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv general intelligence
advanced progressive matrices
reliability
validity norms
inteligencia general
matrices progresivas avanzadas
confiabilidad
validez
baremos
topic general intelligence
advanced progressive matrices
reliability
validity norms
inteligencia general
matrices progresivas avanzadas
confiabilidad
validez
baremos
dc.description.none.fl_txt_mv It is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the test is reliable. Also, the construct validity analysis meets the requirements of test making. The norms were elaborated considering the professional careers of the U.N.M.SM. students. It was find statistical differences on general intelligence scores, showing higher scores students of career “B” than students of “A “, “C “, “D” and “E” careers; also, students from career “C” showed higher scores than students from “A” and “E” career paths; finally, students from professional career“D” have had higher scores than students of “A“ and “E” careers. It was find no statistical differences between students of career “A” and “E “; neither between students of “C” and “G” career paths.
Se analiza la adecuación psicométrica de los itemes del Test de Matrices Progresivas Avanzadas de Raven en estudiantes de la U.N.M.S.M. de las 5 especialidades profesionales, Se tuvieron 501 participantes, quienes conformaban una muestra representativa de los ingresantes a la universidad. El análisis de la confiabilidad indica que la prueba es confiable. Se estudió la validez de construcción del instrumento, encontrándose que la prueba posee validez de construcción. También se elaboraron los baremos para cada una de las áreas de especialidad a las que pertenecen los estudiantes de la U.N.M.S.M. Asimismo, se encontró que existen diferencias estadísticamente significativas en los niveles de inteligencia general entre algunas de las áreas de especialidad de los ingresantes de la U.N.M.S.M.. Por un lado, los alumnos del área “B” obtienen puntajes más altos que los de las áreas “A “, “C “, “D” Y “E “, De otro lado, los alumnos del área “C” obtuvieron puntuaciones mayores que los de las áreas “A “y “E “. Finalmente, los alumnos del área “D” tuvieron puntajes más altos que los de las áreas “A” Y “E “. Sin embargo, no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el nivel de inteligencia general entre los alumnos de las áreas “A “)’ “E” Y los de las áreas “C” y “D “. 
description It is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the test is reliable. Also, the construct validity analysis meets the requirements of test making. The norms were elaborated considering the professional careers of the U.N.M.SM. students. It was find statistical differences on general intelligence scores, showing higher scores students of career “B” than students of “A “, “C “, “D” and “E” careers; also, students from career “C” showed higher scores than students from “A” and “E” career paths; finally, students from professional career“D” have had higher scores than students of “A“ and “E” careers. It was find no statistical differences between students of career “A” and “E “; neither between students of “C” and “G” career paths.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026
10.15381/rinvp.v4i2.5026
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v4i2.5026
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026/11628
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2001 Ana Delgado Vasquez, Luis M. Escurra Mayaute, Mario Bulnes Bedón, Rosario Quesada Murillo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2001 Ana Delgado Vasquez, Luis M. Escurra Mayaute, Mario Bulnes Bedón, Rosario Quesada Murillo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 4 No 2 (2001); 27-40
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 Núm. 2 (2001); 27-40
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389483508760576
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).