Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students
Descripción del Articulo
It is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2001 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/5026 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | general intelligence advanced progressive matrices reliability validity norms inteligencia general matrices progresivas avanzadas confiabilidad validez baremos |
id |
1609-7475_20691b1d7861c1f162b968d1c79f598c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/5026 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university studentsEstudio psicometrico del test de matrices progresivas de Raven. Forma avanzada en estudiantes universitariosDelgado Vasquez, AnaEscurra Mayaute, Luis M.Bulnes Bedón, MarioQuesada Murillo, María Rosariogeneral intelligenceadvanced progressive matricesreliabilityvalidity normsinteligencia generalmatrices progresivas avanzadasconfiabilidadvalidezbaremosIt is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the test is reliable. Also, the construct validity analysis meets the requirements of test making. The norms were elaborated considering the professional careers of the U.N.M.SM. students. It was find statistical differences on general intelligence scores, showing higher scores students of career “B” than students of “A “, “C “, “D” and “E” careers; also, students from career “C” showed higher scores than students from “A” and “E” career paths; finally, students from professional career“D” have had higher scores than students of “A“ and “E” careers. It was find no statistical differences between students of career “A” and “E “; neither between students of “C” and “G” career paths.Se analiza la adecuación psicométrica de los itemes del Test de Matrices Progresivas Avanzadas de Raven en estudiantes de la U.N.M.S.M. de las 5 especialidades profesionales, Se tuvieron 501 participantes, quienes conformaban una muestra representativa de los ingresantes a la universidad. El análisis de la confiabilidad indica que la prueba es confiable. Se estudió la validez de construcción del instrumento, encontrándose que la prueba posee validez de construcción. También se elaboraron los baremos para cada una de las áreas de especialidad a las que pertenecen los estudiantes de la U.N.M.S.M. Asimismo, se encontró que existen diferencias estadísticamente significativas en los niveles de inteligencia general entre algunas de las áreas de especialidad de los ingresantes de la U.N.M.S.M.. Por un lado, los alumnos del área “B” obtienen puntajes más altos que los de las áreas “A “, “C “, “D” Y “E “, De otro lado, los alumnos del área “C” obtuvieron puntuaciones mayores que los de las áreas “A “y “E “. Finalmente, los alumnos del área “D” tuvieron puntajes más altos que los de las áreas “A” Y “E “. Sin embargo, no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el nivel de inteligencia general entre los alumnos de las áreas “A “)’ “E” Y los de las áreas “C” y “D “. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2001-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/502610.15381/rinvp.v4i2.5026Revista de Investigación en Psicología; Vol 4 No 2 (2001); 27-40Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 Núm. 2 (2001); 27-401609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026/11628Derechos de autor 2001 Ana Delgado Vasquez, Luis M. Escurra Mayaute, Mario Bulnes Bedón, Rosario Quesada Murillohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students Estudio psicometrico del test de matrices progresivas de Raven. Forma avanzada en estudiantes universitarios |
title |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students |
spellingShingle |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students Delgado Vasquez, Ana general intelligence advanced progressive matrices reliability validity norms inteligencia general matrices progresivas avanzadas confiabilidad validez baremos |
title_short |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students |
title_full |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students |
title_fullStr |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students |
title_full_unstemmed |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students |
title_sort |
Psychometric Study of the advanced form of the Raven’s Progressive Matrices Test in university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Delgado Vasquez, Ana Escurra Mayaute, Luis M. Bulnes Bedón, Mario Quesada Murillo, María Rosario |
author |
Delgado Vasquez, Ana |
author_facet |
Delgado Vasquez, Ana Escurra Mayaute, Luis M. Bulnes Bedón, Mario Quesada Murillo, María Rosario |
author_role |
author |
author2 |
Escurra Mayaute, Luis M. Bulnes Bedón, Mario Quesada Murillo, María Rosario |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
general intelligence advanced progressive matrices reliability validity norms inteligencia general matrices progresivas avanzadas confiabilidad validez baremos |
topic |
general intelligence advanced progressive matrices reliability validity norms inteligencia general matrices progresivas avanzadas confiabilidad validez baremos |
dc.description.none.fl_txt_mv |
It is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the test is reliable. Also, the construct validity analysis meets the requirements of test making. The norms were elaborated considering the professional careers of the U.N.M.SM. students. It was find statistical differences on general intelligence scores, showing higher scores students of career “B” than students of “A “, “C “, “D” and “E” careers; also, students from career “C” showed higher scores than students from “A” and “E” career paths; finally, students from professional career“D” have had higher scores than students of “A“ and “E” careers. It was find no statistical differences between students of career “A” and “E “; neither between students of “C” and “G” career paths. Se analiza la adecuación psicométrica de los itemes del Test de Matrices Progresivas Avanzadas de Raven en estudiantes de la U.N.M.S.M. de las 5 especialidades profesionales, Se tuvieron 501 participantes, quienes conformaban una muestra representativa de los ingresantes a la universidad. El análisis de la confiabilidad indica que la prueba es confiable. Se estudió la validez de construcción del instrumento, encontrándose que la prueba posee validez de construcción. También se elaboraron los baremos para cada una de las áreas de especialidad a las que pertenecen los estudiantes de la U.N.M.S.M. Asimismo, se encontró que existen diferencias estadísticamente significativas en los niveles de inteligencia general entre algunas de las áreas de especialidad de los ingresantes de la U.N.M.S.M.. Por un lado, los alumnos del área “B” obtienen puntajes más altos que los de las áreas “A “, “C “, “D” Y “E “, De otro lado, los alumnos del área “C” obtuvieron puntuaciones mayores que los de las áreas “A “y “E “. Finalmente, los alumnos del área “D” tuvieron puntajes más altos que los de las áreas “A” Y “E “. Sin embargo, no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el nivel de inteligencia general entre los alumnos de las áreas “A “)’ “E” Y los de las áreas “C” y “D “. |
description |
It is analized the psychometric properties of Raven’s Advanced Progressive Matrices. The participants were 501 Freshmen students of 5 professional careers of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (U.N.M.S.M.), a public university located at Lima, Perú. The reliability analysis shows that the test is reliable. Also, the construct validity analysis meets the requirements of test making. The norms were elaborated considering the professional careers of the U.N.M.SM. students. It was find statistical differences on general intelligence scores, showing higher scores students of career “B” than students of “A “, “C “, “D” and “E” careers; also, students from career “C” showed higher scores than students from “A” and “E” career paths; finally, students from professional career“D” have had higher scores than students of “A“ and “E” careers. It was find no statistical differences between students of career “A” and “E “; neither between students of “C” and “G” career paths. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026 10.15381/rinvp.v4i2.5026 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v4i2.5026 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5026/11628 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2001 Ana Delgado Vasquez, Luis M. Escurra Mayaute, Mario Bulnes Bedón, Rosario Quesada Murillo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2001 Ana Delgado Vasquez, Luis M. Escurra Mayaute, Mario Bulnes Bedón, Rosario Quesada Murillo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 4 No 2 (2001); 27-40 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 4 Núm. 2 (2001); 27-40 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389483508760576 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).