Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima

Descripción del Articulo

As the knowledge management has acquired a significant importance as a change and development factor in all the work of the society, it is vital to create a culture where information and knowledge are valued, shared, managed and used effective and efficiently. Under these considerations, the current...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Torres V., Manuel, Torres L., Manuel, Riveros Q., Marcelino, Solís N., Rolando, Acevedo H., Inés
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/12890
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12890
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:knowledge management
professional skills
labour performance
institutional commitment
gestión del conocimiento
competencias profesionales
desempeño laboral
compromiso institucional
id 1609-7475_1b421110168b53ec6e019a7e24a4c130
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/12890
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of LimaGestión del conocimiento y competencias profesionales de los docentes de una red educativa de LimaTorres V., ManuelTorres L., ManuelRiveros Q., MarcelinoSolís N., RolandoAcevedo H., Inésknowledge managementprofessional skillslabour performanceinstitutional commitmentgestión del conocimientocompetencias profesionalesdesempeño laboralcompromiso institucionalAs the knowledge management has acquired a significant importance as a change and development factor in all the work of the society, it is vital to create a culture where information and knowledge are valued, shared, managed and used effective and efficiently. Under these considerations, the current investigation is made, having as main objective to establish whether the knowledge management has influence on the professional skills in a sample of teachers from an Educative Network of Lima Metropolitana. A correlational causal design was used with a sample of 217 to whom two instruments of evaluation were applied: the Questionnaire of Knowledge Management of Liliana Pedraja and the Inventory of Teaching skills of Úrsula Romaní. The analyses the instruments were submitted to determined consistent levels of validity and reliability. The results show that the Knowledge Management has significant influence on the Professional skills of the teachers (F = 18,136, p < ,001). Moreover, it is possible to appreciate in the results that the cited variables are correlated in its totals and its dimensions, so it is posible to affirm that all the planted objectives were met.En la medida en que la gestión del conocimiento ha adquirido una importancia significativa como factor de cambio y desarrollo en todo el quehacer de la sociedad, es clave crear una cultura donde la información y el conocimiento se valoren, se compartan, se gestionen y se usen eficaz y eficientemente. Bajo estas consideraciones, se desarrolla el presente trabajo de investigación que tiene como objetivo principal establecer si la gestión del conocimiento influye sobre las competencias profesionales en una muestra de docentes de una Red Educativa de Lima Metropolitana. Se utiliza un diseño correlacional causal, con una muestra de 217 docentes a quienes se les aplicó dos instrumentos de evaluación: el Cuestionario de Gestión del Conocimiento de Liliana Pedraja y el Inventario de competencias docentes de Úrsula Romaní. Los análisis a los que se sometieron estos instrumentos determinaron consistentes niveles de validez y confiabilidad. Los resultados indican que la gestión del conocimiento influye significativamente sobre las competencias profesionales de los docentes (F = 18,136, p < ,001). Igualmente se puede apreciar en los resultados que las citadas variables están correlacionadas en sus totales y en sus dimensiones, por lo que podemos afirmar que se cumplieron todos los objetivos planteados.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2017-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1289010.15381/rinvp.v19i2.12890Revista de Investigación en Psicología; Vol 19 No 2 (2016); 69-79Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 2 (2016); 69-791609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12890/11519Derechos de autor 2017 Manuel Torres V., Manuel Torres L., Marcelino Riveros Q., Rolando Solís N., Inés Acevedo H.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:40Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
Gestión del conocimiento y competencias profesionales de los docentes de una red educativa de Lima
title Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
spellingShingle Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
Torres V., Manuel
knowledge management
professional skills
labour performance
institutional commitment
gestión del conocimiento
competencias profesionales
desempeño laboral
compromiso institucional
title_short Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
title_full Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
title_fullStr Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
title_full_unstemmed Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
title_sort Knowledge management and professional skills of the teachers from an educative network of Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Torres V., Manuel
Torres L., Manuel
Riveros Q., Marcelino
Solís N., Rolando
Acevedo H., Inés
author Torres V., Manuel
author_facet Torres V., Manuel
Torres L., Manuel
Riveros Q., Marcelino
Solís N., Rolando
Acevedo H., Inés
author_role author
author2 Torres L., Manuel
Riveros Q., Marcelino
Solís N., Rolando
Acevedo H., Inés
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv knowledge management
professional skills
labour performance
institutional commitment
gestión del conocimiento
competencias profesionales
desempeño laboral
compromiso institucional
topic knowledge management
professional skills
labour performance
institutional commitment
gestión del conocimiento
competencias profesionales
desempeño laboral
compromiso institucional
dc.description.none.fl_txt_mv As the knowledge management has acquired a significant importance as a change and development factor in all the work of the society, it is vital to create a culture where information and knowledge are valued, shared, managed and used effective and efficiently. Under these considerations, the current investigation is made, having as main objective to establish whether the knowledge management has influence on the professional skills in a sample of teachers from an Educative Network of Lima Metropolitana. A correlational causal design was used with a sample of 217 to whom two instruments of evaluation were applied: the Questionnaire of Knowledge Management of Liliana Pedraja and the Inventory of Teaching skills of Úrsula Romaní. The analyses the instruments were submitted to determined consistent levels of validity and reliability. The results show that the Knowledge Management has significant influence on the Professional skills of the teachers (F = 18,136, p < ,001). Moreover, it is possible to appreciate in the results that the cited variables are correlated in its totals and its dimensions, so it is posible to affirm that all the planted objectives were met.
En la medida en que la gestión del conocimiento ha adquirido una importancia significativa como factor de cambio y desarrollo en todo el quehacer de la sociedad, es clave crear una cultura donde la información y el conocimiento se valoren, se compartan, se gestionen y se usen eficaz y eficientemente. Bajo estas consideraciones, se desarrolla el presente trabajo de investigación que tiene como objetivo principal establecer si la gestión del conocimiento influye sobre las competencias profesionales en una muestra de docentes de una Red Educativa de Lima Metropolitana. Se utiliza un diseño correlacional causal, con una muestra de 217 docentes a quienes se les aplicó dos instrumentos de evaluación: el Cuestionario de Gestión del Conocimiento de Liliana Pedraja y el Inventario de competencias docentes de Úrsula Romaní. Los análisis a los que se sometieron estos instrumentos determinaron consistentes niveles de validez y confiabilidad. Los resultados indican que la gestión del conocimiento influye significativamente sobre las competencias profesionales de los docentes (F = 18,136, p < ,001). Igualmente se puede apreciar en los resultados que las citadas variables están correlacionadas en sus totales y en sus dimensiones, por lo que podemos afirmar que se cumplieron todos los objetivos planteados.
description As the knowledge management has acquired a significant importance as a change and development factor in all the work of the society, it is vital to create a culture where information and knowledge are valued, shared, managed and used effective and efficiently. Under these considerations, the current investigation is made, having as main objective to establish whether the knowledge management has influence on the professional skills in a sample of teachers from an Educative Network of Lima Metropolitana. A correlational causal design was used with a sample of 217 to whom two instruments of evaluation were applied: the Questionnaire of Knowledge Management of Liliana Pedraja and the Inventory of Teaching skills of Úrsula Romaní. The analyses the instruments were submitted to determined consistent levels of validity and reliability. The results show that the Knowledge Management has significant influence on the Professional skills of the teachers (F = 18,136, p < ,001). Moreover, it is possible to appreciate in the results that the cited variables are correlated in its totals and its dimensions, so it is posible to affirm that all the planted objectives were met.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12890
10.15381/rinvp.v19i2.12890
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12890
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v19i2.12890
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12890/11519
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Manuel Torres V., Manuel Torres L., Marcelino Riveros Q., Rolando Solís N., Inés Acevedo H.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Manuel Torres V., Manuel Torres L., Marcelino Riveros Q., Rolando Solís N., Inés Acevedo H.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 19 No 2 (2016); 69-79
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 2 (2016); 69-79
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389484301484032
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).