Brand love y lealtad de marca universidad-estudiantes: Revisión sistemática de la literatura bajo el enfoque PRISMA 2013-2023

Descripción del Articulo

The purpose of this systematic literature review was to analyze the impact of brand love and brand loyalty constructs on the relationship between universities and their students during the period 2013-2023, and to identify strategies to strengthen this relationship. The PRISMA 2020 approach was used...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cieza Esteban, Augusto Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/28259
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/28259
Nivel de acceso:acceso abierto
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spelling Brand love y lealtad de marca universidad-estudiantes: Revisión sistemática de la literatura bajo el enfoque PRISMA 2013-2023Brand love and brand loyalty among college students: a systematic review of literature using the PRISMA approach, 2013-2023Cieza Esteban, Augusto AntonioCieza Esteban, Augusto Antoniobrand lovebrand loyaltyemotional connectionuniversitystudentsbrand lovelealtad de marcaconexión emocionaluniversidadestudiantesThe purpose of this systematic literature review was to analyze the impact of brand love and brand loyalty constructs on the relationship between universities and their students during the period 2013-2023, and to identify strategies to strengthen this relationship. The PRISMA 2020 approach was used to collect 21 relevant scientific papers from various academic databases such as Web of Science, EBSCOhost, ProQuest and Redalyc. The results showed that brand love and brand loyalty strengthen the emotional bond between the institution and its students. Factors such as developing emotional connections, meeting student expectations, and providing quality education had a positive impact on this bond. Effective strategies for enhancing both constructs in areas such as student experience, university brand image, and service communication were also identified. The study concludes by recommending that high academic standards be maintained along with comprehensive student support, and that an emotional connection be fostered from the early years of education to consolidate brand love and brand loyalty. In addition, it suggests that other moderating factors should be explored in future research.El presente artículo de revisión sistemática de la literatura tuvo como objetivo analizar el impacto de los constructos brand love y lealtad de marca en la relación entre las universidades y sus estudiantes durante 2013-2023, así como identificar las estrategias que fortalecen dicha relación. Se empleó el enfoque PRISMA 2020, recopilando 21 artículos científicos relevantes en diversas bases de datos académicas, como Web of Science, EBSCOhost, ProQuest y Redalyc. Los resultados evidenciaron que el brand love y la lealtad de marca fortalecen el vínculo emocional entre la institución y el alumnado. Factores como el desarrollo de conexiones afectivas, el cumplimiento de las expectativas estudiantiles y la oferta de una educación de calidad influyeron positivamente en este vínculo. Asimismo, se identificaron estrategias efectivas para potenciar ambos constructos en áreas como las experiencias estudiantiles, la imagen de marca universitaria y la comunicación de servicios. El estudio concluye recomendando mantener altos estándares académicos junto con un apoyo integral al estudiante, fomentando una conexión emocional desde los primeros años de formación para consolidar el brand love y la lealtad de marca. Además, se sugiere explorar otros factores moderadores en futuras investigaciones.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas2025-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/2825910.15381/gtm.v28i55.28259Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 28 No. 55 (2025); 479-504Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 28 Núm. 55 (2025); 479-5041728-29691560-908110.15381/gtm.v28i55reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspaenghttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/28259/22429https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/28259/22430Derechos de autor 2025 Augusto Antonio Cieza Estebanhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/282592025-07-19T00:22:37Z
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description The purpose of this systematic literature review was to analyze the impact of brand love and brand loyalty constructs on the relationship between universities and their students during the period 2013-2023, and to identify strategies to strengthen this relationship. The PRISMA 2020 approach was used to collect 21 relevant scientific papers from various academic databases such as Web of Science, EBSCOhost, ProQuest and Redalyc. The results showed that brand love and brand loyalty strengthen the emotional bond between the institution and its students. Factors such as developing emotional connections, meeting student expectations, and providing quality education had a positive impact on this bond. Effective strategies for enhancing both constructs in areas such as student experience, university brand image, and service communication were also identified. The study concludes by recommending that high academic standards be maintained along with comprehensive student support, and that an emotional connection be fostered from the early years of education to consolidate brand love and brand loyalty. In addition, it suggests that other moderating factors should be explored in future research.
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