Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture

Descripción del Articulo

The purpose of this research was to determine the impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura física  Pedagogy and Physical Culture) of the University “Enrique Guzmán y Valle” 2016. This is an applie...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Flores Morales, Jorge Alberto, Neyra Huamaní, Lidia, Toledo Espinoza, Sipriana Lila
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2129
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia
Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy
id REVUNIFE_c3abbbadde0193fa0f1aa7b00e939227
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2129
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical CultureEfectos del programa “estrategias activas” en la competencia lectora en universitarios del II ciclo de Pedagogía y Cultura FísicaFlores Morales, Jorge AlbertoNeyra Huamaní, LidiaToledo Espinoza, Sipriana LilaCompetencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategiaReading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategyThe purpose of this research was to determine the impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura física  Pedagogy and Physical Culture) of the University “Enrique Guzmán y Valle” 2016. This is an applied research with a quasi-experimental design. The sample was comprised of 61 studentsfrom semester II of the Pedagogy Faculty, 31 of them from the control group and the 30 remaining from the experimental group. The survey technique was applied with the help ofa dichotomous questionnaire for the dependent variable. The results were processed using the Mann Whitney U test. The research used the reading of the interactive process reaching the following conclusion: the “active strategies” program has a positive effect on the reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura Física (Pedagogy and Physical  Culture) from the University “Enrique Guzmán y Valle”. Regarding the post-test, the value of “z” is above the critical level z < - 1.96 and p = 0.000 lower than α =0.05El objetivo de la investigación fue determinar el efecto del programa “estrategias activas” en la competencia lectora en estudiantes del II Ciclo de Pedagogía y Cultura Física de la Universidad “Enrique Guzmán y Valle” 2016. El tipo de investigación fue aplicada. El diseño, cuasi experimental. La muestra estuvo conformada por 61 estudiantes del II Ciclo de la Facultad de Pedagogía, de los cuales, 31 fueron del grupo control y 30 del grupo experimental. Se aplicó la técnica de la encuesta con cuestionario dicotómico para la variable dependiente. Los resultados se procesaron con el estadístico U de Mann Whitney. En la investigación se trabajó con la lectura en el proceso interactivo. Se llegó a la siguiente conclusión: El programa “estrategias activas” tiene efectos positivos en la competencia lectora en estudiantes del II Ciclo de Pedagogía y Cultura Física de la Universidad “Enrique Guzmán y Valle”; en cuanto al  postest, el valor de la z se encuentra por encima del nivel crítico z < - 1,96 y el p=0,000 menor al α =0,05Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/212910.33539/consensus.2018.v23n2.2129Consensus; Vol. 23 No. 2 (2018): Consensus; 181-195Consensus; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Consensus; 181-1951680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129/2185Derechos de autor 2018 Jorge Alberto Flores Morales, Lidia Neyra Huamaní, Sipriana Lila Toledo Espinozainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/21292022-05-05T01:49:51Z
dc.title.none.fl_str_mv Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
Efectos del programa “estrategias activas” en la competencia lectora en universitarios del II ciclo de Pedagogía y Cultura Física
title Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
spellingShingle Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
Flores Morales, Jorge Alberto
Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia
Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy
title_short Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
title_full Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
title_fullStr Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
title_full_unstemmed Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
title_sort Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
dc.creator.none.fl_str_mv Flores Morales, Jorge Alberto
Neyra Huamaní, Lidia
Toledo Espinoza, Sipriana Lila
author Flores Morales, Jorge Alberto
author_facet Flores Morales, Jorge Alberto
Neyra Huamaní, Lidia
Toledo Espinoza, Sipriana Lila
author_role author
author2 Neyra Huamaní, Lidia
Toledo Espinoza, Sipriana Lila
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia
Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy
topic Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia
Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy
description The purpose of this research was to determine the impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura física  Pedagogy and Physical Culture) of the University “Enrique Guzmán y Valle” 2016. This is an applied research with a quasi-experimental design. The sample was comprised of 61 studentsfrom semester II of the Pedagogy Faculty, 31 of them from the control group and the 30 remaining from the experimental group. The survey technique was applied with the help ofa dichotomous questionnaire for the dependent variable. The results were processed using the Mann Whitney U test. The research used the reading of the interactive process reaching the following conclusion: the “active strategies” program has a positive effect on the reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura Física (Pedagogy and Physical  Culture) from the University “Enrique Guzmán y Valle”. Regarding the post-test, the value of “z” is above the critical level z < - 1.96 and p = 0.000 lower than α =0.05
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129
10.33539/consensus.2018.v23n2.2129
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129
identifier_str_mv 10.33539/consensus.2018.v23n2.2129
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129/2185
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
dc.source.none.fl_str_mv Consensus; Vol. 23 No. 2 (2018): Consensus; 181-195
Consensus; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Consensus; 181-195
1680-3817
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071922944016384
score 13.377112
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).