Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture
Descripción del Articulo
The purpose of this research was to determine the impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura física Pedagogy and Physical Culture) of the University “Enrique Guzmán y Valle” 2016. This is an applie...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2129 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy |
id |
REVUNIFE_c3abbbadde0193fa0f1aa7b00e939227 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2129 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical CultureEfectos del programa “estrategias activas” en la competencia lectora en universitarios del II ciclo de Pedagogía y Cultura FísicaFlores Morales, Jorge AlbertoNeyra Huamaní, LidiaToledo Espinoza, Sipriana LilaCompetencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategiaReading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategyThe purpose of this research was to determine the impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura física Pedagogy and Physical Culture) of the University “Enrique Guzmán y Valle” 2016. This is an applied research with a quasi-experimental design. The sample was comprised of 61 studentsfrom semester II of the Pedagogy Faculty, 31 of them from the control group and the 30 remaining from the experimental group. The survey technique was applied with the help ofa dichotomous questionnaire for the dependent variable. The results were processed using the Mann Whitney U test. The research used the reading of the interactive process reaching the following conclusion: the “active strategies” program has a positive effect on the reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura Física (Pedagogy and Physical Culture) from the University “Enrique Guzmán y Valle”. Regarding the post-test, the value of “z” is above the critical level z < - 1.96 and p = 0.000 lower than α =0.05El objetivo de la investigación fue determinar el efecto del programa “estrategias activas” en la competencia lectora en estudiantes del II Ciclo de Pedagogía y Cultura Física de la Universidad “Enrique Guzmán y Valle” 2016. El tipo de investigación fue aplicada. El diseño, cuasi experimental. La muestra estuvo conformada por 61 estudiantes del II Ciclo de la Facultad de Pedagogía, de los cuales, 31 fueron del grupo control y 30 del grupo experimental. Se aplicó la técnica de la encuesta con cuestionario dicotómico para la variable dependiente. Los resultados se procesaron con el estadístico U de Mann Whitney. En la investigación se trabajó con la lectura en el proceso interactivo. Se llegó a la siguiente conclusión: El programa “estrategias activas” tiene efectos positivos en la competencia lectora en estudiantes del II Ciclo de Pedagogía y Cultura Física de la Universidad “Enrique Guzmán y Valle”; en cuanto al postest, el valor de la z se encuentra por encima del nivel crítico z < - 1,96 y el p=0,000 menor al α =0,05Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/212910.33539/consensus.2018.v23n2.2129Consensus; Vol. 23 No. 2 (2018): Consensus; 181-195Consensus; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Consensus; 181-1951680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129/2185Derechos de autor 2018 Jorge Alberto Flores Morales, Lidia Neyra Huamaní, Sipriana Lila Toledo Espinozainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/21292022-05-05T01:49:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture Efectos del programa “estrategias activas” en la competencia lectora en universitarios del II ciclo de Pedagogía y Cultura Física |
title |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture |
spellingShingle |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture Flores Morales, Jorge Alberto Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy |
title_short |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture |
title_full |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture |
title_fullStr |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture |
title_full_unstemmed |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture |
title_sort |
Impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of undergraduate students of semester II of Pedagogy and Physical Culture |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Flores Morales, Jorge Alberto Neyra Huamaní, Lidia Toledo Espinoza, Sipriana Lila |
author |
Flores Morales, Jorge Alberto |
author_facet |
Flores Morales, Jorge Alberto Neyra Huamaní, Lidia Toledo Espinoza, Sipriana Lila |
author_role |
author |
author2 |
Neyra Huamaní, Lidia Toledo Espinoza, Sipriana Lila |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy |
topic |
Competencia, información, comprensión, crítico, inferencia y estrategia Reading literacy, skills, information, comprehension, critical, inference, and strategy |
description |
The purpose of this research was to determine the impact of the “active strategies” program on the Reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura física Pedagogy and Physical Culture) of the University “Enrique Guzmán y Valle” 2016. This is an applied research with a quasi-experimental design. The sample was comprised of 61 studentsfrom semester II of the Pedagogy Faculty, 31 of them from the control group and the 30 remaining from the experimental group. The survey technique was applied with the help ofa dichotomous questionnaire for the dependent variable. The results were processed using the Mann Whitney U test. The research used the reading of the interactive process reaching the following conclusion: the “active strategies” program has a positive effect on the reading literacy of students from semester II of Pedagogía y Cultura Física (Pedagogy and Physical Culture) from the University “Enrique Guzmán y Valle”. Regarding the post-test, the value of “z” is above the critical level z < - 1.96 and p = 0.000 lower than α =0.05 |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129 10.33539/consensus.2018.v23n2.2129 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129 |
identifier_str_mv |
10.33539/consensus.2018.v23n2.2129 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/2129/2185 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Consensus; Vol. 23 No. 2 (2018): Consensus; 181-195 Consensus; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Consensus; 181-195 1680-3817 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071922944016384 |
score |
13.377112 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).