Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022
Descripción del Articulo
This research aims to ascertain the impact of automation and sustainability on operations and the implications of digitalization at the South Dock of the DP World Port of Callao between 2019 and 2022. A two-stage mixed structure methodology with a data envelopment analysis (DEA) model is used to ass...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad del Pacífico |
| Repositorio: | UP-Institucional |
| Lenguaje: | inglés |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.up.edu.pe:11354/6217 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/11354/6217 https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Puertos--Administración--Perú--Callao Puertos--Administración--Innovaciones tecnológicas Transformación digital--Perú--Callao Desarrollo sostenible--Perú--Callao Administración de cadena de suministro--Perú--Callao https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04 |
| id |
UUPP_8702a328cb17dbc47b3337d0f9c5d565 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.up.edu.pe:11354/6217 |
| network_acronym_str |
UUPP |
| network_name_str |
UP-Institucional |
| repository_id_str |
3191 |
| dc.title.es_PE.fl_str_mv |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| dc.title.alternative.es_PE.fl_str_mv |
Automatización, sostenibilidad y digitalización en el Puerto del Callao: exploración de las operaciones del Muelle Sur durante el período 2019-2022 |
| title |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| spellingShingle |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 Chávez Casimiro, Lesly Graciela Puertos--Administración--Perú--Callao Puertos--Administración--Innovaciones tecnológicas Transformación digital--Perú--Callao Desarrollo sostenible--Perú--Callao Administración de cadena de suministro--Perú--Callao https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04 |
| title_short |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| title_full |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| title_fullStr |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| title_full_unstemmed |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| title_sort |
Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022 |
| author |
Chávez Casimiro, Lesly Graciela |
| author_facet |
Chávez Casimiro, Lesly Graciela Mesia, Ron Moscoso Cuaresma, Julio Ricardo |
| author_role |
author |
| author2 |
Mesia, Ron Moscoso Cuaresma, Julio Ricardo |
| author2_role |
author author |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chávez Casimiro, Lesly Graciela Mesia, Ron Moscoso Cuaresma, Julio Ricardo |
| dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
Puertos--Administración--Perú--Callao Puertos--Administración--Innovaciones tecnológicas Transformación digital--Perú--Callao Desarrollo sostenible--Perú--Callao Administración de cadena de suministro--Perú--Callao |
| topic |
Puertos--Administración--Perú--Callao Puertos--Administración--Innovaciones tecnológicas Transformación digital--Perú--Callao Desarrollo sostenible--Perú--Callao Administración de cadena de suministro--Perú--Callao https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04 |
| dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04 |
| description |
This research aims to ascertain the impact of automation and sustainability on operations and the implications of digitalization at the South Dock of the DP World Port of Callao between 2019 and 2022. A two-stage mixed structure methodology with a data envelopment analysis (DEA) model is used to assess the relative efficiency of the decision-making units, while a Tobit regression is employed to compare coefficients to determine the significance of the variables. The results provided a comprehensive insight into the dock's performance, showing that digitalization significantly affected supply chain efficiency and. However, the study also highlighted the importance of addressing challenges related to workers' adaptation to new technologies and effective coordination between different actors involved in managing the port supply chain. Collectively, these results offer a deeper understanding of the beneficial influence of digitalization on port operations, highlighting the significance of policies that promote a smooth transition to digital technology in developing nations like Peru. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2025-09-25T15:09:06Z |
| dc.date.available.none.fl_str_mv |
2025-09-25T15:09:06Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2025-07 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
| dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/11354/6217 |
| dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv |
Chávez Casimiro, L. G., Mesia, R., & Moscoso Cuaresma, J. R. (2025). Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: An exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022. Journal of Business, 16(2), 155-180. https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610 |
| dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610 |
| url |
https://hdl.handle.net/11354/6217 https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610 |
| identifier_str_mv |
Chávez Casimiro, L. G., Mesia, R., & Moscoso Cuaresma, J. R. (2025). Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: An exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022. Journal of Business, 16(2), 155-180. https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610 |
| dc.language.iso.none.fl_str_mv |
eng |
| language |
eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/business/article/view/2610/1856 |
| dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21678/2078-9424 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.es_PE.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico. Facultad de Ciencias Empresariales |
| dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:UP-Institucional instname:Universidad del Pacífico instacron:UP |
| instname_str |
Universidad del Pacífico |
| instacron_str |
UP |
| institution |
UP |
| reponame_str |
UP-Institucional |
| collection |
UP-Institucional |
| bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/b5f32d86-6960-4afb-8b3f-b6630570b105/content https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/20ea48a0-85f8-4536-bd28-a4f29b19f20c/content https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/fcbb955e-84a1-4519-8f72-d5560edf59b4/content https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/4948628e-15d5-4fda-aca0-a8390e7e8f55/content |
| bitstream.checksum.fl_str_mv |
d578bd34034e67d8a7660527432d6243 bb9bdc0b3349e4284e09149f943790b4 85e7cfaebd3b9f181dd906079cbd5b1d b8af0084f79f1a7fd8f5e37a025c4f3f |
| bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad del Pacífico |
| repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@up.edu.pe |
| _version_ |
1844974565247156224 |
| spelling |
Chávez Casimiro, Lesly GracielaMesia, RonMoscoso Cuaresma, Julio Ricardo2025-09-25T15:09:06Z2025-09-25T15:09:06Z2025-07https://hdl.handle.net/11354/6217Chávez Casimiro, L. G., Mesia, R., & Moscoso Cuaresma, J. R. (2025). Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: An exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022. Journal of Business, 16(2), 155-180. https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610https://doi.org/10.21678/jb.2025.2610This research aims to ascertain the impact of automation and sustainability on operations and the implications of digitalization at the South Dock of the DP World Port of Callao between 2019 and 2022. A two-stage mixed structure methodology with a data envelopment analysis (DEA) model is used to assess the relative efficiency of the decision-making units, while a Tobit regression is employed to compare coefficients to determine the significance of the variables. The results provided a comprehensive insight into the dock's performance, showing that digitalization significantly affected supply chain efficiency and. However, the study also highlighted the importance of addressing challenges related to workers' adaptation to new technologies and effective coordination between different actors involved in managing the port supply chain. Collectively, these results offer a deeper understanding of the beneficial influence of digitalization on port operations, highlighting the significance of policies that promote a smooth transition to digital technology in developing nations like Peru.Esta investigación tiene como objetivo determinar el impacto de la automatización y la sostenibilidad en las operaciones, así como las implicancias de la digitalización en el Muelle Sur del Puerto DP World del Callao entre 2019 y 2022. Se emplea una metodología mixta en dos etapas con un modelo de análisis envolvente de datos (DEA, por sus siglas en inglés) para evaluar la eficiencia relativa de las unidades de toma de decisiones, mientras que se utiliza una regresión Tobit para comparar coeficientes y determinar la significancia de las variables. Los resultados brindaron una visión integral del desempeño del muelle, mostrando que la digitalización tuvo un efecto significativo en la eficiencia de la cadena de suministro. Sin embargo, el estudio también destacó la importancia de abordar los desafíos relacionados con la adaptación de los trabajadores a las nuevas tecnologías y la coordinación efectiva entre los diferentes actores involucrados en la gestión de la cadena logística portuaria. En conjunto, estos resultados ofrecen una comprensión más profunda de la influencia positiva de la digitalización en las operaciones portuarias, subrayando la importancia de políticas que promuevan una transición fluida hacia la tecnología digital en países en desarrollo como el Perú.application/pdfengUniversidad del Pacífico. Facultad de Ciencias EmpresarialesPEhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/business/article/view/2610/1856https://doi.org/10.21678/2078-9424info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.esPuertos--Administración--Perú--CallaoPuertos--Administración--Innovaciones tecnológicasTransformación digital--Perú--CallaoDesarrollo sostenible--Perú--CallaoAdministración de cadena de suministro--Perú--Callaohttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04Automation, sustainability, and digitalization at the Port of Callao: an exploration of operations at the South Dock from 2019 to 2022Automatización, sostenibilidad y digitalización en el Puerto del Callao: exploración de las operaciones del Muelle Sur durante el período 2019-2022info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionreponame:UP-Institucionalinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPORIGINAL6217.html6217.htmltext/html164https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/b5f32d86-6960-4afb-8b3f-b6630570b105/contentd578bd34034e67d8a7660527432d6243MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/20ea48a0-85f8-4536-bd28-a4f29b19f20c/contentbb9bdc0b3349e4284e09149f943790b4MD52THUMBNAILcover_issue_144_es_ES.jpgimage/jpeg118029https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/fcbb955e-84a1-4519-8f72-d5560edf59b4/content85e7cfaebd3b9f181dd906079cbd5b1dMD53TEXT6217.html.txt6217.html.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.up.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/4948628e-15d5-4fda-aca0-a8390e7e8f55/contentb8af0084f79f1a7fd8f5e37a025c4f3fMD5411354/6217oai:repositorio.up.edu.pe:11354/62172025-09-30 13:22:03.701http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.esinfo:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.up.edu.peRepositorio Institucional de la Universidad del Pacíficorepositorio@up.edu.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 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).