Rethinking the information dimension of marketing

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This article discusses the information dimension of marketing from a technical, theoretical and behavioral perspective. It also comments the relationship between marketing and the library and information science (LIS). It is an exploratory and descriptive study and its qualitative approaches are car...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: González-Valiente, Carlos Luis, Pacheco Mendoza, Josmel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:USIL-Institucional
Lenguaje:inglés
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description This article discusses the information dimension of marketing from a technical, theoretical and behavioral perspective. It also comments the relationship between marketing and the library and information science (LIS). It is an exploratory and descriptive study and its qualitative approaches are carried out through classic documentary analysis. From the technical perspective, it addresses the presence of information in all marketing management processes, from market research to the final preparation of the marketing plan. From the theoretical perspective, it addresses the frameworks for marketing information processing, the influence of the information value theory and the application of techniques from dissimilar areas of study to analyze the information. From the behavioral perspective, it shows empirical evidence of human information behavior of marketing managers and other actors, based on cognitive and social viewpoints. Regarding disciplinary relations, marketing and LIS share theories related to information behavior, information management, and systems analysis and design. The marketing approaches is more noticeable on LIS studies than LIS approaches on marketing studies, considering the analysed literature. Information, as a link between both disciplines, makes way to delve into new research, academic and practical scenarios.
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From the behavioral perspective, it shows empirical evidence of human information behavior of marketing managers and other actors, based on cognitive and social viewpoints. Regarding disciplinary relations, marketing and LIS share theories related to information behavior, information management, and systems analysis and design. The marketing approaches is more noticeable on LIS studies than LIS approaches on marketing studies, considering the analysed literature. Information, as a link between both disciplines, makes way to delve into new research, academic and practical scenarios.En este artículo se aborda la dimensión informacional de la mercadotecnia desde una perspectiva técnica, teórica y comportamental. También se profundiza en las relaciones entre la mercadotecnia y la Bibliotecología y la Ciencia de la Información (BCI). Es un estudio exploratorio-descriptivo, cuyos abordajes cualitativos se realizan mediante el análisis documental clásico. Desde la perspectiva técnica se aborda la presencia de la información en todos los procesos de gestión mercadotécnica, desde la investigación de mercados hasta la confección final del plan de mercadotecnia. Desde la perspectiva teórica se hace alusión a los marcos para el procesamiento de la información de mercado, la influencia de la teoría del valor de la información y la aplicación de técnicas provenientes de disímiles áreas de estudio para analizar la información. Desde la perspectiva comportamental se exponen evidencias empíricas de comportamiento humano informacional de los gestores de mercadotecnia y otros actores, a partir de las aristas cognitiva y social. Relativo a las relaciones disciplinares, se percibe que la mercadotecnia y la BCI comparten teorías asociadas al comportamiento informacional, la gestión de información y el análisis y diseño de sistemas. El enfoque de la mercadotecnia es más notable en los estudios de BCI que en enfoques de BCI sobre estudios de mercadeo, considerando la literatura analizada. La información, como nexo entre ambas disciplinas, abre un camino para profundizar en nuevos escenarios investigativos, académicos y prácticos.Revisado por paresapplication/pdfGonzález-Valiente, C. L., & Pacheco Mendoza, J. (2017). Rethinking the information dimension of marketing. Biblios: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, (66), 4.10.5195/biblios.2017.2871562-4730Biblios: Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Informaciónhttps://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/8572http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2017.287http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1562-47302017000100003&script=sci_arttext000417368200003engUniversity of PittsburghBiblios: Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Informacióninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Universidad San Ignacio de LoyolaRepositorio Institucional - USILreponame:USIL-Institucionalinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILSociedad de la informaciónTecnología de la informaciónMarketingRethinking the information dimension of marketingRepensando la dimensión informacional de la mercadotecniaRepensando a dimensão informacional do marketinginfo:eu-repo/semantics/articleORIGINAL2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.pdf2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.pdfapplication/pdf570706https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/af3e1efd-c1bb-487e-a4ae-09ba4374f07a/download6972d9d0f980f4fb9a4335dd13fe7e93MD512017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.html2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.htmltext/html103089https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/b12afd1a-a0d6-4310-b494-702037522fe1/downloadf217ed7bb1b18857b91f278272c91cd5MD52THUMBNAIL2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.pdf.jpg2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg12504https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/5f3b056d-00f3-4d48-9ceb-18404b473dad/download1a40ca770e49caa819e0c14de7055db7MD53TEXT2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.html.txt2017_Pacheco-Mendoza_Rethinking-information-dimension-marketing.html.txtExtracted texttext/plain57898https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/d07efab4-97a3-4f90-bf32-61f705350f33/download9dc8c968b173d18e56a560d867a3288aMD54usil/8572oai:repositorio.usil.edu.pe:usil/85722022-01-31 16:58:50.775https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://repositorio.usil.edu.peRepositorio institucional de la Universidad San Ignacio de Loyolabdigital@metabiblioteca.com
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