Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria - Ventanilla
Descripción del Articulo
This research had as purpose to investigate whether phonological awareness and oral language have relation to the reading decodification. The sample was formed by 30 children from first grade, aged 6 and 7 years old that belows to a school of Ventanilla with a low social economic, who were evaluated...
Autor: | |
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Formato: | tesis de maestría |
Fecha de Publicación: | 2010 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | USIL-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/1073 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.14005/1073 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Spoken language Economic conditions Standard of living Infant Primary schools Text comprehension Know-how Condiciones económicas Nivel de vida Escuela primaria Comprensión lectora Capacidad cognitiva Lenguaje hablado https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
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Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria - Ventanilla Arrieta Aldave, Nancy Liliana Spoken language Economic conditions Standard of living Infant Primary schools Text comprehension Know-how Spoken language Condiciones económicas Nivel de vida Escuela primaria Comprensión lectora Capacidad cognitiva Lenguaje hablado https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
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This research had as purpose to investigate whether phonological awareness and oral language have relation to the reading decodification. The sample was formed by 30 children from first grade, aged 6 and 7 years old that belows to a school of Ventanilla with a low social economic, who were evaluated with Metalinguistic Abilities Test (MAT) constructed by Gómez, Valero, Buades & Pérez and it was adapted by Panca (2003), the Test Oral Language Assessment (TOL) constructed by Ramos, Cuadrado & Fernández, adapted by Meléndez (2009), the Exploratory Test of Specific Dyslexia (ESDT) constructed by Condemarín (1975) complemented with the procedure elaborated by Berdicewski, Millicic and Orellana. The results show that there exists significant correlation at the level p<0.01 between phonological conscience and reading decodification and oral language and reading decodification. Refering to oral language according to gender we found that the girls have better results than boys, however the difference is not significant. |
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9ca7e22a-1abd-440e-8e14-f2462810db43-1Meza Borja, Juan Anibal27e98116-7302-4705-aa4a-4c858a96af2f-1Arrieta Aldave, Nancy Liliana2015-06-02T14:38:53Z2015-06-02T14:38:53Z2010This research had as purpose to investigate whether phonological awareness and oral language have relation to the reading decodification. The sample was formed by 30 children from first grade, aged 6 and 7 years old that belows to a school of Ventanilla with a low social economic, who were evaluated with Metalinguistic Abilities Test (MAT) constructed by Gómez, Valero, Buades & Pérez and it was adapted by Panca (2003), the Test Oral Language Assessment (TOL) constructed by Ramos, Cuadrado & Fernández, adapted by Meléndez (2009), the Exploratory Test of Specific Dyslexia (ESDT) constructed by Condemarín (1975) complemented with the procedure elaborated by Berdicewski, Millicic and Orellana. The results show that there exists significant correlation at the level p<0.01 between phonological conscience and reading decodification and oral language and reading decodification. Refering to oral language according to gender we found that the girls have better results than boys, however the difference is not significant.La investigación tuvo como propósito indagar si la conciencia fonológica y el lenguaje oral tienen relación con la decodificación lectora. La muestra estuvo conformada por 30 niños(as) de primer grado de 6 y 7 años procedentes de un colegio de Ventanilla de nivel socioeconómico bajo, a quienes se les aplicó el Test de Habilidades Metalingüísticas (THM) propuesto por Gómez, Valero, Buadas y Pérez, adaptado por Panca (2000), la Evaluación del Lenguaje Oral (ELO) propuesto por Ramos, Cuadrado y Fernández, adaptada por Meléndez (2009), la Prueba Exploratoria de Dislexia Específica (PEDE) propuesto por Condemarín, complementada con las normas elaboradas por Berdicewski, Millicic y Orellana (1990). Los resultados muestran que existe correlación significativa al nivel de p<0.01 entre conciencia fonológica y decodificación lectora y entre lenguaje oral y decodificación lectora. En lenguaje oral según género se encontró que las niñas tienen mejores resultados que los niños, aunque esa diferencia no fue significativa.Tesisapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.14005/1073spaUniversidad San Ignacio de LoyolaPEhttp://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/286SUNEDUinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Universidad San Ignacio de LoyolaRepositorio Institucional - USILreponame:USIL-Institucionalinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILSpoken languageEconomic conditionsStandard of livingInfantPrimary schoolsText comprehensionKnow-howSpoken languageCondiciones económicasNivel de vidaEscuela primariaComprensión lectoraCapacidad cognitivaLenguaje habladohttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria - Ventanillainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublication07201580https://orcid.org/0000-0003-3072-5275141027https://purl.org/pe-repo/renati/level#maestrohttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisEducaciónUniversidad San Ignacio de Loyola. Escuela de PostgradoMaestríaMaestro en Educación con Mención en Problemas de AprendizajeORIGINAL2010_Arrieta_Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria- Ventanilla.pdf2010_Arrieta_Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria- Ventanilla.pdfapplication/pdf659391https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/d089db17-4fd9-4f35-a1fa-2c6217872642/downloadc180fe7f58f2f750b5f7ba151ea42666MD51TEXT2010_Arrieta_Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria- Ventanilla.pdf.txt2010_Arrieta_Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria- Ventanilla.pdf.txtExtracted texttext/plain121011https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/445df433-7afb-42e5-994f-5c986fc73a39/downloadff9121df3679c582bc81b3f59c4acd78MD52THUMBNAIL2010_Arrieta_Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria- Ventanilla.pdf.jpg2010_Arrieta_Conciencia fonológica y lenguaje oral en la decodificación lectora en alumnos del primer grado de primaria- Ventanilla.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg8591https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/48080fba-c3d0-42d8-9dc6-dc2bdd9b4665/download288d00f5403eba8f9c4597c6c54ac7b5MD5320.500.14005/1073oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/10732023-04-17 14:46:17.074http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://repositorio.usil.edu.peRepositorio institucional de la Universidad San Ignacio de Loyolarepositorio.institucional@usil.edu.pe |
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