Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja

Descripción del Articulo

In the initial level worry re-dresses the process of education learning of the communicative capacities since they are the key for other learnings that the education offers. The difficulties in the development of these capacities it is a problem, which solution is in diagnosing the reasons that give...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pérez Becerra, Alicia, Villanueva Ramírez, Saira Magally
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2006
Institución:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
Repositorio:UNSM-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/1783
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11458/1783
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Capacidades comunicativas
Materiales educativos
id UNSM_0975158415433179fe50dce280b8a23f
oai_identifier_str oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/1783
network_acronym_str UNSM
network_name_str UNSM-Institucional
repository_id_str
dc.title.es_PE.fl_str_mv Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
title Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
spellingShingle Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
Pérez Becerra, Alicia
Capacidades comunicativas
Materiales educativos
title_short Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
title_full Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
title_fullStr Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
title_full_unstemmed Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
title_sort Material didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Rioja
author Pérez Becerra, Alicia
author_facet Pérez Becerra, Alicia
Villanueva Ramírez, Saira Magally
author_role author
author2 Villanueva Ramírez, Saira Magally
author2_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Padilla Guzmán, Manuel
Mestanza Pílco, Miguel Antonio
López Culqui, Toribio
dc.contributor.author.fl_str_mv Pérez Becerra, Alicia
Villanueva Ramírez, Saira Magally
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Capacidades comunicativas
Materiales educativos
topic Capacidades comunicativas
Materiales educativos
description In the initial level worry re-dresses the process of education learning of the communicative capacities since they are the key for other learnings that the education offers. The difficulties in the development of these capacities it is a problem, which solution is in diagnosing the reasons that give him(her) origin, considering and executing alternatives of solution, task that relapses into the hands of the teachers. The educational materials facilitate the learnings of the children (seize) and they consolidate the saberes with major efficiency. They stimulate the function of the senses and the previous learnings, to accede to the information, to the development of capacities and to the formation of activities and values. From this perspective there has been realized the investigation which aim(lens) has been to systematize the Material Didactic Contextualizado, whose aplicabilidad improves the learning of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N º 231 of the district of Rioja, in the year 2006. The contributions of Ausubel, Piaget and Vigotsky, who emphasize the conception of to educate, focused from the learning that supposes activity, significatividad and functionality of the learned; besides the contributions of the interactive character of the reading, sustained in the psicolingüística and the cognitive psychology, base to the investigation, which is orientated to demonstrate the following hypothesis: The didactic material contextualizado will influence significantly in the learning of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N° 231 of the district of Rioja, in the year 2006. The investigation of type applied, experimental level, quasiexperimental design of preprueba - it(he,she) posttries, has been taken to end by a population equal sample to 16 children and 5-year-old girls of the-Educational lnstitution of the lnitial Level N° 231 of the sector Atahualpa, of the district of Rioja. To the above mentioned children he(she) administered a test(proof) of reading comprehension, befare and after the execution of classes using the Material Oidactic Contextualizado. From 16 students there have been gathered the information, which tried with the comparison of averages and variances of pairecf punctuations there has demonstrated the acceptance of the alternate hypothesis. Being fulfilled that tc = 10,25> tt = 1,753; it(he,she) is to say, tcƐRRɅɇRA therefore H1 : μA> μB. Then the alternate hypothesis is accepted and pushes the void one back. In consequence the Material Didactic Contextualizado has influenced significantly in the learning: of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N ° 231 of the district of Rioja, in the year 2006.
publishDate 2006
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-12-20T09:53:37Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-12-20T09:53:37Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2006
dc.type.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv Apa
dc.identifier.other.none.fl_str_mv ITEM@11458-926.pdf
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11458/1783
identifier_str_mv Apa
ITEM@11458-926.pdf
url http://hdl.handle.net/11458/1783
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
dc.source.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
Repositorio de tesis - UNSM-T
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNSM-Institucional
instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron:UNSM
instname_str Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron_str UNSM
institution UNSM
reponame_str UNSM-Institucional
collection UNSM-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1783/3/ITEM%4011458-926.pdf.jpg
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1783/1/ITEM%4011458-926.pdf
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1783/2/ITEM%4011458-926.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv b56785f07091f920ce6890384b7aee2e
2bc1755d72929d1f0d07070fe562472b
76b5ce2acc0632d1f771909cc253c6bc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad
repository.mail.fl_str_mv repositorio@unsm.edu.pe
_version_ 1741962184239349760
spelling Padilla Guzmán, ManuelMestanza Pílco, Miguel AntonioLópez Culqui, Toribio79c21e48-f299-4ec4-b0d5-9cc85ddadfd5b7533448-612a-42a8-9249-957ce318fc46Pérez Becerra, AliciaVillanueva Ramírez, Saira Magally2016-12-20T09:53:37Z2016-12-20T09:53:37Z2006ApaITEM@11458-926.pdfhttp://hdl.handle.net/11458/1783In the initial level worry re-dresses the process of education learning of the communicative capacities since they are the key for other learnings that the education offers. The difficulties in the development of these capacities it is a problem, which solution is in diagnosing the reasons that give him(her) origin, considering and executing alternatives of solution, task that relapses into the hands of the teachers. The educational materials facilitate the learnings of the children (seize) and they consolidate the saberes with major efficiency. They stimulate the function of the senses and the previous learnings, to accede to the information, to the development of capacities and to the formation of activities and values. From this perspective there has been realized the investigation which aim(lens) has been to systematize the Material Didactic Contextualizado, whose aplicabilidad improves the learning of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N º 231 of the district of Rioja, in the year 2006. The contributions of Ausubel, Piaget and Vigotsky, who emphasize the conception of to educate, focused from the learning that supposes activity, significatividad and functionality of the learned; besides the contributions of the interactive character of the reading, sustained in the psicolingüística and the cognitive psychology, base to the investigation, which is orientated to demonstrate the following hypothesis: The didactic material contextualizado will influence significantly in the learning of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N° 231 of the district of Rioja, in the year 2006. The investigation of type applied, experimental level, quasiexperimental design of preprueba - it(he,she) posttries, has been taken to end by a population equal sample to 16 children and 5-year-old girls of the-Educational lnstitution of the lnitial Level N° 231 of the sector Atahualpa, of the district of Rioja. To the above mentioned children he(she) administered a test(proof) of reading comprehension, befare and after the execution of classes using the Material Oidactic Contextualizado. From 16 students there have been gathered the information, which tried with the comparison of averages and variances of pairecf punctuations there has demonstrated the acceptance of the alternate hypothesis. Being fulfilled that tc = 10,25> tt = 1,753; it(he,she) is to say, tcƐRRɅɇRA therefore H1 : μA> μB. Then the alternate hypothesis is accepted and pushes the void one back. In consequence the Material Didactic Contextualizado has influenced significantly in the learning: of the reading comprehension of the five-year-old students of the Educational lnstitution N ° 231 of the district of Rioja, in the year 2006.En el nivel inicial reviste preocupación el proceso de enseñanza aprendizaje de las capacidades comunicativas por cuanto son la llave para los demás aprendizajes que la educación ofrece. Las dificultades en el desarrollo de estas capacidades es un problema, cuya solución está en diagnosticar las causas que le dan origen, plantear y ejecutar alternativas de solución, tarea que recae• en las manos de los docentes. Los materiales educativos facilitan los aprendizajes de los niños (as) y consolidan los saberes con mayor eficacia. Estimulan la función de los sentidos y los aprendizajes previos, para acceder a la información, al desarrollo de capacidades y a la formación de actividades y valores. Desde esta perspectiva se ha realizado la investigación cuyo objetivo ha sido sistematizar el Material Didáctico Contextualizado, cuya aplicabilidad mejore el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa Nº 231 del distrito de Rioja, en el año 2006. Los aportes de Ausubel, Piaget y Vigotsky, quienes destacan la concepción del educar, enfocado desde el aprendizaje que supone actividad, significatividad y funcionalidad de lo aprendido; además los aportes del carácter interactivo de la lectura, sustentado en la psicolingüistíca y la psicologla cognitiva, fundamentan a la investigación, que se orienta a demostrar la hipótesis siguiente: El material didáctico contextualizado influirá significativamente en el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa Nº 231 del distrito de Rioja, en el año 2006. La investigación de tipo aplicada, de nivel experimental, de diseño cuasiexperimental de preprueba - postprueba, ha sido llevado a cabo con una muestra poblacional igual a 16 niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa del Nivel Inicial Nº 231 del sector Atahualpa, del distrito de Rioja. A dichos niños se administró una prueba de comprensión lectora, antes y después de la ejecución de clases empleando el Material Didáctico Contextualizado. De los 16 estudiantes se ha recogido los datos, que procesados con la comparación de promedios y varianzas de puntuaciones apareadas ha demostrado la aceptación de la hipótesis alterna. Cumpliéndose que tc = 10,25 > tt = 1,753; es decir, tcƐRRɅɇRA por lo tanto H1: μA > .μB. Entonces se acepta la hipótesis alterna y rechaza la nula.- En consecuencia el Material Didáctico Contextualizado ha influido significativamente en el aprendizaje de la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años .de la Institución Educativa Nº 231 del distrito de Rioja, en el año 2006Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de tesis - UNSM-Treponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMCapacidades comunicativasMateriales educativosMaterial didáctico "CONTEXTUALIZADO" y su Influencia en el aprendizaje de la comprensión Lectora de los estudiantes de cinco años de la Institución Educativa inicial Nº 231 del distrito de Riojainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalEducaciónUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y HumanidadesLicenciado en Educación InicialTítulo ProfesionalTHUMBNAILITEM@11458-926.pdf.jpgITEM@11458-926.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1221http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1783/3/ITEM%4011458-926.pdf.jpgb56785f07091f920ce6890384b7aee2eMD53ORIGINALITEM@11458-926.pdfapplication/pdf1583587http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1783/1/ITEM%4011458-926.pdf2bc1755d72929d1f0d07070fe562472bMD51TEXTITEM@11458-926.pdf.txtITEM@11458-926.pdf.txtExtracted texttext/plain130065http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/1783/2/ITEM%4011458-926.pdf.txt76b5ce2acc0632d1f771909cc253c6bcMD5211458/1783oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/17832021-12-30 03:02:18.355Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe
score 13.936188
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).