Programa educativo aprendizaje servicio para la mejora de la formación ciudadana en estudiantes de la I.E.P.S Sagrado Corazón Iquitos 2024
Descripción del Articulo
The research aimed to evaluate the effect of implementing an educational program based on the service-learning methodology to improve civic education in students at I.E.P.S. Sagrado Corazón, Iquitos, during the year 2024. The study adopted an evaluative, longitudinal, univariate, and field design, w...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis doctoral |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11578 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/11578 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Programas de educación Acción comunitaria Educación ciudadana Estudiantes de secundaria https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| Sumario: | The research aimed to evaluate the effect of implementing an educational program based on the service-learning methodology to improve civic education in students at I.E.P.S. Sagrado Corazón, Iquitos, during the year 2024. The study adopted an evaluative, longitudinal, univariate, and field design, with a sample of 63 students divided into two groups: experimental (31 students) and control (32 students). The data collection technique was the survey, complemented by a written performance test, an instrument validated by experts in the field. The results demonstrate a significant improvement in the civic education of the experimental group students after the intervention. At baseline, both groups showed comparable levels, with 90.6% of students in the control group at the deficient level and 64.5% in the experimental group. After the program’s implementation, the experimental group experienced substantial progress, achieving 100% of students at the very good level, highlighting the program’s effectiveness in enhancing civic competencies. These findings validate the general hypothesis and emphasize the transformative potential of the service-learning methodology as a pedagogical tool in the studied context. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).