Análisis comparativo entre los factores determinantes del e-commerce del sector retail en Lima Metropolitana-Perú y Seúl-Corea del Sur

Descripción del Articulo

This research compares the main factors that affect the development of e-commerce in Lima - Peru in perspective with Seoul - South Korea. For these purposes, the factors of digital competitiveness, consumer profile and financial payment transaction processes were considered, which were measured thro...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Salcedo Guevara, Claudia Lucia, Valencia Motta, Glenda Marisol
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:ULIMA-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.ulima.edu.pe:20.500.12724/15634
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12724/15634
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Electronic commerce
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Comercio electrónico
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description This research compares the main factors that affect the development of e-commerce in Lima - Peru in perspective with Seoul - South Korea. For these purposes, the factors of digital competitiveness, consumer profile and financial payment transaction processes were considered, which were measured through indexes, documentary review and a survey with a representative sample of Metropolitan Lima (2020), compared to an existing survey for Seoul (2020). The favourable and facilitating environment for e- commerce adoption and implementation in South Korea was conclusively identified, exhibited in the higher frequency of monthly purchases compared to Metropolitan Lima, the low number of negative experiences in online purchases, and the significant participation 30–50-year-olds in the online shopper segment. The latter exposes the existence of an entrenched digital culture and a consolidated, highly developed market, which in large measure occurs due to the promotion of public policies. Put in contrast, it allows to identify aspects of improvement in Peru for aspects of the legal, digital, and financial process framework.
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For these purposes, the factors of digital competitiveness, consumer profile and financial payment transaction processes were considered, which were measured through indexes, documentary review and a survey with a representative sample of Metropolitan Lima (2020), compared to an existing survey for Seoul (2020). The favourable and facilitating environment for e- commerce adoption and implementation in South Korea was conclusively identified, exhibited in the higher frequency of monthly purchases compared to Metropolitan Lima, the low number of negative experiences in online purchases, and the significant participation 30–50-year-olds in the online shopper segment. The latter exposes the existence of an entrenched digital culture and a consolidated, highly developed market, which in large measure occurs due to the promotion of public policies. Put in contrast, it allows to identify aspects of improvement in Peru for aspects of the legal, digital, and financial process framework.La presente investigación compara los factores principales que afectan el desarrollo del e-commerce en Lima - Perú en perspectiva con Seúl - Corea del Sur. Para estos efectos se consideraron los factores de competitividad digital, perfil del consumidor y procesos financieros de transacción de pagos, los cuáles fueron medidos a través de índices, revisión documentaria y una encuesta con muestra representativa de Lima Metropolitana (2020), en comparación con una existente para Seúl (2020). De forma concluyente se identificó el entorno favorable y facilitador existente en adopción e implementación e-commerce en Corea del Sur, expuesto en la mayor frecuencia de compra mensual comparado a Lima Metropolitana, la baja cantidad de experiencias negativas en compras online, y la importante participación de personas de entre 30 a 50 años en el segmento de compradores online. Esto último expone la existencia de una cultura digital arraigada y un mercado consolidado de alto desarrollo, hecho que en gran medida se debe al impulso de políticas públicas. Puesto en contraposición, permite identificar aspectos de mejora en Perú para aspectos del marco legal, digital y de procesos financieros.application/pdfspaUniversidad de LimaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Repositorio Institucional - UlimaUniversidad de Limareponame:ULIMA-Institucionalinstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAElectronic commerceRetail tradeConsumersComercio electrónicoComercio al por menorConsumidoreshttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04Análisis comparativo entre los factores determinantes del e-commerce del sector retail en Lima Metropolitana-Perú y Seúl-Corea del SurComparative analysis between the determining factors of e-commerce in the retail sector in Lima Metropoli-Peru and Seoul-South Koreainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTesisSUNEDUTítulo ProfesionalNegocios InternacionalesUniversidad de Lima. Facultad de Ciencias Empresariales y EconómicasLicenciado en Negocios Internacionaleshttps://orcid.org/0000-0003-3152-8644102748164161167243035572799009https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalAyala Chacaltana, Pedro DamiánOrtega Meneses, Mariela BeatrizEdery Muñoz, David Abrahamhttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis5306 - 5.a2OICC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8914https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15634/2/license_rdf5a4ffbc01f1b5eb70a835dac0d501661MD52THUMBNAILSalcedo_Valencia_Análisis comparativo entre los factores determinantes del e- commerce.pdf.jpgSalcedo_Valencia_Análisis comparativo entre los factores determinantes del e- commerce.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11450https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15634/5/Salcedo_Valencia_An%c3%a1lisis%20comparativo%20entre%20los%20factores%20determinantes%20del%20e-%20commerce.pdf.jpgc8cead382160cd3306e56b29a26dcc04MD55LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15634/3/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD53ORIGINALSalcedo_Valencia_Análisis comparativo entre los factores determinantes del e- commerce.pdfSalcedo_Valencia_Análisis comparativo entre los factores determinantes del e- commerce.pdfTesisapplication/pdf1752127https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15634/1/Salcedo_Valencia_An%c3%a1lisis%20comparativo%20entre%20los%20factores%20determinantes%20del%20e-%20commerce.pdf481be5948856464844850ea6190dd9ceMD51TEXTSalcedo_Valencia_Análisis comparativo entre los factores determinantes del e- commerce.pdf.txtSalcedo_Valencia_Análisis comparativo entre los factores determinantes del e- commerce.pdf.txtExtracted texttext/plain229754https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/15634/4/Salcedo_Valencia_An%c3%a1lisis%20comparativo%20entre%20los%20factores%20determinantes%20del%20e-%20commerce.pdf.txt75eaa70e38c0772f839da2182c4e9a70MD5420.500.12724/15634oai:repositorio.ulima.edu.pe:20.500.12724/156342024-10-04 18:38:46.844Repositorio Universidad de Limarepositorio@ulima.edu.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