El tránsito del cómo al para qué pedagógico
Descripción del Articulo
This essay explores an ontology of being with existential possibilities within the framework of developing a proposal for an ontological pedagogy. At the core of this ontology lies the notion of autonomy. To fully understand it, a dialogue is established between enaction and neurophenomenology (Vare...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | PUCP-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/205011 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/32222/28079 http://hdl.handle.net/20.500.14657/205011 https://doi.org/10.18800/educacion.202502.E003 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Autonomy Educational sciences Learning Grounded theory Complexity Autonomía Ciencias de la educación Aprendizaje Teoría fundamentada Complejidad Autonomia Ciências da educação Aprendizagem Teoria fundamentada Complexidade https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00 |
| Sumario: | This essay explores an ontology of being with existential possibilities within the framework of developing a proposal for an ontological pedagogy. At the core of this ontology lies the notion of autonomy. To fully understand it, a dialogue is established between enaction and neurophenomenology (Varela), philosophy of mind (Dennett), and Heidegger’s philosophy, complemented by elements of art and popular culture. This innovative approach shifts the focus of educational sciences toward meaning and purpose, rather than merely instrumental components in any sense of the word. Ultimately, it is students who benefit, while teachers themselves undergo a process of transformation. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).