Concepciones de un grupo de docentes de secundaria sobre la enseñanza del pensamiento crítico en temas controversiales del área de ciencias sociales
Descripción del Articulo
Critical thinking is essential for facing the demands of a complex world, as it enables us to discern between truthful and biased information and to build knowledge autonomously. This fosters better citizenship and a critical analysis of reality, including controversial issues. Since it is an import...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | PUCP-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/201859 |
Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/29654/26743 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/201859 https://doi.org/10.18800/educacion.202402.A001 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Critical thinking Controversial issues Social Sciences Pensamiento crítico Temas controversiales Ciencias sociales Pensamento crítico Questões controversas Ciências sociais https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00 |
Sumario: | Critical thinking is essential for facing the demands of a complex world, as it enables us to discern between truthful and biased information and to build knowledge autonomously. This fosters better citizenship and a critical analysis of reality, including controversial issues. Since it is an important educational goal, the aim of this study was to analyze the perceptions of a group of secondary school teachers from a public school in Lima regarding the teaching of critical thinking in the context of controversial issues. A semi-structured interview was conducted, and the participants joined virtually. The results indicate that teachers are motivated to teach critical thinking, but they lack sufficient theoretical and practical tools to do so effectively. These findings are discussed in terms of their relevance for educational processes. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).