TikTok for environmental care among engineering students

Descripción del Articulo

The present research aimed to establish whether the dissemination of content on TikTok contributes to environmental care in engineering students. Regarding the method, it was quantitative in approach, quasi-experimental design and explanatory level with an intervention, which was the development and...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Violeta Leonor, Romero Carrión, Violeta Leonor, Ccasani Allende, Julián, Rivadeneyra Rivas, César, Zavala Zavala, Evelyn
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Revistas - Universidad de San Martín de Porres
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usmp.edu.pe:article/3025
Enlace del recurso:https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias.
id REVUSMP_e7791c3ea3e2dee0fb2b0ab36977617d
oai_identifier_str oai:revistas.usmp.edu.pe:article/3025
network_acronym_str REVUSMP
network_name_str Revistas - Universidad de San Martín de Porres
repository_id_str
spelling TikTok for environmental care among engineering studentsCreación de contenido en TikTok para la preservación del medioambienteVioleta LeonorRomero Carrión, Violeta LeonorCcasani Allende, JuliánRivadeneyra Rivas, CésarZavala Zavala, EvelynTikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias.The present research aimed to establish whether the dissemination of content on TikTok contributes to environmental care in engineering students. Regarding the method, it was quantitative in approach, quasi-experimental design and explanatory level with an intervention, which was the development and publication on TikTok of environmental care content. The sample consisted of industrial and agro-industrial engineering students, who were given a pre-test and after the intervention a post-test, using a 20-question questionnaire. The non-parametric Wilcoxon hypothesis test statistic confirmed the expected effects with a significance (p=0.000) allowing to conclude that the content developed and published on TikTok strengthens the environmental care of engineering students. In addition, the preparation of TikTok showed high motivation, creativity, collaborative work and ethical attitude when citing sources.La presente investigación se propuso establecer si la difusión de contenidos en TikTok contribuye al cuidado del medioambiente, en estudiantes de ingeniería. El método de enfoque cuantitativo, diseño cuasiexperimental y de nivel explicativo con una intervención consistió en la elaboración y publicación en TikTok de contenidos sobre la preservación del medio ambiente. La muestra estuvo conformada por estudiantes de Ingeniería Agroindustrial y Transportes, a quienes se les suministró un pre test y luego dela intervención un pos test, mediante un cuestionario de 20 preguntas. El estadístico de prueba de hipótesis no paramétrico Wilcoxon, confirmó los efectos esperados con una significancia (p=0,000) permitiendo concluir, que los contenidos elaborados y publicados en TikTok fortalecen el cuidado medioambiental de los estudiantes de ingeniería. Además, la preparación del TikTok mostró alta motivación, creatividad, trabajo colaborativo y actitud ética al citar las fuentes.Universidad de San Martín de Porres2025-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025Campus; Vol. 29 No. 38 (2024): Campus XXXVIIICampus; Vol. 29 Núm. 38 (2024): Campus XXXVIIICampus; v. 29 n. 38 (2024): Campus XXXVIII2523-18201812-6049reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porresinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025/3865Derechos de autor 2025 Violeta Leonor Romero Carrión, Julián Ccasani Allende, César Rivadeneyra Rivas, Evelyn Zavala Zavalahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usmp.edu.pe:article/30252025-02-06T21:01:22Z
dc.title.none.fl_str_mv TikTok for environmental care among engineering students
Creación de contenido en TikTok para la preservación del medioambiente
title TikTok for environmental care among engineering students
spellingShingle TikTok for environmental care among engineering students
Violeta Leonor
TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias.
title_short TikTok for environmental care among engineering students
title_full TikTok for environmental care among engineering students
title_fullStr TikTok for environmental care among engineering students
title_full_unstemmed TikTok for environmental care among engineering students
title_sort TikTok for environmental care among engineering students
dc.creator.none.fl_str_mv Violeta Leonor
Romero Carrión, Violeta Leonor
Ccasani Allende, Julián
Rivadeneyra Rivas, César
Zavala Zavala, Evelyn
author Violeta Leonor
author_facet Violeta Leonor
Romero Carrión, Violeta Leonor
Ccasani Allende, Julián
Rivadeneyra Rivas, César
Zavala Zavala, Evelyn
author_role author
author2 Romero Carrión, Violeta Leonor
Ccasani Allende, Julián
Rivadeneyra Rivas, César
Zavala Zavala, Evelyn
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias.
topic TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias.
description The present research aimed to establish whether the dissemination of content on TikTok contributes to environmental care in engineering students. Regarding the method, it was quantitative in approach, quasi-experimental design and explanatory level with an intervention, which was the development and publication on TikTok of environmental care content. The sample consisted of industrial and agro-industrial engineering students, who were given a pre-test and after the intervention a post-test, using a 20-question questionnaire. The non-parametric Wilcoxon hypothesis test statistic confirmed the expected effects with a significance (p=0.000) allowing to conclude that the content developed and published on TikTok strengthens the environmental care of engineering students. In addition, the preparation of TikTok showed high motivation, creativity, collaborative work and ethical attitude when citing sources.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-02-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025
url https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025/3865
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
dc.source.none.fl_str_mv Campus; Vol. 29 No. 38 (2024): Campus XXXVIII
Campus; Vol. 29 Núm. 38 (2024): Campus XXXVIII
Campus; v. 29 n. 38 (2024): Campus XXXVIII
2523-1820
1812-6049
reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porres
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Revistas - Universidad de San Martín de Porres
collection Revistas - Universidad de San Martín de Porres
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842459173604818944
score 12.650644
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).