TikTok for environmental care among engineering students
Descripción del Articulo
The present research aimed to establish whether the dissemination of content on TikTok contributes to environmental care in engineering students. Regarding the method, it was quantitative in approach, quasi-experimental design and explanatory level with an intervention, which was the development and...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.usmp.edu.pe:article/3025 |
Enlace del recurso: | https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias. |
id |
REVUSMP_e7791c3ea3e2dee0fb2b0ab36977617d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usmp.edu.pe:article/3025 |
network_acronym_str |
REVUSMP |
network_name_str |
Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
repository_id_str |
|
spelling |
TikTok for environmental care among engineering studentsCreación de contenido en TikTok para la preservación del medioambienteVioleta LeonorRomero Carrión, Violeta LeonorCcasani Allende, JuliánRivadeneyra Rivas, CésarZavala Zavala, EvelynTikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias.The present research aimed to establish whether the dissemination of content on TikTok contributes to environmental care in engineering students. Regarding the method, it was quantitative in approach, quasi-experimental design and explanatory level with an intervention, which was the development and publication on TikTok of environmental care content. The sample consisted of industrial and agro-industrial engineering students, who were given a pre-test and after the intervention a post-test, using a 20-question questionnaire. The non-parametric Wilcoxon hypothesis test statistic confirmed the expected effects with a significance (p=0.000) allowing to conclude that the content developed and published on TikTok strengthens the environmental care of engineering students. In addition, the preparation of TikTok showed high motivation, creativity, collaborative work and ethical attitude when citing sources.La presente investigación se propuso establecer si la difusión de contenidos en TikTok contribuye al cuidado del medioambiente, en estudiantes de ingeniería. El método de enfoque cuantitativo, diseño cuasiexperimental y de nivel explicativo con una intervención consistió en la elaboración y publicación en TikTok de contenidos sobre la preservación del medio ambiente. La muestra estuvo conformada por estudiantes de Ingeniería Agroindustrial y Transportes, a quienes se les suministró un pre test y luego dela intervención un pos test, mediante un cuestionario de 20 preguntas. El estadístico de prueba de hipótesis no paramétrico Wilcoxon, confirmó los efectos esperados con una significancia (p=0,000) permitiendo concluir, que los contenidos elaborados y publicados en TikTok fortalecen el cuidado medioambiental de los estudiantes de ingeniería. Además, la preparación del TikTok mostró alta motivación, creatividad, trabajo colaborativo y actitud ética al citar las fuentes.Universidad de San Martín de Porres2025-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025Campus; Vol. 29 No. 38 (2024): Campus XXXVIIICampus; Vol. 29 Núm. 38 (2024): Campus XXXVIIICampus; v. 29 n. 38 (2024): Campus XXXVIII2523-18201812-6049reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porresinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025/3865Derechos de autor 2025 Violeta Leonor Romero Carrión, Julián Ccasani Allende, César Rivadeneyra Rivas, Evelyn Zavala Zavalahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usmp.edu.pe:article/30252025-02-06T21:01:22Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
TikTok for environmental care among engineering students Creación de contenido en TikTok para la preservación del medioambiente |
title |
TikTok for environmental care among engineering students |
spellingShingle |
TikTok for environmental care among engineering students Violeta Leonor TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias. |
title_short |
TikTok for environmental care among engineering students |
title_full |
TikTok for environmental care among engineering students |
title_fullStr |
TikTok for environmental care among engineering students |
title_full_unstemmed |
TikTok for environmental care among engineering students |
title_sort |
TikTok for environmental care among engineering students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Violeta Leonor Romero Carrión, Violeta Leonor Ccasani Allende, Julián Rivadeneyra Rivas, César Zavala Zavala, Evelyn |
author |
Violeta Leonor |
author_facet |
Violeta Leonor Romero Carrión, Violeta Leonor Ccasani Allende, Julián Rivadeneyra Rivas, César Zavala Zavala, Evelyn |
author_role |
author |
author2 |
Romero Carrión, Violeta Leonor Ccasani Allende, Julián Rivadeneyra Rivas, César Zavala Zavala, Evelyn |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias. |
topic |
TikTok, elaboración de contenidos, cuidado ambiental, competencias. |
description |
The present research aimed to establish whether the dissemination of content on TikTok contributes to environmental care in engineering students. Regarding the method, it was quantitative in approach, quasi-experimental design and explanatory level with an intervention, which was the development and publication on TikTok of environmental care content. The sample consisted of industrial and agro-industrial engineering students, who were given a pre-test and after the intervention a post-test, using a 20-question questionnaire. The non-parametric Wilcoxon hypothesis test statistic confirmed the expected effects with a significance (p=0.000) allowing to conclude that the content developed and published on TikTok strengthens the environmental care of engineering students. In addition, the preparation of TikTok showed high motivation, creativity, collaborative work and ethical attitude when citing sources. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-02-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025 |
url |
https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/3025/3865 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
dc.source.none.fl_str_mv |
Campus; Vol. 29 No. 38 (2024): Campus XXXVIII Campus; Vol. 29 Núm. 38 (2024): Campus XXXVIII Campus; v. 29 n. 38 (2024): Campus XXXVIII 2523-1820 1812-6049 reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porres instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
collection |
Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842459173604818944 |
score |
12.650644 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).