Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador

Descripción del Articulo

This research seeks to demonstrate the effects produced by the professional profile of the teacher and their competitive training of graduates of a university in Ecuador. The research method is transversal with a type of quantitative applied research, with a sample of 55 teachers and 132 graduates....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tinoco-Izquierdo, Wilson Eladio, Inga-Arias, Miguel, Palacios-Garay, Jessica Paola, Trujillo Reyna, Quiterio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/443
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/443
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Perfil profesional
Práctica docente
Desarrollo docente
Investigación científica
Professional Profile
Teaching Practice
Teacher Development
Scientific Investigation
id REVUSIL_5954cf54b52d20e44fc7ea275356da2f
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/443
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in EcuadorPerfil profesional docente y formación competitiva en egresados de una universidad de EcuadorTinoco-Izquierdo, Wilson EladioInga-Arias, MiguelPalacios-Garay, Jessica PaolaTrujillo Reyna, QuiterioPerfil profesionalPráctica docenteDesarrollo docenteInvestigación científicaProfessional ProfileTeaching PracticeTeacher DevelopmentScientific InvestigationThis research seeks to demonstrate the effects produced by the professional profile of the teacher and their competitive training of graduates of a university in Ecuador. The research method is transversal with a type of quantitative applied research, with a sample of 55 teachers and 132 graduates. Two surveys were developed and applied to measure the variables; Pearson's correlation coefficient was used to determine the degree and significance of relationship. It is concluded that: between the professional profile of the teacher, the teaching practice, the development of research functions and links with the community, it is r = 0.82. Among the professional profile of the teacher, the teaching practice, the development of research functions and links with the community in the quality of the professional training of graduates, the Pearson coefficient is r = 0.81, P = 0.00 (sig. Bilateral) confirming that the relationship between the variables is significant p <.05.La presente investigación busca demostrar los efectos que producen el perfil profesional del docente y su formación competitiva de los egresados de una universidad de Ecuador. El método de la investigación es transversal con un tipo de investigación aplicada cuantitativa, con una muestra de 55 docentes y 132 egresados. Se elaboraron y aplicaron dos encuestas para medir las variables; se usó el coeficiente de correlación de Pearson para determinar el grado y significancia de relación. Se concluye que: entre el perfil profesional del docente, la práctica docente, el desarrollo de funciones de investigación y vinculación con la colectividad, es r= 0.82. Entre el perfil profesional del docente, la práctica docente, el desarrollo de funciones de investigación y vinculación con la colectividad en la calidad de la formación profesional de los egresados, el coeficiente de Pearson es r= 0.81, P= 0,00 (sig. Bilateral) confirmándose que la relación entre las variables es significativa p<.05.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/44310.20511/pyr2020.v8n3.443Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e443Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e443Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e4432310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n3reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/443/804Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4432022-06-08T16:30:11Z
dc.title.none.fl_str_mv Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
Perfil profesional docente y formación competitiva en egresados de una universidad de Ecuador
title Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
spellingShingle Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
Tinoco-Izquierdo, Wilson Eladio
Perfil profesional
Práctica docente
Desarrollo docente
Investigación científica
Professional Profile
Teaching Practice
Teacher Development
Scientific Investigation
title_short Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
title_full Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
title_fullStr Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
title_full_unstemmed Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
title_sort Professional Teaching Profile and Competitive Training in Graduates of aUniversity in Ecuador
dc.creator.none.fl_str_mv Tinoco-Izquierdo, Wilson Eladio
Inga-Arias, Miguel
Palacios-Garay, Jessica Paola
Trujillo Reyna, Quiterio
author Tinoco-Izquierdo, Wilson Eladio
author_facet Tinoco-Izquierdo, Wilson Eladio
Inga-Arias, Miguel
Palacios-Garay, Jessica Paola
Trujillo Reyna, Quiterio
author_role author
author2 Inga-Arias, Miguel
Palacios-Garay, Jessica Paola
Trujillo Reyna, Quiterio
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Perfil profesional
Práctica docente
Desarrollo docente
Investigación científica
Professional Profile
Teaching Practice
Teacher Development
Scientific Investigation
topic Perfil profesional
Práctica docente
Desarrollo docente
Investigación científica
Professional Profile
Teaching Practice
Teacher Development
Scientific Investigation
description This research seeks to demonstrate the effects produced by the professional profile of the teacher and their competitive training of graduates of a university in Ecuador. The research method is transversal with a type of quantitative applied research, with a sample of 55 teachers and 132 graduates. Two surveys were developed and applied to measure the variables; Pearson's correlation coefficient was used to determine the degree and significance of relationship. It is concluded that: between the professional profile of the teacher, the teaching practice, the development of research functions and links with the community, it is r = 0.82. Among the professional profile of the teacher, the teaching practice, the development of research functions and links with the community in the quality of the professional training of graduates, the Pearson coefficient is r = 0.81, P = 0.00 (sig. Bilateral) confirming that the relationship between the variables is significant p <.05.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/443
10.20511/pyr2020.v8n3.443
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/443
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n3.443
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/443/804
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e443
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e443
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e443
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n3
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528872432173056
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).