Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru

Descripción del Articulo

Big Data is a reality that is gradually being incorporated and strongly in all fields of society, including in Education, although late. The objective of this study is to descriptively analyze the general perspective that a sample of 104 university students of Education of Peru has on the Big Data a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Matas Terrón, Antonio, Leiva Olivencia, Juan José, Núñez Rojas, Nemecio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/376
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Big Data
Higher Education
Teaching
Digital Gap
Gender
Psychometry
Enseñanza superior
Docencia
Brecha digital
Género
Psicometría
id REVUSIL_52c51296cd0f6b9ea3a1582db0524ee9
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/376
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern PeruEl Big Data desde la perspectiva de una muestra de estudiantes de universidades del norte de PerúMatas Terrón, AntonioLeiva Olivencia, Juan JoséNúñez Rojas, NemecioBig DataHigher EducationTeachingDigital GapGenderPsychometryBig DataEnseñanza superiorDocenciaBrecha digitalGéneroPsicometríaBig Data is a reality that is gradually being incorporated and strongly in all fields of society, including in Education, although late. The objective of this study is to descriptively analyze the general perspective that a sample of 104 university students of Education of Peru has on the Big Data applied to Education. The participating sample was non-probabilistic incidentally. A survey study was conducted, using the VABIDAE scale to collect the data. A psychometric study of the scale was done with the collected data, as well as a descriptive statistical analysis. The results show a positive perception of the participants before Big Data as well as an obvious predisposition to use Big Data services in their professional practice as a source of information. It also highlights the absence of a gender gap. Finally, its possible impact on teacher training is discussed.El Big Data es una realidad que se está incorporando de forma paulatina y con fuerza en todos los campos de la sociedad, entre ellos en Educación, aunque de forma tardía. El objetivo de este estudio es analizar descriptivamente la perspectiva general que sobre el Big Data aplicado a la Educación tiene una muestra de 104 estudiantes universitarios del norte del Perú. La muestra participante fue no probabilística de carácter incidental. Se llevó a cabo un estudio de encuesta, utilizando la escala VABIDAE para recoger los datos. Se hizo un estudio psicométrico de la escala con los datos recogidos, así como un análisis estadístico descriptivo. Los resultados muestran una percepción positiva de los participantes ante el Big Data así como una predisposición evidente a utilizar los servicios de Big Data en su ejercicio profesional como fuente de información. Igualmente, destaca la ausencia de brecha de género. Finalmente se comentan su posible impacto en la formación del docente.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/37610.20511/pyr2020.v8n1.376Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e3762310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/868https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1589https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1590Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3762022-05-24T14:29:30Z
dc.title.none.fl_str_mv Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
El Big Data desde la perspectiva de una muestra de estudiantes de universidades del norte de Perú
title Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
spellingShingle Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
Matas Terrón, Antonio
Big Data
Higher Education
Teaching
Digital Gap
Gender
Psychometry
Big Data
Enseñanza superior
Docencia
Brecha digital
Género
Psicometría
title_short Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
title_full Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
title_fullStr Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
title_full_unstemmed Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
title_sort Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Matas Terrón, Antonio
Leiva Olivencia, Juan José
Núñez Rojas, Nemecio
author Matas Terrón, Antonio
author_facet Matas Terrón, Antonio
Leiva Olivencia, Juan José
Núñez Rojas, Nemecio
author_role author
author2 Leiva Olivencia, Juan José
Núñez Rojas, Nemecio
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Big Data
Higher Education
Teaching
Digital Gap
Gender
Psychometry
Big Data
Enseñanza superior
Docencia
Brecha digital
Género
Psicometría
topic Big Data
Higher Education
Teaching
Digital Gap
Gender
Psychometry
Big Data
Enseñanza superior
Docencia
Brecha digital
Género
Psicometría
description Big Data is a reality that is gradually being incorporated and strongly in all fields of society, including in Education, although late. The objective of this study is to descriptively analyze the general perspective that a sample of 104 university students of Education of Peru has on the Big Data applied to Education. The participating sample was non-probabilistic incidentally. A survey study was conducted, using the VABIDAE scale to collect the data. A psychometric study of the scale was done with the collected data, as well as a descriptive statistical analysis. The results show a positive perception of the participants before Big Data as well as an obvious predisposition to use Big Data services in their professional practice as a source of information. It also highlights the absence of a gender gap. Finally, its possible impact on teacher training is discussed.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376
10.20511/pyr2020.v8n1.376
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n1.376
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/868
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1589
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1590
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528872301101056
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).