Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru
Descripción del Articulo
Big Data is a reality that is gradually being incorporated and strongly in all fields of society, including in Education, although late. The objective of this study is to descriptively analyze the general perspective that a sample of 104 university students of Education of Peru has on the Big Data a...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/376 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Big Data Higher Education Teaching Digital Gap Gender Psychometry Enseñanza superior Docencia Brecha digital Género Psicometría |
id |
REVUSIL_52c51296cd0f6b9ea3a1582db0524ee9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/376 |
network_acronym_str |
REVUSIL |
network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository_id_str |
. |
spelling |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern PeruEl Big Data desde la perspectiva de una muestra de estudiantes de universidades del norte de PerúMatas Terrón, AntonioLeiva Olivencia, Juan JoséNúñez Rojas, NemecioBig DataHigher EducationTeachingDigital GapGenderPsychometryBig DataEnseñanza superiorDocenciaBrecha digitalGéneroPsicometríaBig Data is a reality that is gradually being incorporated and strongly in all fields of society, including in Education, although late. The objective of this study is to descriptively analyze the general perspective that a sample of 104 university students of Education of Peru has on the Big Data applied to Education. The participating sample was non-probabilistic incidentally. A survey study was conducted, using the VABIDAE scale to collect the data. A psychometric study of the scale was done with the collected data, as well as a descriptive statistical analysis. The results show a positive perception of the participants before Big Data as well as an obvious predisposition to use Big Data services in their professional practice as a source of information. It also highlights the absence of a gender gap. Finally, its possible impact on teacher training is discussed.El Big Data es una realidad que se está incorporando de forma paulatina y con fuerza en todos los campos de la sociedad, entre ellos en Educación, aunque de forma tardía. El objetivo de este estudio es analizar descriptivamente la perspectiva general que sobre el Big Data aplicado a la Educación tiene una muestra de 104 estudiantes universitarios del norte del Perú. La muestra participante fue no probabilística de carácter incidental. Se llevó a cabo un estudio de encuesta, utilizando la escala VABIDAE para recoger los datos. Se hizo un estudio psicométrico de la escala con los datos recogidos, así como un análisis estadístico descriptivo. Los resultados muestran una percepción positiva de los participantes ante el Big Data así como una predisposición evidente a utilizar los servicios de Big Data en su ejercicio profesional como fuente de información. Igualmente, destaca la ausencia de brecha de género. Finalmente se comentan su posible impacto en la formación del docente.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/37610.20511/pyr2020.v8n1.376Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e3762310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/868https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1589https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1590Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3762022-05-24T14:29:30Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru El Big Data desde la perspectiva de una muestra de estudiantes de universidades del norte de Perú |
title |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru |
spellingShingle |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru Matas Terrón, Antonio Big Data Higher Education Teaching Digital Gap Gender Psychometry Big Data Enseñanza superior Docencia Brecha digital Género Psicometría |
title_short |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru |
title_full |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru |
title_fullStr |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru |
title_full_unstemmed |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru |
title_sort |
Big Data from the Perspective of a Sample of Students from Universities in Northern Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Matas Terrón, Antonio Leiva Olivencia, Juan José Núñez Rojas, Nemecio |
author |
Matas Terrón, Antonio |
author_facet |
Matas Terrón, Antonio Leiva Olivencia, Juan José Núñez Rojas, Nemecio |
author_role |
author |
author2 |
Leiva Olivencia, Juan José Núñez Rojas, Nemecio |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Big Data Higher Education Teaching Digital Gap Gender Psychometry Big Data Enseñanza superior Docencia Brecha digital Género Psicometría |
topic |
Big Data Higher Education Teaching Digital Gap Gender Psychometry Big Data Enseñanza superior Docencia Brecha digital Género Psicometría |
description |
Big Data is a reality that is gradually being incorporated and strongly in all fields of society, including in Education, although late. The objective of this study is to descriptively analyze the general perspective that a sample of 104 university students of Education of Peru has on the Big Data applied to Education. The participating sample was non-probabilistic incidentally. A survey study was conducted, using the VABIDAE scale to collect the data. A psychometric study of the scale was done with the collected data, as well as a descriptive statistical analysis. The results show a positive perception of the participants before Big Data as well as an obvious predisposition to use Big Data services in their professional practice as a source of information. It also highlights the absence of a gender gap. Finally, its possible impact on teacher training is discussed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376 10.20511/pyr2020.v8n1.376 |
url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n1.376 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/868 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1589 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/376/1590 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e376 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789528872301101056 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).