A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0

Descripción del Articulo

Abstract The University as an institution has suffered the impact of the new advances in Information and Communication Technology (ICT) and the Internet. The purpose of this theoretical approach is to explore, from a postmodern and posthumanist perspective, philosophical-epistemological reflections...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Loayza Maturrano, Edward Faustino
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/1128
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Mental revolution, university 3.0, posthumanism, TIC
Revolución mental, universidad 3.0, poshumanismo, TIC
id REVUSAT_498c00cc363796324526dceb000e600b
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/1128
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0Una nueva epistemia en la universidad peruana: Revolución mental hacia la universidad 3.0Loayza Maturrano, Edward FaustinoMental revolution, university 3.0, posthumanism, TICRevolución mental, universidad 3.0, poshumanismo, TICAbstract The University as an institution has suffered the impact of the new advances in Information and Communication Technology (ICT) and the Internet. The purpose of this theoretical approach is to explore, from a postmodern and posthumanist perspective, philosophical-epistemological reflections on the new scenarios through which the Peruvian university is going and will go through to reorient its goals: as a challenge and ontological objective, in the face of the renewed demands of society. of the third millennium. The methodology used is qualitative through a proposal of discourse analysis and its own argumentative apparatus. The result assumes the need to initiate a change in the conception of the university and promote a mental revolution in all the agents involved in the university institutional environment.La Universidad como institución ha sufrido el impacto de los nuevos avances de la Tecnología de la Información y Comunicación (TIC) y el Internet. El propósito de este abordaje teórico es explorar desde una perspectiva postmoderna y posthumanista reflexiones filosófica-epistemológicas sobre los nuevos escenarios por los que la universidad peruana transita y transitará para reorientar sus fines: como reto y objetivo ontológico, frente a las renovadas exigencias de la sociedad del tercer milenio. La metodología empleada es cualitativa mediante una propuesta de análisis del discurso y un aparato argumental propio. El resultado asume la necesidad de iniciar un cambio en la concepción de universidad e impulsar una revolución mental en todos los agentes involucrados en entorno de la institucionalidad universitaria.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Ensayos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/112810.35383/educare.v12i1.1128EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 1 (2024): Educare et Comunicare; 83-932312-901810.35383/educare.v12i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128/1832https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128/1833Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturranohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/11282025-06-08T00:17:49Z
dc.title.none.fl_str_mv A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
Una nueva epistemia en la universidad peruana: Revolución mental hacia la universidad 3.0
title A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
spellingShingle A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
Loayza Maturrano, Edward Faustino
Mental revolution, university 3.0, posthumanism, TIC
Revolución mental, universidad 3.0, poshumanismo, TIC
title_short A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
title_full A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
title_fullStr A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
title_full_unstemmed A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
title_sort A new epistemic in the Peruvian university: Mental revolution towards university 3.0
dc.creator.none.fl_str_mv Loayza Maturrano, Edward Faustino
author Loayza Maturrano, Edward Faustino
author_facet Loayza Maturrano, Edward Faustino
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Mental revolution, university 3.0, posthumanism, TIC
Revolución mental, universidad 3.0, poshumanismo, TIC
topic Mental revolution, university 3.0, posthumanism, TIC
Revolución mental, universidad 3.0, poshumanismo, TIC
description Abstract The University as an institution has suffered the impact of the new advances in Information and Communication Technology (ICT) and the Internet. The purpose of this theoretical approach is to explore, from a postmodern and posthumanist perspective, philosophical-epistemological reflections on the new scenarios through which the Peruvian university is going and will go through to reorient its goals: as a challenge and ontological objective, in the face of the renewed demands of society. of the third millennium. The methodology used is qualitative through a proposal of discourse analysis and its own argumentative apparatus. The result assumes the need to initiate a change in the conception of the university and promote a mental revolution in all the agents involved in the university institutional environment.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Ensayos de investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128
10.35383/educare.v12i1.1128
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128
identifier_str_mv 10.35383/educare.v12i1.1128
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128/1832
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1128/1833
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturrano
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturrano
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 1 (2024): Educare et Comunicare; 83-93
2312-9018
10.35383/educare.v12i1
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836294838492856320
score 13.437494
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).