The audio-described screenplay of the Argentinean film El secreto de sus ojos (Juan José Campanella, 2009): from images to words

Descripción del Articulo

This article, framed within the field of intermedial relations, audiovisual translation studies and transatlantic studies, aims to propose a new type of reciprocity and permeability between cinema and literature by analysing the audio-described version of the Argentinean film El secreto de sus ojos...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cabezón Doty, Claudia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6146
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6146
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:audiovisual translation
intersemiotic translation
audio description
accessibility
Spanish National Organisation of the Blind
subtitling for the deaf and hard of hearing
traducción audiovisual
traducción intersemiótica
audiodescripción
accesibilidad
Organización Nacional de Ciegos Españoles
subtitulado para sordos y personas con déficit auditivo
Descripción
Sumario:This article, framed within the field of intermedial relations, audiovisual translation studies and transatlantic studies, aims to propose a new type of reciprocity and permeability between cinema and literature by analysing the audio-described version of the Argentinean film El secreto de sus ojos (Juan José Campanella, 2009) from the following perspective: audio-description as an example of intersemiotic translation (from images to words), subordinate (to iconic codes) and accessible. In this context, the aim is to highlight the reception and perception of a new group of viewers, namely blind and visually impaired people, by investigating the intralinguistic audio-described version produced in Argentina by the Ci Rosario Audio Description Group. This brief study will also compare the styles and quality criteria of audio description in cinema both in Europe (Germany and Spain) and in Latin America (Argentina).
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).