Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo
Descripción del Articulo
Between 1913 and 1917, César Vallejo published ten pedagogical poems in the school journal Cultura Infantil, which compared to The Blacks Heralds, reveal how was the transition from a pedagogical conscience to a poetic consciousness in the Santiago de Chuco’s poet. In this sense, from the principles...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5197 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | poema infantil temática morfología género recepción huella interferencia children’s poem thematic morphology gender reception imprint interference |
| id |
REVURP_28394b5dd4d94523c8ac31ebe5c54e2a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5197 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César VallejoCultura Infantil y Los heraldos negros (1918): el itinerario pedagógicopoético de César VallejoCarhuaricra Anco, Miguel Ángelpoema infantiltemáticamorfologíagénerorecepciónhuellainterferenciachildren’s poemthematicmorphologygenderreceptionimprintinterferenceBetween 1913 and 1917, César Vallejo published ten pedagogical poems in the school journal Cultura Infantil, which compared to The Blacks Heralds, reveal how was the transition from a pedagogical conscience to a poetic consciousness in the Santiago de Chuco’s poet. In this sense, from the principles of textual genetics and the horizon of comparativism, this research contrasts «Oscura», «Armada juvenil» and «A mi hermano muerto…», respectively, with «Los arrieros», «Terceto autóctono» and «A mi hermano Miguel». The hypothesis of this study is that the contrast among Cultura Infantil poems and The Black Heralds shows the thematological, morphological and generic evolution of Vallejo’s poetic. For this purpose, I will use the definition of an antetext established by Jean Bellemin-Noël; then clarified the concepts of thematology, morphology and genology, according to Claudio Guillén comparative perspective; finally, I will study the ideas of reception, imprint and interference, based on literary intertextuality. At the end, I analyze comparatively all the poems and reflect about the pedagogical-poetic itinerary covered by César Vallejo.Entre 1913 y 1917, César Vallejo publicó diez poemas de corte pedagógico en la revista escolar Cultura Infantil, los cuales, al ser comparados con Los heraldos negros (1918), evidencian cómo se presenta el tránsito de una conciencia pedagógica a una conciencia poética en el vate de Santiago de Chuco. En tal sentido, el presente artículo, desde los principios de la genética textual y el horizonte del comparativismo, contrasta «Oscura», «Armada juvenil» y «A mi hermano muerto…», respectivamente con «Los arrieros», y «Terceto autóctono II» y «A mi hermano Miguel». La hipótesis que orienta este estudio es que el contraste entre los poemas de Cultura Infantil y Los heraldos negros irradia la evolución tematológica, morfológica y genérica de la poética vallejiana. Para tal propósito, se precisa la definición de antetexto establecida por Jean Bellemin-Noël; luego se esclarecen los conceptos de tematología, morfología y genología según la óptica comparativista de Claudio Guillén y las ideas de recepción, huella e interferencia a partir de la intertextualidad literaria; posteriormente, se realiza el análisis comparativo e interpretación de los poemas y se reflexiona sobre el itinerario pedagógico-poético recorrido por César Vallejo.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2020-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/519710.31381/archivoVallejo.v3n5.5197Archivo Vallejo; Vol. 3 Núm. 5 (2020): Enero - Junio; 15-472663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v3n5reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197/6824http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197/6906Derechos de autor 2020 Miguel Ángel Carhuaricra Ancohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/51972022-12-27T02:03:20Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo Cultura Infantil y Los heraldos negros (1918): el itinerario pedagógicopoético de César Vallejo |
| title |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo |
| spellingShingle |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo Carhuaricra Anco, Miguel Ángel poema infantil temática morfología género recepción huella interferencia children’s poem thematic morphology gender reception imprint interference |
| title_short |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo |
| title_full |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo |
| title_fullStr |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo |
| title_full_unstemmed |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo |
| title_sort |
Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Carhuaricra Anco, Miguel Ángel |
| author |
Carhuaricra Anco, Miguel Ángel |
| author_facet |
Carhuaricra Anco, Miguel Ángel |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
poema infantil temática morfología género recepción huella interferencia children’s poem thematic morphology gender reception imprint interference |
| topic |
poema infantil temática morfología género recepción huella interferencia children’s poem thematic morphology gender reception imprint interference |
| description |
Between 1913 and 1917, César Vallejo published ten pedagogical poems in the school journal Cultura Infantil, which compared to The Blacks Heralds, reveal how was the transition from a pedagogical conscience to a poetic consciousness in the Santiago de Chuco’s poet. In this sense, from the principles of textual genetics and the horizon of comparativism, this research contrasts «Oscura», «Armada juvenil» and «A mi hermano muerto…», respectively, with «Los arrieros», «Terceto autóctono» and «A mi hermano Miguel». The hypothesis of this study is that the contrast among Cultura Infantil poems and The Black Heralds shows the thematological, morphological and generic evolution of Vallejo’s poetic. For this purpose, I will use the definition of an antetext established by Jean Bellemin-Noël; then clarified the concepts of thematology, morphology and genology, according to Claudio Guillén comparative perspective; finally, I will study the ideas of reception, imprint and interference, based on literary intertextuality. At the end, I analyze comparatively all the poems and reflect about the pedagogical-poetic itinerary covered by César Vallejo. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197 10.31381/archivoVallejo.v3n5.5197 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197 |
| identifier_str_mv |
10.31381/archivoVallejo.v3n5.5197 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197/6824 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197/6906 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Miguel Ángel Carhuaricra Anco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Miguel Ángel Carhuaricra Anco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Archivo Vallejo; Vol. 3 Núm. 5 (2020): Enero - Junio; 15-47 2663-9254 2616-9894 10.31381/archivoVallejo.v3n5 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625162691248128 |
| score |
13.910499 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).