Cultura Infantil and The Black Heralds (1918): the Pedagogical-Poetic Itinerary of César Vallejo

Descripción del Articulo

Between 1913 and 1917, César Vallejo published ten pedagogical poems in the school journal Cultura Infantil, which compared to The Blacks Heralds, reveal how was the transition from a pedagogical conscience to a poetic consciousness in the Santiago de Chuco’s poet. In this sense, from the principles...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Carhuaricra Anco, Miguel Ángel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5197
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5197
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:poema infantil
temática
morfología
género
recepción
huella
interferencia
children’s poem
thematic
morphology
gender
reception
imprint
interference
Descripción
Sumario:Between 1913 and 1917, César Vallejo published ten pedagogical poems in the school journal Cultura Infantil, which compared to The Blacks Heralds, reveal how was the transition from a pedagogical conscience to a poetic consciousness in the Santiago de Chuco’s poet. In this sense, from the principles of textual genetics and the horizon of comparativism, this research contrasts «Oscura», «Armada juvenil» and «A mi hermano muerto…», respectively, with «Los arrieros», «Terceto autóctono» and «A mi hermano Miguel». The hypothesis of this study is that the contrast among Cultura Infantil poems and The Black Heralds shows the thematological, morphological and generic evolution of Vallejo’s poetic. For this purpose, I will use the definition of an antetext established by Jean Bellemin-Noël; then clarified the concepts of thematology, morphology and genology, according to Claudio Guillén comparative perspective; finally, I will study the ideas of reception, imprint and interference, based on literary intertextuality. At the end, I analyze comparatively all the poems and reflect about the pedagogical-poetic itinerary covered by César Vallejo.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).