PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
Descripción del Articulo
This paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2013 |
| Institución: | Universidad del Pacífico |
| Repositorio: | Revistas - Universidad del Pacífico |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/678 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
REVUP_e45e348ee68d2c68e5c8962f28d185ce |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/678 |
| network_acronym_str |
REVUP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad del Pacífico |
| repository_id_str |
|
| spelling |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social ConditionsPISA 2009/2000 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones socialesGuadalupe, CésarVillanueva, AlejandraThis paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied populations. To this end, the authors reprocess PISA data concluding that, as expected given the existing body of literature, changes in the socio-economic background of the populations under scrutiny play a very important role inexplaining the observed changes in the performance of students. Moreover, a different procedure is used for measuring the socio-economic background and this procedure ended up, for the five countries included in the analysis, being more sensitive to the contextual characteristics to which this data refers to.Este artículo explora en qué medida los cambios observados en el desempeño lector de estudiantes de educación secundaria entre los años 2000 y 2009 – para los países latinoamericanos participantes del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes de la OCDE (PISA) – son atribuibles a cambios en las características socioeconómicas de las poblaciones estudiadas. A estos efectos, se reprocesan los datos de PISA concluyendo que, de acuerdo a lo esperable dada la literatura existente, los cambios en las características socioeconómicas de las poblaciones estudiadas juegan un rol muy importante en la explicación de los cambios en el desempeño lector de los estudiantes. Asimismo, se utiliza un procedimiento diferente para medir las características socioeconómicas; este procedimiento resulta, para los cinco países observados, más sensible a las características de los contextos a los que esta información refiere.Universidad del Pacífico2013-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/67810.21678/apuntes.72.678Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-192Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-1922223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678/677Derechos de autor 2017 Apunteshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/6782018-03-26T23:27:01Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions PISA 2009/2000 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones sociales |
| title |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions |
| spellingShingle |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions Guadalupe, César |
| title_short |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions |
| title_full |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions |
| title_fullStr |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions |
| title_full_unstemmed |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions |
| title_sort |
PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Guadalupe, César Villanueva, Alejandra |
| author |
Guadalupe, César |
| author_facet |
Guadalupe, César Villanueva, Alejandra |
| author_role |
author |
| author2 |
Villanueva, Alejandra |
| author2_role |
author |
| description |
This paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied populations. To this end, the authors reprocess PISA data concluding that, as expected given the existing body of literature, changes in the socio-economic background of the populations under scrutiny play a very important role inexplaining the observed changes in the performance of students. Moreover, a different procedure is used for measuring the socio-economic background and this procedure ended up, for the five countries included in the analysis, being more sensitive to the contextual characteristics to which this data refers to. |
| publishDate |
2013 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678 10.21678/apuntes.72.678 |
| url |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678 |
| identifier_str_mv |
10.21678/apuntes.72.678 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678/677 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-192 Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-192 2223-1757 0252-1865 reponame:Revistas - Universidad del Pacífico instname:Universidad del Pacífico instacron:UP |
| instname_str |
Universidad del Pacífico |
| instacron_str |
UP |
| institution |
UP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad del Pacífico |
| collection |
Revistas - Universidad del Pacífico |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1790892662128115712 |
| score |
13.907986 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).