PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions

Descripción del Articulo

This paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Guadalupe, César, Villanueva, Alejandra
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/678
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVUP_e45e348ee68d2c68e5c8962f28d185ce
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/678
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social ConditionsPISA 2009/2000 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones socialesGuadalupe, CésarVillanueva, AlejandraThis paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied populations. To this end, the authors reprocess PISA data concluding that, as expected given the existing body of literature, changes in the socio-economic background of the populations under scrutiny play a very important role inexplaining the observed changes in the performance of students. Moreover, a different procedure is used for measuring the socio-economic background and this procedure ended up, for the five countries included in the analysis, being more sensitive to the contextual characteristics to which this data refers to.Este artículo explora en qué medida los cambios observados en el desempeño lector de estudiantes de educación secundaria entre los años 2000 y 2009 – para los países latinoamericanos participantes del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes de la OCDE (PISA) – son atribuibles a cambios en las características socioeconómicas de las poblaciones estudiadas. A estos efectos, se reprocesan los datos de PISA concluyendo que, de acuerdo a lo esperable dada la literatura existente, los cambios en las características socioeconómicas de las poblaciones estudiadas juegan un rol muy importante en la explicación de los cambios en el desempeño lector de los estudiantes. Asimismo, se utiliza un procedimiento diferente para medir las características socioeconómicas; este procedimiento resulta, para los cinco países observados, más sensible a las características de los contextos a los que esta información refiere.Universidad del Pacífico2013-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/67810.21678/apuntes.72.678Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-192Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-1922223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678/677Derechos de autor 2017 Apunteshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/6782018-03-26T23:27:01Z
dc.title.none.fl_str_mv PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
PISA 2009/2000 en América Latina: una relectura de los cambios en el desempeño lector y su relación con las condiciones sociales
title PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
spellingShingle PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
Guadalupe, César
title_short PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
title_full PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
title_fullStr PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
title_full_unstemmed PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
title_sort PISA 2009/2000 in Latin America: Re-reading Changes in Student Achievement and its Relationship with Social Conditions
dc.creator.none.fl_str_mv Guadalupe, César
Villanueva, Alejandra
author Guadalupe, César
author_facet Guadalupe, César
Villanueva, Alejandra
author_role author
author2 Villanueva, Alejandra
author2_role author
description This paper explores to what extent changes in performance of secondary education students between 2000 and 2009 for the Latin American countries participating in the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA) are explained by changes in the socio-economic conditions of the studied populations. To this end, the authors reprocess PISA data concluding that, as expected given the existing body of literature, changes in the socio-economic background of the populations under scrutiny play a very important role inexplaining the observed changes in the performance of students. Moreover, a different procedure is used for measuring the socio-economic background and this procedure ended up, for the five countries included in the analysis, being more sensitive to the contextual characteristics to which this data refers to.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678
10.21678/apuntes.72.678
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678
identifier_str_mv 10.21678/apuntes.72.678
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/678/677
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-192
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 72: Educación. Calidad y procesos; 157-192
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1790892662128115712
score 13.907986
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).