Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample

Descripción del Articulo

This research work is aimed at determining the quality of citations and references of the Master’s thesis in Education of peruvian colleges. The documental analysis  technique was used and the “Observation Guide” proposed by Martín and Lafuente (2017) was employed as an instrument, which is...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Hernández, Ronald M., Arias Chávez, Dennis, Flores Sotelo, Willian Sebastian, Arévalo Tuesta, Jose Antonio, Antón De Los Santos, Pedro Juan, Yépez Muñiz, León Augusto, Lagos Videla, Jessica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/382
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Quality of citations
quality of bibliographic references
Master’s thesis
educational research.
Calidad de citas
calidad de referencias bibliográficas
tesis de maestría
investigación educativa.
id REVUPEU_cdec71592d2a51cd267d295b2f037dd2
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/382
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian SampleIndicadores de evaluación de citas y referencias en tesis de maestría en educación: una muestra peruanaHernández, Ronald M.Arias Chávez, DennisFlores Sotelo, Willian SebastianArévalo Tuesta, Jose AntonioAntón De Los Santos, Pedro JuanYépez Muñiz, León AugustoLagos Videla, JessicaQuality of citationsquality of bibliographic referencesMaster’s thesiseducational research.Calidad de citascalidad de referencias bibliográficastesis de maestríainvestigación educativa.This research work is aimed at determining the quality of citations and references of the Master’s thesis in Education of peruvian colleges. The documental analysis  technique was used and the “Observation Guide” proposed by Martín and Lafuente (2017) was employed as an instrument, which is composed of five quality indicators for the bibliographic review (exhaustiveness, critical use of the bibliography, quality, relevance and review of previous research works); and of 9 for bibliographic references (update, number of references, self-citation, language, typology, support, complete references, accuracy and fulfillment of a standard or style). In addition, 562 bibliographic references and 1209 citations extracted from 14 theses, digitalized and published in the National Digital Repository of Peru during 2017, were analyzed. The mechanisms for citations as well as the bibliographic references were evaluated. After the descriptive-statistical analysis, it could be identified that the level achieved for both variables was “Enough”.La presente investigación tuvo por objetivo determinar la calidad de citas y referencias de las tesis de Maestría en Educación de universidades peruanas. Se utilizó la técnica del análisis documental y como instrumento se recurrió a la “Guía de observación” propuesta por Martín y Lafuente (2017), compuesta por cinco indicadores de calidad para la revisión bibliográfica (exhaustividad, utilización crítica de la bibliografía, calidad, relevancia y revisión de investigaciones previas); y nueve para las referencias bibliográficas (actualización, cantidad de referencias, autocitación, idioma, tipología, soporte, referencias completas, exactitud y cumplimiento con una norma o estilo). El análisis se realizó a 562 referencias bibliográficas y 1209 citas extraídas de 14 tesis, digitalizadas y publicadas en el Repositorio Nacional Digital de Perú, durante el año 2017. Se evaluaron tanto los mecanismos de citado, como las referencias bibliográficas. Después del análisis estadístico descriptivo se pudo identificar que el nivel alcanzado para ambas variables fue “suficiente”.Universidad Peruana Unión2019-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/38210.17162/au.v9i3.382Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 67-842304-03352225-713610.17162/au.v9i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382/52310.17162/au.v9i3.382.g436Derechos de autor 2019 Ronald M. Hernández, Dennis Arias Chávez, Willian Sebastian Flores Sotelo, Jose Antonio Arévalo Tuesta, Pedro Juan Antón De Los Santos, León Augusto Yépez Muñiz, Jessica Lagos Videlainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
Indicadores de evaluación de citas y referencias en tesis de maestría en educación: una muestra peruana
title Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
spellingShingle Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
Hernández, Ronald M.
Quality of citations
quality of bibliographic references
Master’s thesis
educational research.
Calidad de citas
calidad de referencias bibliográficas
tesis de maestría
investigación educativa.
title_short Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
title_full Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
title_fullStr Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
title_full_unstemmed Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
title_sort Evaluation Indicators for Citations and References in Master’s Thesis in Education: A Peruvian Sample
dc.creator.none.fl_str_mv Hernández, Ronald M.
Arias Chávez, Dennis
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Arévalo Tuesta, Jose Antonio
Antón De Los Santos, Pedro Juan
Yépez Muñiz, León Augusto
Lagos Videla, Jessica
author Hernández, Ronald M.
author_facet Hernández, Ronald M.
Arias Chávez, Dennis
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Arévalo Tuesta, Jose Antonio
Antón De Los Santos, Pedro Juan
Yépez Muñiz, León Augusto
Lagos Videla, Jessica
author_role author
author2 Arias Chávez, Dennis
Flores Sotelo, Willian Sebastian
Arévalo Tuesta, Jose Antonio
Antón De Los Santos, Pedro Juan
Yépez Muñiz, León Augusto
Lagos Videla, Jessica
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Quality of citations
quality of bibliographic references
Master’s thesis
educational research.
Calidad de citas
calidad de referencias bibliográficas
tesis de maestría
investigación educativa.
topic Quality of citations
quality of bibliographic references
Master’s thesis
educational research.
Calidad de citas
calidad de referencias bibliográficas
tesis de maestría
investigación educativa.
dc.description.none.fl_txt_mv This research work is aimed at determining the quality of citations and references of the Master’s thesis in Education of peruvian colleges. The documental analysis  technique was used and the “Observation Guide” proposed by Martín and Lafuente (2017) was employed as an instrument, which is composed of five quality indicators for the bibliographic review (exhaustiveness, critical use of the bibliography, quality, relevance and review of previous research works); and of 9 for bibliographic references (update, number of references, self-citation, language, typology, support, complete references, accuracy and fulfillment of a standard or style). In addition, 562 bibliographic references and 1209 citations extracted from 14 theses, digitalized and published in the National Digital Repository of Peru during 2017, were analyzed. The mechanisms for citations as well as the bibliographic references were evaluated. After the descriptive-statistical analysis, it could be identified that the level achieved for both variables was “Enough”.
La presente investigación tuvo por objetivo determinar la calidad de citas y referencias de las tesis de Maestría en Educación de universidades peruanas. Se utilizó la técnica del análisis documental y como instrumento se recurrió a la “Guía de observación” propuesta por Martín y Lafuente (2017), compuesta por cinco indicadores de calidad para la revisión bibliográfica (exhaustividad, utilización crítica de la bibliografía, calidad, relevancia y revisión de investigaciones previas); y nueve para las referencias bibliográficas (actualización, cantidad de referencias, autocitación, idioma, tipología, soporte, referencias completas, exactitud y cumplimiento con una norma o estilo). El análisis se realizó a 562 referencias bibliográficas y 1209 citas extraídas de 14 tesis, digitalizadas y publicadas en el Repositorio Nacional Digital de Perú, durante el año 2017. Se evaluaron tanto los mecanismos de citado, como las referencias bibliográficas. Después del análisis estadístico descriptivo se pudo identificar que el nivel alcanzado para ambas variables fue “suficiente”.
description This research work is aimed at determining the quality of citations and references of the Master’s thesis in Education of peruvian colleges. The documental analysis  technique was used and the “Observation Guide” proposed by Martín and Lafuente (2017) was employed as an instrument, which is composed of five quality indicators for the bibliographic review (exhaustiveness, critical use of the bibliography, quality, relevance and review of previous research works); and of 9 for bibliographic references (update, number of references, self-citation, language, typology, support, complete references, accuracy and fulfillment of a standard or style). In addition, 562 bibliographic references and 1209 citations extracted from 14 theses, digitalized and published in the National Digital Repository of Peru during 2017, were analyzed. The mechanisms for citations as well as the bibliographic references were evaluated. After the descriptive-statistical analysis, it could be identified that the level achieved for both variables was “Enough”.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382
10.17162/au.v9i3.382
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382
identifier_str_mv 10.17162/au.v9i3.382
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382/pdf
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/382/523
10.17162/au.v9i3.382.g436
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Ronald M. Hernández, Dennis Arias Chávez, Willian Sebastian Flores Sotelo, Jose Antonio Arévalo Tuesta, Pedro Juan Antón De Los Santos, León Augusto Yépez Muñiz, Jessica Lagos Videla
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Ronald M. Hernández, Dennis Arias Chávez, Willian Sebastian Flores Sotelo, Jose Antonio Arévalo Tuesta, Pedro Juan Antón De Los Santos, León Augusto Yépez Muñiz, Jessica Lagos Videla
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 67-84
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v9i3
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991158583296
score 13.949868
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).