Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region
Descripción del Articulo
Objective: To determine if there is a significant relationship between addiction to video games andsociability in fifth grade students from schools in the San Martín region. Methodology: Non-experimentaldescriptive correlational design, with a sample of 308 students of both sexes between the ages of...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1755 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1755 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Addiction, video games, socialization, social ability, education, mental health. Adicción, videojuegos, sociabilidad, habilidad social, educación, salud mental. |
id |
REVUPEU_c60b729d3a5c53b1cbfcdd7cc486842b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1755 |
network_acronym_str |
REVUPEU |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
repository_id_str |
. |
spelling |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín regionAdicción a los videojuegos y sociabilidad en estudiantes de colegios de la región San Martín Araujo Morales, Luz VictoriaSantisteban Salvador, Lesly Addiction, video games, socialization, social ability, education, mental health.Adicción, videojuegos, sociabilidad, habilidad social, educación, salud mental.Objective: To determine if there is a significant relationship between addiction to video games andsociability in fifth grade students from schools in the San Martín region. Methodology: Non-experimentaldescriptive correlational design, with a sample of 308 students of both sexes between the ages of 15and 17, to whom the Video Game Scale (GAS) and the Social Skills Assessment List were applied.Results: The results showed that there is a significant and inverse relationship between video gameaddiction and sociability (rho=-0.756; p=0.000), at the same time the relationship between video gameaddiction and sociability dimensions was evidenced, that is, there is a significant, considerable andinverse relationship with assertiveness (rho=-0.679; p= 0.000), communication (rho=-0.677; p= 0.000),self-esteem (rho=-0. 696; p= 0.000) and decision making (rho=-0.645; p= 0.000). Conclusion: Thegreater the addiction to video games, the lower the sociability, generating difficulties in assertiveness,communication, self-esteem and decision-making.Objetivo: Determinar si existe relación significativa entre la adicción a los videojuegos y la sociabilidaden estudiantes del quinto grado de colegios de la región San Martín. Metodología: Diseño noexperimental de tipo descriptivo correlacional, con una muestra de 308 estudiantes de ambos sexosde entre 15 a 17 años a quienes se le aplicó la Escala de videojuegos (GAS) y la Lista de evaluaciónde habilidades sociales. Resultados: Los resultados demostraron que existe una relación significativae inversa entre la adicción a los videojuegos y la sociabilidad (rho=-0.756; p=0.000), al mismo tiempose evidenció la relación entre la adicción a los videojuegos y las dimensiones de sociabilidad, esdecir, existe una relación significativa, considerable e inversa con el asertividad (rho=-0.679; p= 0.000)comunicación (rho=-0.677; p= 0.000), autoestima (rho=-0. 696; p= 0.000) y la toma de decisiones(rho=-0.645; p= 0.000). Conclusión: Cuanto mayor sea la adicción a los videojuegos menor será lasociabilidad, generando dificultades en la asertividad, comunicación, autoestima y toma de decisiones.Universidad Peruana Unión2022-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/175510.17162/rccs.v15i1.1755Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 54-59Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 54-592411-00942306-060310.17162/rccs.v15i1reponame:Revistas - Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1755/1969Derechos de autor 2022 Luz Victoria Araujo Morales, Lesly Santisteban Salvadorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/17552022-08-03T13:45:43Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region Adicción a los videojuegos y sociabilidad en estudiantes de colegios de la región San Martín |
title |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region |
spellingShingle |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region Araujo Morales, Luz Victoria Addiction, video games, socialization, social ability, education, mental health. Adicción, videojuegos, sociabilidad, habilidad social, educación, salud mental. |
title_short |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region |
title_full |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region |
title_fullStr |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region |
title_full_unstemmed |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region |
title_sort |
Video game addiction and sociability in high school students in the San Martín region |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Araujo Morales, Luz Victoria Santisteban Salvador, Lesly |
author |
Araujo Morales, Luz Victoria |
author_facet |
Araujo Morales, Luz Victoria Santisteban Salvador, Lesly |
author_role |
author |
author2 |
Santisteban Salvador, Lesly |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Addiction, video games, socialization, social ability, education, mental health. Adicción, videojuegos, sociabilidad, habilidad social, educación, salud mental. |
topic |
Addiction, video games, socialization, social ability, education, mental health. Adicción, videojuegos, sociabilidad, habilidad social, educación, salud mental. |
description |
Objective: To determine if there is a significant relationship between addiction to video games andsociability in fifth grade students from schools in the San Martín region. Methodology: Non-experimentaldescriptive correlational design, with a sample of 308 students of both sexes between the ages of 15and 17, to whom the Video Game Scale (GAS) and the Social Skills Assessment List were applied.Results: The results showed that there is a significant and inverse relationship between video gameaddiction and sociability (rho=-0.756; p=0.000), at the same time the relationship between video gameaddiction and sociability dimensions was evidenced, that is, there is a significant, considerable andinverse relationship with assertiveness (rho=-0.679; p= 0.000), communication (rho=-0.677; p= 0.000),self-esteem (rho=-0. 696; p= 0.000) and decision making (rho=-0.645; p= 0.000). Conclusion: Thegreater the addiction to video games, the lower the sociability, generating difficulties in assertiveness,communication, self-esteem and decision-making. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1755 10.17162/rccs.v15i1.1755 |
url |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1755 |
identifier_str_mv |
10.17162/rccs.v15i1.1755 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1755/1969 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Luz Victoria Araujo Morales, Lesly Santisteban Salvador https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Luz Victoria Araujo Morales, Lesly Santisteban Salvador https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 54-59 Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 1 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 54-59 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v15i1 reponame:Revistas - Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1796961641117515776 |
score |
13.949927 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).