Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach
Descripción del Articulo
This research arises from the lack of tools to qualify the oral competence of a foreign language. That is relevant to the bets of the knowledge society subject to the socioformative approach. The purpose was to validate the content of a tool to qualify the oral competence of a foreign language at le...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/378 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | socioformative evaluation foreign language Languages socioformative rubric validity education evaluación socioformativa lengua extranjera idiomas rúbrica socio- formativa validez educación |
id |
REVUPEU_77f6e9a1d2f74fa8a98ddec70c7d1715 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/378 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approachValidación de contenido de una rúbrica para evaluar la competencia oral de una lengua extranjera desde la socioformaciónMounkoro, IsmailaVeytia Bucheli, María Guadalupesocioformative evaluationforeign languageLanguagessocioformative rubricvalidityeducationevaluación socioformativalengua extranjeraidiomasrúbrica socio- formativavalidezeducaciónThis research arises from the lack of tools to qualify the oral competence of a foreign language. That is relevant to the bets of the knowledge society subject to the socioformative approach. The purpose was to validate the content of a tool to qualify the oral competence of a foreign language at level B1. An instrumental study was used according to the following stages: 1) development of a tool through a socioformative type scheme; 2) review and improvement of the tool by three experts; 3) validation of content by a jury of 16 experts in the field. The results obtained indicate that the tool is suitable for qualifying the oral competence of a foreign language, with an Aiken V higher than V 0.75. The initial reliability was 0.842. Conclusions: the rubric is adequate; however, it must be implemented to a wider public in order to define the construct validity.Esta investigación surge de la carencia de herramientas para calificar la competencia oral de una lengua extranjera que sea pertinente a las apuestas de la sociedad del conocimiento sujeto al enfoque de la socioformación. El propósito fue realizar la validación de contenido de una herramienta para calificar la competencia oral de una lengua extranjera en el nivel B1. Para esto se empleó un estudio instrumental según las siguientes fases: 1) elaboración de una herramienta a través de un esquema tipo socioformativo; 2) revisión y mejora de la herramienta por parte de tres expertos; 3) validación de contenido por un jurado de 16 expertos en el campo. Los resultados obtenidos indican que la herramienta es adecuada para calificar la competencia oral de una lengua extranjera, con una V de Aiken superior a V 0.75. La Confiabilidad inicial fue de 0.842. Conclusiones: la rúbrica es adecuada; sin embargo, hay que implementarla a un público más amplio, con el fin de definir la validez del constructo.Universidad Peruana Unión2019-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/37810.17162/au.v9i3.378Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1-122304-03352225-713610.17162/au.v9i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378/51810.17162/au.v9i3.378.g432Derechos de autor 2019 ISMAILA MOUNKORO, María Guadalupe Veytia Bucheliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach Validación de contenido de una rúbrica para evaluar la competencia oral de una lengua extranjera desde la socioformación |
title |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach |
spellingShingle |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach Mounkoro, Ismaila socioformative evaluation foreign language Languages socioformative rubric validity education evaluación socioformativa lengua extranjera idiomas rúbrica socio- formativa validez educación |
title_short |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach |
title_full |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach |
title_fullStr |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach |
title_full_unstemmed |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach |
title_sort |
Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mounkoro, Ismaila Veytia Bucheli, María Guadalupe |
author |
Mounkoro, Ismaila |
author_facet |
Mounkoro, Ismaila Veytia Bucheli, María Guadalupe |
author_role |
author |
author2 |
Veytia Bucheli, María Guadalupe |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
socioformative evaluation foreign language Languages socioformative rubric validity education evaluación socioformativa lengua extranjera idiomas rúbrica socio- formativa validez educación |
topic |
socioformative evaluation foreign language Languages socioformative rubric validity education evaluación socioformativa lengua extranjera idiomas rúbrica socio- formativa validez educación |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This research arises from the lack of tools to qualify the oral competence of a foreign language. That is relevant to the bets of the knowledge society subject to the socioformative approach. The purpose was to validate the content of a tool to qualify the oral competence of a foreign language at level B1. An instrumental study was used according to the following stages: 1) development of a tool through a socioformative type scheme; 2) review and improvement of the tool by three experts; 3) validation of content by a jury of 16 experts in the field. The results obtained indicate that the tool is suitable for qualifying the oral competence of a foreign language, with an Aiken V higher than V 0.75. The initial reliability was 0.842. Conclusions: the rubric is adequate; however, it must be implemented to a wider public in order to define the construct validity. Esta investigación surge de la carencia de herramientas para calificar la competencia oral de una lengua extranjera que sea pertinente a las apuestas de la sociedad del conocimiento sujeto al enfoque de la socioformación. El propósito fue realizar la validación de contenido de una herramienta para calificar la competencia oral de una lengua extranjera en el nivel B1. Para esto se empleó un estudio instrumental según las siguientes fases: 1) elaboración de una herramienta a través de un esquema tipo socioformativo; 2) revisión y mejora de la herramienta por parte de tres expertos; 3) validación de contenido por un jurado de 16 expertos en el campo. Los resultados obtenidos indican que la herramienta es adecuada para calificar la competencia oral de una lengua extranjera, con una V de Aiken superior a V 0.75. La Confiabilidad inicial fue de 0.842. Conclusiones: la rúbrica es adecuada; sin embargo, hay que implementarla a un público más amplio, con el fin de definir la validez del constructo. |
description |
This research arises from the lack of tools to qualify the oral competence of a foreign language. That is relevant to the bets of the knowledge society subject to the socioformative approach. The purpose was to validate the content of a tool to qualify the oral competence of a foreign language at level B1. An instrumental study was used according to the following stages: 1) development of a tool through a socioformative type scheme; 2) review and improvement of the tool by three experts; 3) validation of content by a jury of 16 experts in the field. The results obtained indicate that the tool is suitable for qualifying the oral competence of a foreign language, with an Aiken V higher than V 0.75. The initial reliability was 0.842. Conclusions: the rubric is adequate; however, it must be implemented to a wider public in order to define the construct validity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378 10.17162/au.v9i3.378 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v9i3.378 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378/pdf https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/378/518 10.17162/au.v9i3.378.g432 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 ISMAILA MOUNKORO, María Guadalupe Veytia Bucheli info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 ISMAILA MOUNKORO, María Guadalupe Veytia Bucheli |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 3 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1-12 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v9i3 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991143903232 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).