Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
Descripción del Articulo
The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetic...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/565 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles. programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje |
id |
REVUPEU_4b913904e290cfce58081a6da2f9c295 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/565 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students ColombiansPropuesta neurolingüística para potencializar la atención voluntaria en estudiantes ColombianosVelasco Sinisterra, Hilda Yangali Vicente, Judith neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizajeThe purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia.El propósito de esta investigación es demostrar la influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística en la mejora potencial de la atención voluntaria de los escolares en instituciones públicas de la zona urbana de Buenaventura, Colombia. El método de trabajo es hipotético deductivo con un nivel de investigación explicativo, el diseño en el estudio fue experimental, de subdiseño cuasi-experimental, corte longitudinal, donde se aplicó un pre-test de evaluación al inicio del ciclo académico y un post-test al final, a dos grupos de estudio divididos como un grupo control y un grupo experimental, la estrategia consistió aplicar la propuesta de programación neurolingüística al grupo experimental para evaluar su efecto y compararlo con el grupo control. Se demostró que existe una influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística ligada a estilos de aprendizajes en la atención voluntaria en estudiantes de transición en Buenaventura, Colombia.Universidad Peruana Unión2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/56510.17162/au.v11i1.565Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 170 - 1862304-03352225-713610.17162/au.v11i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/669https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/670Derechos de autor 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians Propuesta neurolingüística para potencializar la atención voluntaria en estudiantes Colombianos |
title |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians |
spellingShingle |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians Velasco Sinisterra, Hilda neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles. programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje |
title_short |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians |
title_full |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians |
title_fullStr |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians |
title_full_unstemmed |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians |
title_sort |
Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Velasco Sinisterra, Hilda Yangali Vicente, Judith |
author |
Velasco Sinisterra, Hilda |
author_facet |
Velasco Sinisterra, Hilda Yangali Vicente, Judith |
author_role |
author |
author2 |
Yangali Vicente, Judith |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles. programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje |
topic |
neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles. programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia. El propósito de esta investigación es demostrar la influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística en la mejora potencial de la atención voluntaria de los escolares en instituciones públicas de la zona urbana de Buenaventura, Colombia. El método de trabajo es hipotético deductivo con un nivel de investigación explicativo, el diseño en el estudio fue experimental, de subdiseño cuasi-experimental, corte longitudinal, donde se aplicó un pre-test de evaluación al inicio del ciclo académico y un post-test al final, a dos grupos de estudio divididos como un grupo control y un grupo experimental, la estrategia consistió aplicar la propuesta de programación neurolingüística al grupo experimental para evaluar su efecto y compararlo con el grupo control. Se demostró que existe una influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística ligada a estilos de aprendizajes en la atención voluntaria en estudiantes de transición en Buenaventura, Colombia. |
description |
The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565 10.17162/au.v11i1.565 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i1.565 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/669 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/670 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 170 - 186 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i1 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991736348672 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).