Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians

Descripción del Articulo

The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of ​​Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Velasco Sinisterra, Hilda, Yangali Vicente, Judith
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/565
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.
programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje
id REVUPEU_4b913904e290cfce58081a6da2f9c295
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/565
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students ColombiansPropuesta neurolingüística para potencializar la atención voluntaria en estudiantes ColombianosVelasco Sinisterra, Hilda Yangali Vicente, Judith neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizajeThe purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of ​​Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia.El propósito de esta investigación es demostrar la influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística en la mejora potencial de la atención voluntaria de los escolares en instituciones públicas de la zona urbana de Buenaventura, Colombia. El método de trabajo es hipotético deductivo con un nivel de investigación explicativo, el diseño en el estudio fue experimental, de subdiseño cuasi-experimental, corte longitudinal, donde se aplicó un pre-test de evaluación al inicio del ciclo académico y un post-test al final, a dos grupos de estudio divididos como un grupo control y un grupo experimental, la estrategia consistió aplicar la propuesta de programación neurolingüística al grupo experimental para evaluar su efecto y compararlo con el grupo control. Se demostró que existe una influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística ligada a estilos de aprendizajes en la atención voluntaria en estudiantes de transición en Buenaventura, Colombia.Universidad Peruana Unión2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/56510.17162/au.v11i1.565Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 170 - 1862304-03352225-713610.17162/au.v11i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/669https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/670Derechos de autor 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
Propuesta neurolingüística para potencializar la atención voluntaria en estudiantes Colombianos
title Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
spellingShingle Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
Velasco Sinisterra, Hilda
neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.
programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje
title_short Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
title_full Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
title_fullStr Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
title_full_unstemmed Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
title_sort Neuro-linguistic proposal to potentiate voluntaryattention in students Colombians
dc.creator.none.fl_str_mv Velasco Sinisterra, Hilda
Yangali Vicente, Judith
author Velasco Sinisterra, Hilda
author_facet Velasco Sinisterra, Hilda
Yangali Vicente, Judith
author_role author
author2 Yangali Vicente, Judith
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.
programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje
topic neurolinguistic programming, preschool dimensions, ADHD voluntary attention, sensory channels, learning styles.
programación neurolingüística, dimensiones preescolar, TDAH atención voluntaria, canales sensoriales, estilos de aprendizaje
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of ​​Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia.
El propósito de esta investigación es demostrar la influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística en la mejora potencial de la atención voluntaria de los escolares en instituciones públicas de la zona urbana de Buenaventura, Colombia. El método de trabajo es hipotético deductivo con un nivel de investigación explicativo, el diseño en el estudio fue experimental, de subdiseño cuasi-experimental, corte longitudinal, donde se aplicó un pre-test de evaluación al inicio del ciclo académico y un post-test al final, a dos grupos de estudio divididos como un grupo control y un grupo experimental, la estrategia consistió aplicar la propuesta de programación neurolingüística al grupo experimental para evaluar su efecto y compararlo con el grupo control. Se demostró que existe una influencia positiva de la propuesta de programación neurolingüística ligada a estilos de aprendizajes en la atención voluntaria en estudiantes de transición en Buenaventura, Colombia.
description The purpose of the research was to demonstrate the positive influence of the neurolinguistic programming proposal in the potential improvement of the voluntary attention of schoolchildren in public institutions in the urban area of ​​Buenaventura, Colombia. The methodology of this work is hypothetical deductive with an explanatory research level, the design in the study was experimental, with a quasi-experimental sub-design, longitudinal cut, where an evaluation pre-test was applied at the beginning of the academic cycle and a Post-test at the end, to two study groups divided as a control group and an experimental group, the strategy consisted of applying the neurolinguistic programming proposal to the experimental group to evaluate its effect and compare it with the control group. It was shown that there is a positive influence of the neurolinguistic programming proposal linked to learning styles in voluntary attention in transitional students in Buenaventura, Colombia.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565
10.17162/au.v11i1.565
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i1.565
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/669
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/565/670
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicente
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Hilda Velasco Sinisterra, Judith Yangali Vicente
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 170 - 186
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i1
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991736348672
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).