Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students
Descripción del Articulo
In recent years the internet has positioned itself as a useful, functional and necessary tool for students to develop mainly their academic and social activities. However, it’s inappropriate and excessive use could cause physical and psychological problems in students, affecting their quality of lif...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/560 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Internet addiction; aggressiveness; symptomatological characteristics; dysfunctional characteristics; regular basic education. Adicción a internet; agresividad; características sintomatológicas; características disfuncionales; educación básica regular. |
id |
REVUPEU_4aa0e34335cff5d40dc31cb35c13f70a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/560 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school studentsAdicción a internet y agresividad en estudiantes peruanos de educación secundariaEstrada Araoz, Edwin Gustavo Mamani Roque, Maribel Gallegos Ramos, Néstor Antonio Mamani Uchasara, Helen Juddy Internet addiction; aggressiveness; symptomatological characteristics; dysfunctional characteristics; regular basic education.Adicción a internet; agresividad; características sintomatológicas; características disfuncionales; educación básica regular.In recent years the internet has positioned itself as a useful, functional and necessary tool for students to develop mainly their academic and social activities. However, it’s inappropriate and excessive use could cause physical and psychological problems in students, affecting their quality of life. For this reason, the present research aimed to determine the relationship between internet addiction and aggressiveness in students at the secondary education level of a public educational institution in Madre de Dios, Peru. The research had a quantitative approach, an experimental design and was correlational. The sample consisted of 170 students to whom the Lima Internet Addiction Scale and the Aggression Questionnaire were applied, instruments with adequate levels of validity and reliability. According to the results, the students were characterized by moderate levels of internet addiction, average levels of aggressiveness and it was determined that the correlation coefficient between both variables was 0.643 with a p-value lower than the significance level (p<0.05). It was concluded that there is a direct and statistically significant relationship between internet addiction and aggressiveness.Durante los últimos años el internet se ha posicionado como una herramienta útil, funcional y necesaria para que los estudiantes desarrollen principalmente sus actividades académicas y sociales. Sin embargo, su uso inadecuado y desmedido podría provocar problemas físicos y psicológicos en los estudiantes, repercutiendo en su calidad de vida. Por ello, la presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre la adicción a internet y la agresividad de los estudiantes del nivel de educación secundaria de una institución educativa pública de Madre de Dios, Perú. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo, un diseño experimental y fue de tipo correlacional. La muestra estuvo conformada por 170 estudiantes a quienes se les aplicó la Escala de la Adicción a Internet de Lima y el Cuestionario de Agresión, instrumentos con niveles adecuados de validez y confiabilidad. De acuerdo a los resultados, los estudiantes se caracterizaron por presentar moderados niveles de adicción al internet, niveles medios de agresividad y se determinó que el coeficiente de correlación entre ambas variables fue de 0,643 con un p-valor inferior al nivel de significancia (p<0,05). Se concluyó que existe una relación directa y estadísticamente significativa entre la adicción a internet y la agresividad.Universidad Peruana Unión2020-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/56010.17162/au.v11i1.560Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 140 - 1572304-03352225-713610.17162/au.v11i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560/653https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560/660Derechos de autor 2020 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Maribel Mamani Roque, Néstor Antonio Gallegos Ramos, Helen Juddy Mamani Uchasarahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students Adicción a internet y agresividad en estudiantes peruanos de educación secundaria |
title |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students |
spellingShingle |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students Estrada Araoz, Edwin Gustavo Internet addiction; aggressiveness; symptomatological characteristics; dysfunctional characteristics; regular basic education. Adicción a internet; agresividad; características sintomatológicas; características disfuncionales; educación básica regular. |
title_short |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students |
title_full |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students |
title_fullStr |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students |
title_full_unstemmed |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students |
title_sort |
Internet addiction and aggressiveness in Peruvian high school students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Estrada Araoz, Edwin Gustavo Mamani Roque, Maribel Gallegos Ramos, Néstor Antonio Mamani Uchasara, Helen Juddy |
author |
Estrada Araoz, Edwin Gustavo |
author_facet |
Estrada Araoz, Edwin Gustavo Mamani Roque, Maribel Gallegos Ramos, Néstor Antonio Mamani Uchasara, Helen Juddy |
author_role |
author |
author2 |
Mamani Roque, Maribel Gallegos Ramos, Néstor Antonio Mamani Uchasara, Helen Juddy |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Internet addiction; aggressiveness; symptomatological characteristics; dysfunctional characteristics; regular basic education. Adicción a internet; agresividad; características sintomatológicas; características disfuncionales; educación básica regular. |
topic |
Internet addiction; aggressiveness; symptomatological characteristics; dysfunctional characteristics; regular basic education. Adicción a internet; agresividad; características sintomatológicas; características disfuncionales; educación básica regular. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In recent years the internet has positioned itself as a useful, functional and necessary tool for students to develop mainly their academic and social activities. However, it’s inappropriate and excessive use could cause physical and psychological problems in students, affecting their quality of life. For this reason, the present research aimed to determine the relationship between internet addiction and aggressiveness in students at the secondary education level of a public educational institution in Madre de Dios, Peru. The research had a quantitative approach, an experimental design and was correlational. The sample consisted of 170 students to whom the Lima Internet Addiction Scale and the Aggression Questionnaire were applied, instruments with adequate levels of validity and reliability. According to the results, the students were characterized by moderate levels of internet addiction, average levels of aggressiveness and it was determined that the correlation coefficient between both variables was 0.643 with a p-value lower than the significance level (p<0.05). It was concluded that there is a direct and statistically significant relationship between internet addiction and aggressiveness. Durante los últimos años el internet se ha posicionado como una herramienta útil, funcional y necesaria para que los estudiantes desarrollen principalmente sus actividades académicas y sociales. Sin embargo, su uso inadecuado y desmedido podría provocar problemas físicos y psicológicos en los estudiantes, repercutiendo en su calidad de vida. Por ello, la presente investigación tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre la adicción a internet y la agresividad de los estudiantes del nivel de educación secundaria de una institución educativa pública de Madre de Dios, Perú. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo, un diseño experimental y fue de tipo correlacional. La muestra estuvo conformada por 170 estudiantes a quienes se les aplicó la Escala de la Adicción a Internet de Lima y el Cuestionario de Agresión, instrumentos con niveles adecuados de validez y confiabilidad. De acuerdo a los resultados, los estudiantes se caracterizaron por presentar moderados niveles de adicción al internet, niveles medios de agresividad y se determinó que el coeficiente de correlación entre ambas variables fue de 0,643 con un p-valor inferior al nivel de significancia (p<0,05). Se concluyó que existe una relación directa y estadísticamente significativa entre la adicción a internet y la agresividad. |
description |
In recent years the internet has positioned itself as a useful, functional and necessary tool for students to develop mainly their academic and social activities. However, it’s inappropriate and excessive use could cause physical and psychological problems in students, affecting their quality of life. For this reason, the present research aimed to determine the relationship between internet addiction and aggressiveness in students at the secondary education level of a public educational institution in Madre de Dios, Peru. The research had a quantitative approach, an experimental design and was correlational. The sample consisted of 170 students to whom the Lima Internet Addiction Scale and the Aggression Questionnaire were applied, instruments with adequate levels of validity and reliability. According to the results, the students were characterized by moderate levels of internet addiction, average levels of aggressiveness and it was determined that the correlation coefficient between both variables was 0.643 with a p-value lower than the significance level (p<0.05). It was concluded that there is a direct and statistically significant relationship between internet addiction and aggressiveness. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560 10.17162/au.v11i1.560 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i1.560 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560/653 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/560/660 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Maribel Mamani Roque, Néstor Antonio Gallegos Ramos, Helen Juddy Mamani Uchasara https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Edwin Gustavo Estrada Araoz, Maribel Mamani Roque, Néstor Antonio Gallegos Ramos, Helen Juddy Mamani Uchasara https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 140 - 157 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i1 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991729008640 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).