The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences

Descripción del Articulo

This article shares the experience of the technology transfer (TT) developed by the Peruvian National Institute of Health (INS) towards the multidisciplinary clinical groups of different IPRESS and managers of the Ministry of Health (MINSA), inside the framework of the development of guidelines for...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Carmona Clavijo, Gloria, Bonilla Untiveros, Catherine, Reyes Puma, Nora, Huamán Sánchez, Karen, Castillo Villacrez, Celia, Caballero Ñopo, Patricia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/15644
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15644
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Practice Guideline
Evidence-Based Practice
Peru
Guía de Práctica Clínica
Práctica Clínica Basada en la Evidencia
Perú
id REVUNMSM_fbbae5f8272dced600ea925427cae1ee
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/15644
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidencesLa transferencia tecnológica para el desarrollo de guías de práctica clínica informadas en evidenciaCarmona Clavijo, GloriaBonilla Untiveros, CatherineReyes Puma, NoraHuamán Sánchez, KarenCastillo Villacrez, CeliaCaballero Ñopo, PatriciaPractice GuidelineEvidence-Based PracticePeruGuía de Práctica ClínicaPráctica Clínica Basada en la EvidenciaPerúThis article shares the experience of the technology transfer (TT) developed by the Peruvian National Institute of Health (INS) towards the multidisciplinary clinical groups of different IPRESS and managers of the Ministry of Health (MINSA), inside the framework of the development of guidelines for Clinical Practice-Informed in Evidence (GPC-IE). It presents the evolutionary context of the CPG together with the role assumed by the INS, in their development of current regulations and in their implementation. It expresses the inherent situation to operationalization of the process that were not initially contemplated in the guideline and the contributions made to afford it; as the variability of the prioritization strategies of topics to be developed, the additional characteristics of the development group (GE) and methodology group (GM), the relevance of the management group, the pedagogical strategies used for the management of the clinical groups, the additional precisions that were carried out in relation to the declaration of conflict of interest (DCI) in order to contribute to transparency, and to strengthen the assumed TT. It shows the strategies used to assess the perspectives and preferences of patients. Finally it expresses the results and the challenges in the continuous TT in the framework of GPC-IE.Este artículo comparte la experiencia del proceso de transferencia tecnológica (TT) realizada por el Instituto Nacional de Salud (INS) hacia los grupos clínicos multidisciplinarios de las diversas IPRESS y direcciones del Ministerio de Salud (MINSA), dentro del marco de desarrollo de guías de práctica clínica informadas en evidencia (GPC-IE). Presenta el contexto evolutivo de las GPC junto al rol que desarrolló el INS, tanto en el desarrollo de la normativa vigente como en su implementación. Expresa las situaciones propias de la operacionalización del proceso que no fueron contempladas inicialmente en la norma y los aportes realizados para su abordaje; como la variabilidad de las estrategias de priorización de temas a desarrollar, las características adicionales del grupo elaborador (GE) y grupo metodólogo (GM), la relevancia del grupo gestor, las estrategias pedagógicas empleadas para el manejo de los grupos clínicos, las precisiones adicionales que se realizaron en relación a la declaración de conflicto de interés (DCI) en pro de contribuir en la transparencia, y de fortalecer la TT asumida. Manifiesta las estrategias empleadas para la valoración de las perspectivas y preferencias de los pacientes. Finalmente expresa los resultados y los desafíos en la TT continua en el marco de GPC-IE.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1564410.15381/anales.v79i4.15644Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 79 No. 4 (2018); 360-366Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 79 Núm. 4 (2018); 360-3661609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15644/13452Derechos de autor 2018 Anales de la Facultad de Medicinahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/156442019-01-18T09:35:14Z
dc.title.none.fl_str_mv The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
La transferencia tecnológica para el desarrollo de guías de práctica clínica informadas en evidencia
title The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
spellingShingle The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
Carmona Clavijo, Gloria
Practice Guideline
Evidence-Based Practice
Peru
Guía de Práctica Clínica
Práctica Clínica Basada en la Evidencia
Perú
title_short The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
title_full The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
title_fullStr The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
title_full_unstemmed The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
title_sort The transfer knowledge for the development of clinical guidelines informed on evidences
dc.creator.none.fl_str_mv Carmona Clavijo, Gloria
Bonilla Untiveros, Catherine
Reyes Puma, Nora
Huamán Sánchez, Karen
Castillo Villacrez, Celia
Caballero Ñopo, Patricia
author Carmona Clavijo, Gloria
author_facet Carmona Clavijo, Gloria
Bonilla Untiveros, Catherine
Reyes Puma, Nora
Huamán Sánchez, Karen
Castillo Villacrez, Celia
Caballero Ñopo, Patricia
author_role author
author2 Bonilla Untiveros, Catherine
Reyes Puma, Nora
Huamán Sánchez, Karen
Castillo Villacrez, Celia
Caballero Ñopo, Patricia
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Practice Guideline
Evidence-Based Practice
Peru
Guía de Práctica Clínica
Práctica Clínica Basada en la Evidencia
Perú
topic Practice Guideline
Evidence-Based Practice
Peru
Guía de Práctica Clínica
Práctica Clínica Basada en la Evidencia
Perú
description This article shares the experience of the technology transfer (TT) developed by the Peruvian National Institute of Health (INS) towards the multidisciplinary clinical groups of different IPRESS and managers of the Ministry of Health (MINSA), inside the framework of the development of guidelines for Clinical Practice-Informed in Evidence (GPC-IE). It presents the evolutionary context of the CPG together with the role assumed by the INS, in their development of current regulations and in their implementation. It expresses the inherent situation to operationalization of the process that were not initially contemplated in the guideline and the contributions made to afford it; as the variability of the prioritization strategies of topics to be developed, the additional characteristics of the development group (GE) and methodology group (GM), the relevance of the management group, the pedagogical strategies used for the management of the clinical groups, the additional precisions that were carried out in relation to the declaration of conflict of interest (DCI) in order to contribute to transparency, and to strengthen the assumed TT. It shows the strategies used to assess the perspectives and preferences of patients. Finally it expresses the results and the challenges in the continuous TT in the framework of GPC-IE.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15644
10.15381/anales.v79i4.15644
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15644
identifier_str_mv 10.15381/anales.v79i4.15644
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15644/13452
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Anales de la Facultad de Medicina
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Anales de la Facultad de Medicina
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 79 No. 4 (2018); 360-366
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 79 Núm. 4 (2018); 360-366
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238257031643136
score 13.936682
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).