Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
Descripción del Articulo
Higher education systems in Latin America experienced remarkable growth since the middle of the last century. In the 1990s, in line with neoliberal reforms, the pressure for access to this educational level was responded to through policies of deregulation of education promoting the expansion of the...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/19275 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | becas educación superior BECA18 inclusión educativa scholarships higher education educational inclusion |
| id |
REVUNMSM_bc30d59a93fa19599f3e023753fb1c08 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/19275 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18Social inclusion policies in higher education. BECA18 national programRodríguez González, YolandaRodríguez González, Yolandabecaseducación superiorBECA18inclusión educativascholarshipshigher educationBECA18educational inclusionHigher education systems in Latin America experienced remarkable growth since the middle of the last century. In the 1990s, in line with neoliberal reforms, the pressure for access to this educational level was responded to through policies of deregulation of education promoting the expansion of the private sector. Peru is not an exception to this process. Despite this experienced growth, the regional average of the higher education enrollment rate is low with large differences between the countries of the region. This panorama of inequity has given rise in different countries of the region since the late 1990s, to the implementation of compensatory policies such as scholarships and educational loans for young people from poor and / or marginalized social groups due to their social or ethnic origin. This article addresses the subsidy system through PRONABEC that has recently been implemented in Peru.Los sistemas de educación superior en América Latina experimentaron un crecimiento notable desde mediados del siglo pasado. En los años 90 en consonancia con las reformas neoliberales, la presión por el acceso a este nivel educativo fue respondida mediante políticas de desregulación de la educación promoviendo la expansión del sector privado. El Perú no constituye una excepción a este proceso. A pesar de este crecimiento experimentado el promedio regional de la tasa de matrícula de educación superior es baja con grandes diferencias entre los países de la región. Este panorama de inequidad dio lugar, desde fines de los años 90 en diferentes países de la región, a políticas compensatorias como becas y préstamos educativos orientados a jóvenes de grupos sociales pobres y/o marginados por su origen social o étnico. En este artículo se aborda el sistema de subsidios a través del PRONABEC que se implementa recientemente en el Perú.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer review articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/1927510.15381/rsoc.v0i31.19275Revista de Sociología; No. 31 (2020); 39-54Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 39-541609-75801605-8933reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275/16112Derechos de autor 2020 Yolanda Rodríguez Gonzálezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/192752022-05-29T22:40:10Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 Social inclusion policies in higher education. BECA18 national program |
| title |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 |
| spellingShingle |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 Rodríguez González, Yolanda becas educación superior BECA18 inclusión educativa scholarships higher education BECA18 educational inclusion |
| title_short |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 |
| title_full |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 |
| title_fullStr |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 |
| title_full_unstemmed |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 |
| title_sort |
Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez González, Yolanda Rodríguez González, Yolanda |
| author |
Rodríguez González, Yolanda |
| author_facet |
Rodríguez González, Yolanda |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
becas educación superior BECA18 inclusión educativa scholarships higher education BECA18 educational inclusion |
| topic |
becas educación superior BECA18 inclusión educativa scholarships higher education BECA18 educational inclusion |
| description |
Higher education systems in Latin America experienced remarkable growth since the middle of the last century. In the 1990s, in line with neoliberal reforms, the pressure for access to this educational level was responded to through policies of deregulation of education promoting the expansion of the private sector. Peru is not an exception to this process. Despite this experienced growth, the regional average of the higher education enrollment rate is low with large differences between the countries of the region. This panorama of inequity has given rise in different countries of the region since the late 1990s, to the implementation of compensatory policies such as scholarships and educational loans for young people from poor and / or marginalized social groups due to their social or ethnic origin. This article addresses the subsidy system through PRONABEC that has recently been implemented in Peru. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-18 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer review article Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275 10.15381/rsoc.v0i31.19275 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rsoc.v0i31.19275 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275/16112 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Yolanda Rodríguez González https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Yolanda Rodríguez González https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Sociología; No. 31 (2020); 39-54 Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 39-54 1609-7580 1605-8933 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238282978656256 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).