Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18

Descripción del Articulo

Higher education systems in Latin America experienced remarkable growth since the middle of the last century. In the 1990s, in line with neoliberal reforms, the pressure for access to this educational level was responded to through policies of deregulation of education promoting the expansion of the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rodríguez González, Yolanda
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/19275
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:becas
educación superior
BECA18
inclusión educativa
scholarships
higher education
educational inclusion
id REVUNMSM_bc30d59a93fa19599f3e023753fb1c08
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/19275
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18Social inclusion policies in higher education. BECA18 national programRodríguez González, YolandaRodríguez González, Yolandabecaseducación superiorBECA18inclusión educativascholarshipshigher educationBECA18educational inclusionHigher education systems in Latin America experienced remarkable growth since the middle of the last century. In the 1990s, in line with neoliberal reforms, the pressure for access to this educational level was responded to through policies of deregulation of education promoting the expansion of the private sector. Peru is not an exception to this process. Despite this experienced growth, the regional average of the higher education enrollment rate is low with large differences between the countries of the region. This panorama of inequity has given rise in different countries of the region since the late 1990s, to the implementation of compensatory policies such as scholarships and educational loans for young people from poor and / or marginalized social groups due to their social or ethnic origin. This article addresses the subsidy system through PRONABEC that has recently been implemented in Peru.Los sistemas de educación superior en América Latina experimentaron un crecimiento notable desde mediados del siglo pasado. En los años 90 en consonancia con las reformas neoliberales, la presión por el acceso a este nivel educativo fue respondida mediante políticas de desregulación de la educación promoviendo la expansión del sector privado. El Perú no constituye una excepción a este proceso. A pesar de este crecimiento experimentado el promedio regional de la tasa de matrícula de educación superior es baja con grandes diferencias entre los países de la región. Este panorama de inequidad dio lugar, desde fines de los años 90 en diferentes países de la región, a políticas compensatorias como becas y préstamos educativos orientados a jóvenes de grupos sociales pobres y/o marginados por su origen social o étnico. En este artículo se aborda el sistema de subsidios a través del PRONABEC que se implementa recientemente en el Perú.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer review articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/1927510.15381/rsoc.v0i31.19275Revista de Sociología; No. 31 (2020); 39-54Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 39-541609-75801605-8933reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275/16112Derechos de autor 2020 Yolanda Rodríguez Gonzálezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/192752022-05-29T22:40:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
Social inclusion policies in higher education. BECA18 national program
title Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
spellingShingle Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
Rodríguez González, Yolanda
becas
educación superior
BECA18
inclusión educativa
scholarships
higher education
BECA18
educational inclusion
title_short Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
title_full Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
title_fullStr Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
title_full_unstemmed Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
title_sort Políticas de inclusión en educación superior. El programa nacional BECA 18
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez González, Yolanda
Rodríguez González, Yolanda
author Rodríguez González, Yolanda
author_facet Rodríguez González, Yolanda
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv becas
educación superior
BECA18
inclusión educativa
scholarships
higher education
BECA18
educational inclusion
topic becas
educación superior
BECA18
inclusión educativa
scholarships
higher education
BECA18
educational inclusion
description Higher education systems in Latin America experienced remarkable growth since the middle of the last century. In the 1990s, in line with neoliberal reforms, the pressure for access to this educational level was responded to through policies of deregulation of education promoting the expansion of the private sector. Peru is not an exception to this process. Despite this experienced growth, the regional average of the higher education enrollment rate is low with large differences between the countries of the region. This panorama of inequity has given rise in different countries of the region since the late 1990s, to the implementation of compensatory policies such as scholarships and educational loans for young people from poor and / or marginalized social groups due to their social or ethnic origin. This article addresses the subsidy system through PRONABEC that has recently been implemented in Peru.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer review article
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275
10.15381/rsoc.v0i31.19275
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275
identifier_str_mv 10.15381/rsoc.v0i31.19275
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociologia/article/view/19275/16112
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Yolanda Rodríguez González
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Yolanda Rodríguez González
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Sociología; No. 31 (2020); 39-54
Revista de Sociología; Núm. 31 (2020); 39-54
1609-7580
1605-8933
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238282978656256
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).