The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo
Descripción del Articulo
Rulfo's aesthetics explicitly presents us with the presence of demonstratives on the textual surface aquí, acá, ahí, allí and allá conjugated in the narrative, either manifested by the narrator or through the voice of the characters who adopt the rural perspective. Thus, in this article, we stu...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22528 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22528 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | deíctico demostrativos perspectiva cognoscitiva lingüística textual deictic demonstratives cognitive perspective textual linguistics |
id |
REVUNMSM_8d5c63991d95c9f8626d88793e07f433 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22528 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan RulfoLos deícticos aquí, acá, ahí, allí y allá en "¡Diles que no me maten!" de Juan RulfoGavilán Sierra, Yan CarlosRosario López, Flor EstherGavilán Sierra, Yan Carlos Rosario López, Flor Estherdeícticodemostrativosperspectiva cognoscitivalingüística textualdeicticdemonstrativescognitive perspectivetextual linguisticsRulfo's aesthetics explicitly presents us with the presence of demonstratives on the textual surface aquí, acá, ahí, allí and allá conjugated in the narrative, either manifested by the narrator or through the voice of the characters who adopt the rural perspective. Thus, in this article, we study the deictic system aquí, acá, ahí, allí and allá in the short story «Tell them not to kill me!» by Juan Rulfo from the perspective of the traditional system of deictics and the cognitive perspective raised by Stradioto and Maldonado (2018), with the aim of making explicit the dynamics and variabilities that these deictic systems acquire in the indicated story. For this purpose, the documentary method (Galeano, 2004) is used, which allows coding and systematizing precisely, and text tinguistics for the analysis of the deictics present in the textual surface of the mentioned story. Finally, it is concluded that the deictics present in the story «Tell them not to kill me!» present variability of meaning, a fact that corroborates the approach of Stradioto and Maldonado.La estética rulfiana nos presenta en la superficie textual, de manera explícita, la presencia de los demostrativos aquí, acá, ahí, allí y allá conjugados en la narración, ya sea manifiesta por el narrador o a través de la voz de los personajes que adoptan la perspectiva rural. Así, en este artículo, se estudia el sistema deíctico aquí, acá, ahí, allí y allá en el cuento «¡Diles que no me maten!» de Juan Rulfo desde la perspectiva del sistema tradicional de los deícticos y la perspectiva cognoscitiva planteada por Stradioto y Maldonado (2018), con el objetivo de explicitar las dinámicas y variabilidades que adquieren estos sistemas deícticos en el cuento señalado. Para ello, se utiliza el método documental (Galeano, 2004) que permite codificar y sistematizar precisamente, y la lingüística del texto para el análisis de los deícticos presentes en la superficie textual del cuento mencionado. Finalmente, se concluye que los deícticos presentes en el cuento «¡Diles que no me maten!» presentan variabilidad de significación, hecho que corrobora el planteamiento de Stradioto y Maldonado.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2252810.15381/lengsoc.v21i1.22528Lengua y Sociedad; Vol. 21 No. 1 (2022); 373-401Lengua y Sociedad; v. 21 n. 1 (2022); 373-401Lengua y Sociedad; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 373-4012413-26591729-972110.15381/lengsoc.v21i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22528/18292Derechos de autor 2022 Yan Carlos Gavilán Sierra, Flor Esther Rosario Lópezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/225282022-07-09T13:30:40Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo Los deícticos aquí, acá, ahí, allí y allá en "¡Diles que no me maten!" de Juan Rulfo |
title |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo |
spellingShingle |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo Gavilán Sierra, Yan Carlos deíctico demostrativos perspectiva cognoscitiva lingüística textual deictic demonstratives cognitive perspective textual linguistics |
title_short |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo |
title_full |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo |
title_fullStr |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo |
title_full_unstemmed |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo |
title_sort |
The deictics aquí, acá, ahí, allí and allá in "Tell them not to kill me!" by Juan Rulfo |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gavilán Sierra, Yan Carlos Rosario López, Flor Esther Gavilán Sierra, Yan Carlos Rosario López, Flor Esther |
author |
Gavilán Sierra, Yan Carlos |
author_facet |
Gavilán Sierra, Yan Carlos Rosario López, Flor Esther Rosario López, Flor Esther |
author_role |
author |
author2 |
Rosario López, Flor Esther Rosario López, Flor Esther |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
deíctico demostrativos perspectiva cognoscitiva lingüística textual deictic demonstratives cognitive perspective textual linguistics |
topic |
deíctico demostrativos perspectiva cognoscitiva lingüística textual deictic demonstratives cognitive perspective textual linguistics |
description |
Rulfo's aesthetics explicitly presents us with the presence of demonstratives on the textual surface aquí, acá, ahí, allí and allá conjugated in the narrative, either manifested by the narrator or through the voice of the characters who adopt the rural perspective. Thus, in this article, we study the deictic system aquí, acá, ahí, allí and allá in the short story «Tell them not to kill me!» by Juan Rulfo from the perspective of the traditional system of deictics and the cognitive perspective raised by Stradioto and Maldonado (2018), with the aim of making explicit the dynamics and variabilities that these deictic systems acquire in the indicated story. For this purpose, the documentary method (Galeano, 2004) is used, which allows coding and systematizing precisely, and text tinguistics for the analysis of the deictics present in the textual surface of the mentioned story. Finally, it is concluded that the deictics present in the story «Tell them not to kill me!» present variability of meaning, a fact that corroborates the approach of Stradioto and Maldonado. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22528 10.15381/lengsoc.v21i1.22528 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22528 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v21i1.22528 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22528/18292 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Yan Carlos Gavilán Sierra, Flor Esther Rosario López https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Yan Carlos Gavilán Sierra, Flor Esther Rosario López https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 21 No. 1 (2022); 373-401 Lengua y Sociedad; v. 21 n. 1 (2022); 373-401 Lengua y Sociedad; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 373-401 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v21i1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238321790648320 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).