Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency

Descripción del Articulo

The study analizes the results of the Exploratory and Confirmatory Factorial Analysis of the subtests and areas of the Woodcock Language Proficiency Battery in order to determine its theorical validity. The participants were 541 students from 2th to 6th grades of public and private elementary school...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tapia Mendieta, Violeta, Escurra Mayaute, Luis Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2002
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/5058
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5058
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:construct
validity
exploratory and confirmatory factorial analysis
constructo
validez
análisis factorial exploratorio y confirmatorio
id REVUNMSM_5c341f670633bb19a26390858b91152e
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/5058
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Construct validity of the Woodcock battery for language proficiencyValidez de constructo de la bateria Woodcock de proficiencia en el idiomaTapia Mendieta, VioletaEscurra Mayaute, Luis Miguelconstructvalidityexploratory and confirmatory factorial analysisconstructovalidezanálisis factorial exploratorio y confirmatorioThe study analizes the results of the Exploratory and Confirmatory Factorial Analysis of the subtests and areas of the Woodcock Language Proficiency Battery in order to determine its theorical validity. The participants were 541 students from 2th to 6th grades of public and private elementary schools. It was found that the Exploratory Factorial Analysis showed two factors: Factor 1, related to higher and complex linguistic processes such as categorization, meaning interpretation, analogical relationships and met comprehension. The Confirmatory Factor Analysis showed that the assumed model was valid The Exploratory Factorial Analysis of the areas (Oral Language, Reading and Written Language) showed they measure just one construct these obtained results were confirmed through the correspondent Factor Analysis.Se analizan los resultados del Análisis FactoriaI Exploratorio y Confirmatorio de loa subtests y de las áreas de la Batería Woodcock de Proficiencia en el Idioma a fin de determinar la validez teórica de la Batería. Se trabajó con los datos de la muestra de estandarización conformada por 541 alumnos de segundo a sexto grado de Primaria de centros educativos estatales y particulares. El Análisis Exploratorio de los subtests mostró la existencia de dos factores: Factor I, asociado al procesamiento lingüístico más complejo como son la categorización, la interpretación de significado, las relaciones analógicas y la meta compresión; y el Factor II relacionado con los procesos de decodificación y codificación. El análisis factorial confirmatorio de los subtests mostró que el modelo propuesto de dos factores es válido. El Análisis Exploratorio de las áreas (Lenguaje Oral, Lectura y Lenguaje Escrito) permitió establecer que ellas miden un solo constructo, lo cual fue corroborado por el Análisis Factorial Confirmatorio.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2002-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/505810.15381/rinvp.v5i1.5058Revista de Investigación en Psicología; Vol. 5 No. 1 (2002); 103-116Revista de Investigación en Psicología; Vol. 5 Núm. 1 (2002); 103-1161609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5058/4138Derechos de autor 2002 Violeta Tapia Mendieta, Luis Miguel Escurra Mayautehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/50582020-04-21T12:43:43Z
dc.title.none.fl_str_mv Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
Validez de constructo de la bateria Woodcock de proficiencia en el idioma
title Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
spellingShingle Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
Tapia Mendieta, Violeta
construct
validity
exploratory and confirmatory factorial analysis
constructo
validez
análisis factorial exploratorio y confirmatorio
title_short Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
title_full Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
title_fullStr Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
title_full_unstemmed Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
title_sort Construct validity of the Woodcock battery for language proficiency
dc.creator.none.fl_str_mv Tapia Mendieta, Violeta
Escurra Mayaute, Luis Miguel
author Tapia Mendieta, Violeta
author_facet Tapia Mendieta, Violeta
Escurra Mayaute, Luis Miguel
author_role author
author2 Escurra Mayaute, Luis Miguel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv construct
validity
exploratory and confirmatory factorial analysis
constructo
validez
análisis factorial exploratorio y confirmatorio
topic construct
validity
exploratory and confirmatory factorial analysis
constructo
validez
análisis factorial exploratorio y confirmatorio
description The study analizes the results of the Exploratory and Confirmatory Factorial Analysis of the subtests and areas of the Woodcock Language Proficiency Battery in order to determine its theorical validity. The participants were 541 students from 2th to 6th grades of public and private elementary schools. It was found that the Exploratory Factorial Analysis showed two factors: Factor 1, related to higher and complex linguistic processes such as categorization, meaning interpretation, analogical relationships and met comprehension. The Confirmatory Factor Analysis showed that the assumed model was valid The Exploratory Factorial Analysis of the areas (Oral Language, Reading and Written Language) showed they measure just one construct these obtained results were confirmed through the correspondent Factor Analysis.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-06-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5058
10.15381/rinvp.v5i1.5058
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5058
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v5i1.5058
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5058/4138
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2002 Violeta Tapia Mendieta, Luis Miguel Escurra Mayaute
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2002 Violeta Tapia Mendieta, Luis Miguel Escurra Mayaute
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 5 No. 1 (2002); 103-116
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 5 Núm. 1 (2002); 103-116
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238270368481280
score 13.892819
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).