Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash

Descripción del Articulo

Experimental research, quasi-experimental design that aims to observe the effect of economic socialization program on the management of production units and business relationships of trust in a group of 24 volunteers over 18 years old from urban and rural area of Caraz. Was diagnosed and trained on...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Paredes Tarazona, Mildred, Hernández Valz, Héctor, Santivañez Olulo, Renato, Vicuña Peri, Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/6438
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6438
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:trust relationships
economic socialization
concern for others
business management
competition
relaciones de confianza
socialización económica
preocupación por el otro
gestión de negocios
competencia
id REVUNMSM_5329d319a81c04b50fed30aeb2f9e013
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/6438
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, AncashPrograma de socialización económica en gestión negocios y relaciones de confianza en pobladores de zona urbana y rural en Caraz, Huaylas, AncashParedes Tarazona, MildredHernández Valz, HéctorSantivañez Olulo, RenatoVicuña Peri, Luistrust relationshipseconomic socializationconcern for othersbusiness managementcompetitionrelaciones de confianzasocialización económicapreocupación por el otrogestión de negocioscompetenciaExperimental research, quasi-experimental design that aims to observe the effect of economic socialization program on the management of production units and business relationships of trust in a group of 24 volunteers over 18 years old from urban and rural area of Caraz. Was diagnosed and trained on the principles of administration: Management, Coordination, Organization, Planning, and Communication. Measurement was made before and after the disposition towards trust relationships in the business, with a Likert scale of four factors: a) Competition b) Concern for the other, c) Equity, d) View of himself. The reliability of the instrument was 0.74 and validity established by the method of content. We found 47% in business management skills, emphasizes the principle of Organization and Management, in contrast with low values in the dimensions of Evaluation, Development Strategies and Objectives. It is a high tendency in the willingness to trust and have confidence in a partner, who only enhances by Competition Factor and decreases by a factor of Equity because of Economic Socialization Program for relations of trust in residents of urban and rural partners Caraz, Huaylas, Ancash.Investigación de tipo experimental, diseño cuasiexperimental, con el objetivo de observar el efecto del Programa de socialización económica sobre la gestión de unidades productivas y relaciones de confianza en negocios en un grupo de 24 colaboradores mayores de 18 años voluntarios de zona urbana y rural de Caraz. Se diagnosticó y capacitó sobre los principios de la administración: Dirección, Coordinación, Organización, Planificación y Comunicación. Se hizo medición antes y después en la Disposición hacia las Relaciones de Confianza en los Negocios con una Escala tipo Likert de cuatro factores: a) Competencia b) Preocupación por el otro, c) Equidad, y d) Visión de sí mismo. La confiabilidad del instrumento es de 0,74 y la validez se estableció por el método de contenido. Se encontró 47% en conocimientos de gestión de negocios, destaca el principio de Organización y de Dirección, en cambio con valores bajos en las dimensiones de Evaluación, Estrategias y Elaboración de objetivos. Se encuentra una tendencia alta en la disposición a confiar y tener confianza en un socio, confianza que mejora solo por el factor Competencia y disminuye por el factor Equidad por acción del Programa de Socialización Económica para las relaciones de confianza en pobladores de zona urbana y rural asociados en Caraz, Huaylas, Ancash.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/643810.15381/rinvp.v16i2.6438Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 No. 2 (2013); 13-30Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 13-301609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6438/5661Derechos de autor 2013 Mildred Paredes Tarazona, Héctor Hernández Valz, Renato Santivañez Olulo, Luis Vicuña Perihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/64382020-04-22T18:08:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
Programa de socialización económica en gestión negocios y relaciones de confianza en pobladores de zona urbana y rural en Caraz, Huaylas, Ancash
title Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
spellingShingle Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
Paredes Tarazona, Mildred
trust relationships
economic socialization
concern for others
business management
competition
relaciones de confianza
socialización económica
preocupación por el otro
gestión de negocios
competencia
title_short Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
title_full Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
title_fullStr Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
title_full_unstemmed Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
title_sort Economic socialization program in business management and trust relationships in people from urban and rural areas in Caraz, Huaylas, Ancash
dc.creator.none.fl_str_mv Paredes Tarazona, Mildred
Hernández Valz, Héctor
Santivañez Olulo, Renato
Vicuña Peri, Luis
author Paredes Tarazona, Mildred
author_facet Paredes Tarazona, Mildred
Hernández Valz, Héctor
Santivañez Olulo, Renato
Vicuña Peri, Luis
author_role author
author2 Hernández Valz, Héctor
Santivañez Olulo, Renato
Vicuña Peri, Luis
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv trust relationships
economic socialization
concern for others
business management
competition
relaciones de confianza
socialización económica
preocupación por el otro
gestión de negocios
competencia
topic trust relationships
economic socialization
concern for others
business management
competition
relaciones de confianza
socialización económica
preocupación por el otro
gestión de negocios
competencia
description Experimental research, quasi-experimental design that aims to observe the effect of economic socialization program on the management of production units and business relationships of trust in a group of 24 volunteers over 18 years old from urban and rural area of Caraz. Was diagnosed and trained on the principles of administration: Management, Coordination, Organization, Planning, and Communication. Measurement was made before and after the disposition towards trust relationships in the business, with a Likert scale of four factors: a) Competition b) Concern for the other, c) Equity, d) View of himself. The reliability of the instrument was 0.74 and validity established by the method of content. We found 47% in business management skills, emphasizes the principle of Organization and Management, in contrast with low values in the dimensions of Evaluation, Development Strategies and Objectives. It is a high tendency in the willingness to trust and have confidence in a partner, who only enhances by Competition Factor and decreases by a factor of Equity because of Economic Socialization Program for relations of trust in residents of urban and rural partners Caraz, Huaylas, Ancash.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6438
10.15381/rinvp.v16i2.6438
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6438
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v16i2.6438
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6438/5661
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 No. 2 (2013); 13-30
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 13-30
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238270978752512
score 14.000597
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).