The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
Descripción del Articulo
In 1952, Peruvian painter Fernando de Szyszlo made his only short film, Esta pared no es medianera. Along with other Latin American short films that emerged in the mid-twentieth century, this film expresses an interest in recovering some of the expressive forms of emblematic films from the 1920s tha...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/26784 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | vanguardias surrealismo Fernando de Szyszlo imagen surrealista cine peruano historia del cine avant-garde surrealism surrealist image Peruvian cinema cinema history |
| id |
REVUNMSM_3a0fdc4e76e6a8c43c697f4df22c031b |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/26784 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianeraLa casa opresora: el ojo interior en el cortometraje surrealista Esta pared no es medianera de Fernando de SzyszloDelgado Chumpitazi, Mónica GrisellvanguardiassurrealismoFernando de Szyszlo imagen surrealistacine peruanohistoria del cineavant-gardesurrealismFernando de Szyszlosurrealist imagePeruvian cinemacinema historyIn 1952, Peruvian painter Fernando de Szyszlo made his only short film, Esta pared no es medianera. Along with other Latin American short films that emerged in the mid-twentieth century, this film expresses an interest in recovering some of the expressive forms of emblematic films from the 1920s that belonged to the surrealist movement, whether from the use of images in a dreamlike key or from some of the precepts of the thematic universe around the power of the unconscious. This film also reflects that almost three decades after the publication of the Manifesto of Surrealism (1924), this literary and artistic movement remained vital in Peru, not only through gatherings, debates, publications of poems, but also from the creative process and topics of this film. From the study of the motif of the house as an interior space of oppression, this article establishes connections between the theoretical concept of the interior model (or inner eye) and the proposal of interpellation to that idea developed in Szyszlo’s film. In this sense, this text seeks to demonstrate that through the figure of the house a poetics of oppression is constructed in this short film, in opposition to the exterior spaces that embody the liberation of the unconscious free of guilt, and therefore, to the inner eye. En 1952, el pintor peruano Fernando de Szyszlo realizó su único cortometraje, Esta pared no es medianera. Junto a otros cortometrajes latinoamericanos surgidos a mediados del siglo xx, este film expresa un interés por recuperar algunas formas expresivas de películas emblemáticas de los años veinte adscritas al movimiento surrealista, ya sea desde el uso de imágenes en clave onírica o desde algunos preceptos del universo temático en torno a la potencia del inconsciente. Este film también refleja que casi tres décadas después de la publicación del “Manifiesto surrealista” (1924), este movimiento literario y artístico siguió vital en el Perú, no solo a través de tertulias, debates, publicaciones de poemas, sino también desde el proceso creativo y tópicos de esta película. A partir del estudio del motivo de la casa como espacio interior y de opresión, el presente artículo establece conexiones entre el concepto teórico de modelo interior (u ojo interior) y la propuesta de interpelación a esa idea que desarrolla el film de Szyszlo. En este sentido, este texto busca demostrar que a través de la figura de la casa se construye en este cortometraje una poética sobre la opresión, en oposición a los espacios exteriores que encarnan la liberación del inconsciente libre de culpa, y por ende, al ojo interior. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2678410.15381/6qvzy648Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 181-196Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 181-1962707-63341995-696710.15381/zg969198reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784/20733Derechos de autor 2024 Mónica Grisell Delgado Chumpitazihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/267842024-03-18T01:17:22Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera La casa opresora: el ojo interior en el cortometraje surrealista Esta pared no es medianera de Fernando de Szyszlo |
| title |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera |
| spellingShingle |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell vanguardias surrealismo Fernando de Szyszlo imagen surrealista cine peruano historia del cine avant-garde surrealism Fernando de Szyszlo surrealist image Peruvian cinema cinema history |
| title_short |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera |
| title_full |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera |
| title_fullStr |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera |
| title_full_unstemmed |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera |
| title_sort |
The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell |
| author |
Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell |
| author_facet |
Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
vanguardias surrealismo Fernando de Szyszlo imagen surrealista cine peruano historia del cine avant-garde surrealism Fernando de Szyszlo surrealist image Peruvian cinema cinema history |
| topic |
vanguardias surrealismo Fernando de Szyszlo imagen surrealista cine peruano historia del cine avant-garde surrealism Fernando de Szyszlo surrealist image Peruvian cinema cinema history |
| description |
In 1952, Peruvian painter Fernando de Szyszlo made his only short film, Esta pared no es medianera. Along with other Latin American short films that emerged in the mid-twentieth century, this film expresses an interest in recovering some of the expressive forms of emblematic films from the 1920s that belonged to the surrealist movement, whether from the use of images in a dreamlike key or from some of the precepts of the thematic universe around the power of the unconscious. This film also reflects that almost three decades after the publication of the Manifesto of Surrealism (1924), this literary and artistic movement remained vital in Peru, not only through gatherings, debates, publications of poems, but also from the creative process and topics of this film. From the study of the motif of the house as an interior space of oppression, this article establishes connections between the theoretical concept of the interior model (or inner eye) and the proposal of interpellation to that idea developed in Szyszlo’s film. In this sense, this text seeks to demonstrate that through the figure of the house a poetics of oppression is constructed in this short film, in opposition to the exterior spaces that embody the liberation of the unconscious free of guilt, and therefore, to the inner eye. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784 10.15381/6qvzy648 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784 |
| identifier_str_mv |
10.15381/6qvzy648 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784/20733 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Mónica Grisell Delgado Chumpitazi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Mónica Grisell Delgado Chumpitazi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 181-196 Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 181-196 2707-6334 1995-6967 10.15381/zg969198 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238326010118144 |
| score |
13.976519 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).