The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera

Descripción del Articulo

In 1952, Peruvian painter Fernando de Szyszlo made his only short film, Esta pared no es medianera. Along with other Latin American short films that emerged in the mid-twentieth century, this film expresses an interest in recovering some of the expressive forms of emblematic films from the 1920s tha...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/26784
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:vanguardias
surrealismo
Fernando de Szyszlo
imagen surrealista
cine peruano
historia del cine
avant-garde
surrealism
surrealist image
Peruvian cinema
cinema history
id REVUNMSM_3a0fdc4e76e6a8c43c697f4df22c031b
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/26784
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianeraLa casa opresora: el ojo interior en el cortometraje surrealista Esta pared no es medianera de Fernando de SzyszloDelgado Chumpitazi, Mónica GrisellvanguardiassurrealismoFernando de Szyszlo imagen surrealistacine peruanohistoria del cineavant-gardesurrealismFernando de Szyszlosurrealist imagePeruvian cinemacinema historyIn 1952, Peruvian painter Fernando de Szyszlo made his only short film, Esta pared no es medianera. Along with other Latin American short films that emerged in the mid-twentieth century, this film expresses an interest in recovering some of the expressive forms of emblematic films from the 1920s that belonged to the surrealist movement, whether from the use of images in a dreamlike key or from some of the precepts of the thematic universe around the power of the unconscious. This film also reflects that almost three decades after the publication of the Manifesto of Surrealism (1924), this literary and artistic movement remained vital in Peru, not only through gatherings, debates, publications of poems, but also from the creative process and topics of this film. From the study of the motif of the house as an interior space of oppression, this article establishes connections between the theoretical concept of the interior model (or inner eye) and the proposal of interpellation to that idea developed in Szyszlo’s film. In this sense, this text seeks to demonstrate that through the figure of the house a poetics of oppression is constructed in this short film, in opposition to the exterior spaces that embody the liberation of the unconscious free of guilt, and therefore, to the inner eye. En 1952, el pintor peruano Fernando de Szyszlo realizó su único cortometraje, Esta pared no es medianera. Junto a otros cortometrajes latinoamericanos surgidos a mediados del siglo xx, este film expresa un interés por recuperar algunas formas expresivas de películas emblemáticas de los años veinte adscritas al movimiento surrealista, ya sea desde el uso de imágenes en clave onírica o desde algunos preceptos del universo temático en torno a la potencia del inconsciente. Este film también refleja que casi tres décadas después de la publicación del “Manifiesto surrealista” (1924), este movimiento literario y artístico siguió vital en el Perú, no solo a través de tertulias, debates, publicaciones de poemas, sino también desde el proceso creativo y tópicos de esta película. A partir del estudio del motivo de la casa como espacio interior y de opresión, el presente artículo establece conexiones entre el concepto teórico de modelo interior (u ojo interior) y la propuesta de interpelación a esa idea que desarrolla el film de Szyszlo. En este sentido, este texto busca demostrar que a través de la figura de la casa se construye en este cortometraje una poética sobre la opresión, en oposición a los espacios exteriores que encarnan la liberación del inconsciente libre de culpa, y por ende, al ojo interior. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2678410.15381/6qvzy648Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 181-196Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 181-1962707-63341995-696710.15381/zg969198reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784/20733Derechos de autor 2024 Mónica Grisell Delgado Chumpitazihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/267842024-03-18T01:17:22Z
dc.title.none.fl_str_mv The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
La casa opresora: el ojo interior en el cortometraje surrealista Esta pared no es medianera de Fernando de Szyszlo
title The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
spellingShingle The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell
vanguardias
surrealismo
Fernando de Szyszlo
imagen surrealista
cine peruano
historia del cine
avant-garde
surrealism
Fernando de Szyszlo
surrealist image
Peruvian cinema
cinema history
title_short The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
title_full The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
title_fullStr The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
title_full_unstemmed The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
title_sort The oppressive house: The inner eye in Fernando de Szyszlo’s surrealist short film Esta pared no es medianera
dc.creator.none.fl_str_mv Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell
author Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell
author_facet Delgado Chumpitazi, Mónica Grisell
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv vanguardias
surrealismo
Fernando de Szyszlo
imagen surrealista
cine peruano
historia del cine
avant-garde
surrealism
Fernando de Szyszlo
surrealist image
Peruvian cinema
cinema history
topic vanguardias
surrealismo
Fernando de Szyszlo
imagen surrealista
cine peruano
historia del cine
avant-garde
surrealism
Fernando de Szyszlo
surrealist image
Peruvian cinema
cinema history
description In 1952, Peruvian painter Fernando de Szyszlo made his only short film, Esta pared no es medianera. Along with other Latin American short films that emerged in the mid-twentieth century, this film expresses an interest in recovering some of the expressive forms of emblematic films from the 1920s that belonged to the surrealist movement, whether from the use of images in a dreamlike key or from some of the precepts of the thematic universe around the power of the unconscious. This film also reflects that almost three decades after the publication of the Manifesto of Surrealism (1924), this literary and artistic movement remained vital in Peru, not only through gatherings, debates, publications of poems, but also from the creative process and topics of this film. From the study of the motif of the house as an interior space of oppression, this article establishes connections between the theoretical concept of the interior model (or inner eye) and the proposal of interpellation to that idea developed in Szyszlo’s film. In this sense, this text seeks to demonstrate that through the figure of the house a poetics of oppression is constructed in this short film, in opposition to the exterior spaces that embody the liberation of the unconscious free of guilt, and therefore, to the inner eye.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784
10.15381/6qvzy648
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784
identifier_str_mv 10.15381/6qvzy648
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/26784/20733
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Mónica Grisell Delgado Chumpitazi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Mónica Grisell Delgado Chumpitazi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 181-196
Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 181-196
2707-6334
1995-6967
10.15381/zg969198
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238326010118144
score 13.976519
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).