Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale
Descripción del Articulo
The main objective of this work is the construction and psychometric analysis of a test to evaluate Children's Social Interaction Competence between 3 to 6 years old in pre-school context. The scale construction is based on the Kelly, J. theory, about social interaction in childhood (1987). The...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/12451 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12451 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | social competence pre-school children psychometric analysis reliability validity competencia social niños preescolares análisis psicométrico confiabilidad validez |
id |
REVUNMSM_1ec2bea889e15525adccb60d3e868bfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/12451 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scaleConstrucción y análisis psicométrico de una escala de competencia de interacción social en el contexto preescolarRangel C., Patriciasocial competencepre-school childrenpsychometric analysisreliabilityvaliditycompetencia socialniños preescolaresanálisis psicométricoconfiabilidadvalidezThe main objective of this work is the construction and psychometric analysis of a test to evaluate Children's Social Interaction Competence between 3 to 6 years old in pre-school context. The scale construction is based on the Kelly, J. theory, about social interaction in childhood (1987). The sample consists of 400 preschool children from different socioeconomic levels, in Lima-Peru. The factor analysis shows three factors: Social interaction initiative, Ability for social interaction with peers and Ability to social interaction with teacher. The test shows construct and content validity, its reliability is 0.950, differences by age and the corresponding table of rates is presented.El objetivo de esta investigación es construir y validar psicométricamente una prueba para evaluar la competencia de interacción social de niños de 3 a 6 años, en contextos preescolares. La construcción de la escala se basa en la teoría de interacción social en la infancia de Kelly (1987). La muestra la conforman 400 niños preescolares de diversos niveles socioeconómicos de Lima metropolitana. El análisis factorial arroja tres factores: Iniciativa para la interacción social, Habilidades para interactuar socialmente con sus pares y Habilidad para interactuar socialmente con la maestra. La prueba cuenta con validez de construcción y de contenido; su confiabilidad, en términos de consistencia interna, es de 0.950. Se hallan diferencias por edad y se presenta el baremo correspondiente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2016-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1245110.15381/rinvp.v19i1.12451Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 No. 1 (2016); 163-176Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 1 (2016); 163-1761609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12451/11142Derechos de autor 2016 Patricia Rangel C.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/124512017-12-21T18:15:03Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale Construcción y análisis psicométrico de una escala de competencia de interacción social en el contexto preescolar |
title |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale |
spellingShingle |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale Rangel C., Patricia social competence pre-school children psychometric analysis reliability validity competencia social niños preescolares análisis psicométrico confiabilidad validez |
title_short |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale |
title_full |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale |
title_fullStr |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale |
title_full_unstemmed |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale |
title_sort |
Psychometric construction and analysis of social interaction competence in preschool context scale |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rangel C., Patricia |
author |
Rangel C., Patricia |
author_facet |
Rangel C., Patricia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
social competence pre-school children psychometric analysis reliability validity competencia social niños preescolares análisis psicométrico confiabilidad validez |
topic |
social competence pre-school children psychometric analysis reliability validity competencia social niños preescolares análisis psicométrico confiabilidad validez |
description |
The main objective of this work is the construction and psychometric analysis of a test to evaluate Children's Social Interaction Competence between 3 to 6 years old in pre-school context. The scale construction is based on the Kelly, J. theory, about social interaction in childhood (1987). The sample consists of 400 preschool children from different socioeconomic levels, in Lima-Peru. The factor analysis shows three factors: Social interaction initiative, Ability for social interaction with peers and Ability to social interaction with teacher. The test shows construct and content validity, its reliability is 0.950, differences by age and the corresponding table of rates is presented. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12451 10.15381/rinvp.v19i1.12451 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12451 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v19i1.12451 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12451/11142 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Patricia Rangel C. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Patricia Rangel C. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 No. 1 (2016); 163-176 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 1 (2016); 163-176 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238271173787648 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).