Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
Descripción del Articulo
People with disabilities are a vulnerable and excluded population from their rights such as admission, permanence and graduation from higher education, especially from in Latin American dental schools. The objective of this review is to review the literature on educational inclusion in Latin America...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/19695 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Dental care for disabled Dental faculty Dental education Dental students Dentistry (source: MeSH NLM) Atención dental para personas con discapacidades Docentes de odontología Educación en odontología Estudiantes de odontología Odontología (fuente: DeCS BIREME) |
| id |
REVUNMSM_17275e8a4849ec4358d81d8362dadc41 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/19695 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin AmericaFacultades de Odontología inclusivas. Estado del arte en LatinoaméricaGrandas Ramírez, Ángela LilianaDental care for disabledDental facultyDental educationDental studentsDentistry(source: MeSH NLM)Atención dental para personas con discapacidadesDocentes de odontologíaEducación en odontologíaEstudiantes de odontologíaOdontología(fuente: DeCS BIREME)People with disabilities are a vulnerable and excluded population from their rights such as admission, permanence and graduation from higher education, especially from in Latin American dental schools. The objective of this review is to review the literature on educational inclusion in Latin American dental schools. A review of the national and Latin American literature was carried out on the concepts of disability, inclusive education and undergraduate dentistry using primary and secondary sources; among which, books, thesis and Medline, SciELO, Pubmed, Lilacs, Dialnet and Redalyc databases were consulted. It was concluded that dental schools are in default and in debt to people with (dis) ability in Latin America due to the dynamics of higher education that continue to perpetuate the exclusion or discrimination of people with disabilities in undergraduate dentistry.Las personas con discapacidad son una población vulnerable y excluida de sus derechos como el ingreso, la permanencia y el egreso de la educación superior, especialmente de las facultades de Odontología en Latinoamérica. El objetivo de esta revisión es hacer una revisión de la literatura acerca de la inclusión educativa en las facultades de Odontología en América Latina. Se realizó una revisión de la literatura nacional y latinoamericana alrededor de los conceptos discapacidad, educación inclusiva y pregrados de Odontología, con fuentes primarias, secundarias y obras de referencia; entre las cuales se consultaron, libros, tesis y base de datos Medline, SciELO, Pubmed, Lilacs, Dialnet y Redalyc. Se concluyó que las facultades de Odontología están en mora y en deuda con las personas con (dis)capacidad en Latinoamérica por las dinámicas de la educación superior que siguen perpetuando la exclusión o la discriminación de personas con discapacidad en los pregrados de Odontología.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2021-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/1969510.15381/os.v24i1.19695Odontología Sanmarquina; Vol. 24 No. 1 (2021); 35-44Odontología Sanmarquina; Vol. 24 Núm. 1 (2021); 35-441609-86171560-9111reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695/16349Derechos de autor 2021 Ángela Liliana Grandas Ramírezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/196952021-07-01T10:19:32Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America Facultades de Odontología inclusivas. Estado del arte en Latinoamérica |
| title |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America |
| spellingShingle |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America Grandas Ramírez, Ángela Liliana Dental care for disabled Dental faculty Dental education Dental students Dentistry (source: MeSH NLM) Atención dental para personas con discapacidades Docentes de odontología Educación en odontología Estudiantes de odontología Odontología (fuente: DeCS BIREME) |
| title_short |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America |
| title_full |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America |
| title_fullStr |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America |
| title_full_unstemmed |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America |
| title_sort |
Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Grandas Ramírez, Ángela Liliana |
| author |
Grandas Ramírez, Ángela Liliana |
| author_facet |
Grandas Ramírez, Ángela Liliana |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Dental care for disabled Dental faculty Dental education Dental students Dentistry (source: MeSH NLM) Atención dental para personas con discapacidades Docentes de odontología Educación en odontología Estudiantes de odontología Odontología (fuente: DeCS BIREME) |
| topic |
Dental care for disabled Dental faculty Dental education Dental students Dentistry (source: MeSH NLM) Atención dental para personas con discapacidades Docentes de odontología Educación en odontología Estudiantes de odontología Odontología (fuente: DeCS BIREME) |
| description |
People with disabilities are a vulnerable and excluded population from their rights such as admission, permanence and graduation from higher education, especially from in Latin American dental schools. The objective of this review is to review the literature on educational inclusion in Latin American dental schools. A review of the national and Latin American literature was carried out on the concepts of disability, inclusive education and undergraduate dentistry using primary and secondary sources; among which, books, thesis and Medline, SciELO, Pubmed, Lilacs, Dialnet and Redalyc databases were consulted. It was concluded that dental schools are in default and in debt to people with (dis) ability in Latin America due to the dynamics of higher education that continue to perpetuate the exclusion or discrimination of people with disabilities in undergraduate dentistry. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695 10.15381/os.v24i1.19695 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695 |
| identifier_str_mv |
10.15381/os.v24i1.19695 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695/16349 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Ángela Liliana Grandas Ramírez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Ángela Liliana Grandas Ramírez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Odontología Sanmarquina; Vol. 24 No. 1 (2021); 35-44 Odontología Sanmarquina; Vol. 24 Núm. 1 (2021); 35-44 1609-8617 1560-9111 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238212821581824 |
| score |
13.968331 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).