Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America

Descripción del Articulo

People with disabilities are a vulnerable and excluded population from their rights such as admission, permanence and graduation from higher education, especially from in Latin American dental schools. The objective of this review is to review the literature on educational inclusion in Latin America...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Grandas Ramírez, Ángela Liliana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/19695
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Dental care for disabled
Dental faculty
Dental education
Dental students
Dentistry
(source: MeSH NLM)
Atención dental para personas con discapacidades
Docentes de odontología
Educación en odontología
Estudiantes de odontología
Odontología
(fuente: DeCS BIREME)
id REVUNMSM_17275e8a4849ec4358d81d8362dadc41
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/19695
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin AmericaFacultades de Odontología inclusivas. Estado del arte en LatinoaméricaGrandas Ramírez, Ángela LilianaDental care for disabledDental facultyDental educationDental studentsDentistry(source: MeSH NLM)Atención dental para personas con discapacidadesDocentes de odontologíaEducación en odontologíaEstudiantes de odontologíaOdontología(fuente: DeCS BIREME)People with disabilities are a vulnerable and excluded population from their rights such as admission, permanence and graduation from higher education, especially from in Latin American dental schools. The objective of this review is to review the literature on educational inclusion in Latin American dental schools. A review of the national and Latin American literature was carried out on the concepts of disability, inclusive education and undergraduate dentistry using primary and secondary sources; among which, books, thesis and Medline, SciELO, Pubmed, Lilacs, Dialnet and Redalyc databases were consulted. It was concluded that dental schools are in default and in debt to people with (dis) ability in Latin America due to the dynamics of higher education that continue to perpetuate the exclusion or discrimination of people with disabilities in undergraduate dentistry.Las personas con discapacidad son una población vulnerable y excluida de sus derechos como el ingreso, la permanencia y el egreso de la educación superior, especialmente de las facultades de Odontología en Latinoamérica. El objetivo de esta revisión es hacer una revisión de la literatura acerca de la inclusión educativa en las facultades de Odontología en América Latina. Se realizó una revisión de la literatura nacional y latinoamericana alrededor de los conceptos discapacidad, educación inclusiva y pregrados de Odontología, con fuentes primarias, secundarias y obras de referencia; entre las cuales se consultaron, libros, tesis y base de datos Medline, SciELO, Pubmed, Lilacs, Dialnet y Redalyc. Se concluyó que las facultades de Odontología están en mora y en deuda con las personas con (dis)capacidad en Latinoamérica por las dinámicas de la educación superior que siguen perpetuando la exclusión o la discriminación de personas con discapacidad en los pregrados de Odontología.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2021-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/1969510.15381/os.v24i1.19695Odontología Sanmarquina; Vol. 24 No. 1 (2021); 35-44Odontología Sanmarquina; Vol. 24 Núm. 1 (2021); 35-441609-86171560-9111reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695/16349Derechos de autor 2021 Ángela Liliana Grandas Ramírezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/196952021-07-01T10:19:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
Facultades de Odontología inclusivas. Estado del arte en Latinoamérica
title Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
spellingShingle Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
Grandas Ramírez, Ángela Liliana
Dental care for disabled
Dental faculty
Dental education
Dental students
Dentistry
(source: MeSH NLM)
Atención dental para personas con discapacidades
Docentes de odontología
Educación en odontología
Estudiantes de odontología
Odontología
(fuente: DeCS BIREME)
title_short Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
title_full Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
title_fullStr Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
title_full_unstemmed Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
title_sort Inclusive Dentistry faculties. State of the art in Latin America
dc.creator.none.fl_str_mv Grandas Ramírez, Ángela Liliana
author Grandas Ramírez, Ángela Liliana
author_facet Grandas Ramírez, Ángela Liliana
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Dental care for disabled
Dental faculty
Dental education
Dental students
Dentistry
(source: MeSH NLM)
Atención dental para personas con discapacidades
Docentes de odontología
Educación en odontología
Estudiantes de odontología
Odontología
(fuente: DeCS BIREME)
topic Dental care for disabled
Dental faculty
Dental education
Dental students
Dentistry
(source: MeSH NLM)
Atención dental para personas con discapacidades
Docentes de odontología
Educación en odontología
Estudiantes de odontología
Odontología
(fuente: DeCS BIREME)
description People with disabilities are a vulnerable and excluded population from their rights such as admission, permanence and graduation from higher education, especially from in Latin American dental schools. The objective of this review is to review the literature on educational inclusion in Latin American dental schools. A review of the national and Latin American literature was carried out on the concepts of disability, inclusive education and undergraduate dentistry using primary and secondary sources; among which, books, thesis and Medline, SciELO, Pubmed, Lilacs, Dialnet and Redalyc databases were consulted. It was concluded that dental schools are in default and in debt to people with (dis) ability in Latin America due to the dynamics of higher education that continue to perpetuate the exclusion or discrimination of people with disabilities in undergraduate dentistry.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695
10.15381/os.v24i1.19695
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695
identifier_str_mv 10.15381/os.v24i1.19695
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/19695/16349
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Ángela Liliana Grandas Ramírez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Ángela Liliana Grandas Ramírez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
dc.source.none.fl_str_mv Odontología Sanmarquina; Vol. 24 No. 1 (2021); 35-44
Odontología Sanmarquina; Vol. 24 Núm. 1 (2021); 35-44
1609-8617
1560-9111
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238212821581824
score 13.968331
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).