Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910)
Descripción del Articulo
Puno, a region of strong regime subservient and monopoly Catholic in late 19th century and early 20th, lived a social climate that is filled with convulsions and death; peasant rebellions against the gamonalismo. In this scenario was born a school whose intention was to generate a process of inclusi...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17351 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17351 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Encinas early indigenism New School adventism Puno indigenismo temprano Escuela Nueva adventistas |
| id |
REVUNMSM_0e13a1f696f428d1ed996f184fd2f2e2 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/17351 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910)Puno y Encinas, entre la rebelión campesina y la educación (1895-1910)Caldas Figuerola, Iván IsaacEncinasearly indigenismNew SchooladventismPunoEncinasindigenismo tempranoEscuela NuevaadventistasPunoPuno, a region of strong regime subservient and monopoly Catholic in late 19th century and early 20th, lived a social climate that is filled with convulsions and death; peasant rebellions against the gamonalismo. In this scenario was born a school whose intention was to generate a process of inclusion of the indigenous child to become a citizen subject of law. This paper proposes that a young participant in those events, José Antonio Encinas, practiced the anthropological approach, Manuel Gonzales Prada was anticipated to popular schools and there forged a laboratory teaching, secular, rich in values citizens, assimilating Adventist school, early indigenism and the New School.Puno, una región de fuerte régimen servil y de monopolio católico a finales del siglo XIX y principios del XX, vivía un clima social lleno de convulsiones y muerte; rebeliones campesinas contra el gamonalismo. En este escenario nace una escuela cuya intención era generar un proceso de inclusión del niño indígena para convertirlo en un ciudadano sujeto de derecho. Este trabajo propone que un joven partícipe de aquellos acontecimientos, José Antonio Encinas, practicó el enfoque antropológico, se anticipó a las escuelas populares Manuel Gonzales Prada y forjó allí un laboratorio pedagógico, laico, rico en valores ciudadanos, aprendiendo de las escuelas de los adventistas, del indigenismo temprano y de la Escuela Nueva.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2021-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/1735110.15381/is.v0i44.17351Investigaciones Sociales; No. 44 (2021); 341-351Investigaciones Sociales; Núm. 44 (2021); 341-3511818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17351/16337Derechos de autor 2021 Iván Isaac Caldas Figuerolahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/173512021-02-08T23:14:28Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) Puno y Encinas, entre la rebelión campesina y la educación (1895-1910) |
| title |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) |
| spellingShingle |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) Caldas Figuerola, Iván Isaac Encinas early indigenism New School adventism Puno Encinas indigenismo temprano Escuela Nueva adventistas Puno |
| title_short |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) |
| title_full |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) |
| title_fullStr |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) |
| title_full_unstemmed |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) |
| title_sort |
Puno and Encinas, among peasant rebellions and education (1895-1910) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Caldas Figuerola, Iván Isaac |
| author |
Caldas Figuerola, Iván Isaac |
| author_facet |
Caldas Figuerola, Iván Isaac |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Encinas early indigenism New School adventism Puno Encinas indigenismo temprano Escuela Nueva adventistas Puno |
| topic |
Encinas early indigenism New School adventism Puno Encinas indigenismo temprano Escuela Nueva adventistas Puno |
| description |
Puno, a region of strong regime subservient and monopoly Catholic in late 19th century and early 20th, lived a social climate that is filled with convulsions and death; peasant rebellions against the gamonalismo. In this scenario was born a school whose intention was to generate a process of inclusion of the indigenous child to become a citizen subject of law. This paper proposes that a young participant in those events, José Antonio Encinas, practiced the anthropological approach, Manuel Gonzales Prada was anticipated to popular schools and there forged a laboratory teaching, secular, rich in values citizens, assimilating Adventist school, early indigenism and the New School. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-02 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17351 10.15381/is.v0i44.17351 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17351 |
| identifier_str_mv |
10.15381/is.v0i44.17351 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17351/16337 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Iván Isaac Caldas Figuerola https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Iván Isaac Caldas Figuerola https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; No. 44 (2021); 341-351 Investigaciones Sociales; Núm. 44 (2021); 341-351 1818-4758 1560-9073 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238218425171968 |
| score |
13.904861 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).