The First years of teaching architecture in the old school of engineers

Descripción del Articulo

The Section of Constructor Architects was the place where architectural education in Peru started. The section, was founded in 1910 in the former School of Engineers. Its foundation was the result of a process initiated during the last decades of the 19th century and the first graduated was Emilio H...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alvarez Ortega, Syra
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2002
Institución:Universidad Nacional de Ingeniería
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/491
Enlace del recurso:https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVUNI_d8f726048648aab456505173504c4f75
oai_identifier_str oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/491
network_acronym_str REVUNI
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
repository_id_str
spelling The First years of teaching architecture in the old school of engineersLos Primeros años de la enseñanza de la arquitectura en la antigua escuela de ingenierosAlvarez Ortega, SyraThe Section of Constructor Architects was the place where architectural education in Peru started. The section, was founded in 1910 in the former School of Engineers. Its foundation was the result of a process initiated during the last decades of the 19th century and the first graduated was Emilio Harth Terré in 1925. In 1930 the Society of Architects asked to develop a Reform Project for the Architectural Education in the School of Engineers. This reform would lead to intensify properlyarchitectural studies. The following year a reform was held at the School and new study plans were provided for all the sections. In this paper study plans are shown as an evidence of the first attempts to conceive a professional career with an identity of its own and different from engineering between years 1910 and 1931.La Sección de Arquitectos Constructores fue el espacio donde se inició la educación en arquitectura en el Perú. La sección se creó en 1910 en la antigua Escuela de Ingenieros. Su creación fue el resultado de un proceso que se inició en las últimas décadas del siglo XIX y el primer graduado fue Emilio Harth Terré en 1925. En 1930 la Sociedad de Arquitectos encarga la elaboración de un Proyecto de Reforma y Ampliación de la Enseñanza de la Arquitectura en la Escuela de Ingenieros.Esta reforma permitiría intensificar el estudio de la Arquitectura con cursos más apropiados. El año siguiente se llevó a cabo, en la Escuela de Ingenieros, la reforma que dispuso los nuevos planes de estudios para todas las secciones. En este artículo se presentan los planes de estudios como evidencia de los primeros intentos y orientación académica para la concepción de una formación profesional con identidad propia y diferenciada de la ingeniería entre los años 1910 y 1931.Universidad Nacional de Ingeniería2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/49110.21754/tecnia.v12i2.491TECNIA; Vol. 12 No. 2 (2002)TECNIA; Vol. 12 Núm. 2 (2002)2309-04130375-7765reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491/459Derechos de autor 2002 TECNIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/4912023-12-04T15:47:04Z
dc.title.none.fl_str_mv The First years of teaching architecture in the old school of engineers
Los Primeros años de la enseñanza de la arquitectura en la antigua escuela de ingenieros
title The First years of teaching architecture in the old school of engineers
spellingShingle The First years of teaching architecture in the old school of engineers
Alvarez Ortega, Syra
title_short The First years of teaching architecture in the old school of engineers
title_full The First years of teaching architecture in the old school of engineers
title_fullStr The First years of teaching architecture in the old school of engineers
title_full_unstemmed The First years of teaching architecture in the old school of engineers
title_sort The First years of teaching architecture in the old school of engineers
dc.creator.none.fl_str_mv Alvarez Ortega, Syra
author Alvarez Ortega, Syra
author_facet Alvarez Ortega, Syra
author_role author
description The Section of Constructor Architects was the place where architectural education in Peru started. The section, was founded in 1910 in the former School of Engineers. Its foundation was the result of a process initiated during the last decades of the 19th century and the first graduated was Emilio Harth Terré in 1925. In 1930 the Society of Architects asked to develop a Reform Project for the Architectural Education in the School of Engineers. This reform would lead to intensify properlyarchitectural studies. The following year a reform was held at the School and new study plans were provided for all the sections. In this paper study plans are shown as an evidence of the first attempts to conceive a professional career with an identity of its own and different from engineering between years 1910 and 1931.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491
10.21754/tecnia.v12i2.491
url https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491
identifier_str_mv 10.21754/tecnia.v12i2.491
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491/459
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2002 TECNIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2002 TECNIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Ingeniería
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Ingeniería
dc.source.none.fl_str_mv TECNIA; Vol. 12 No. 2 (2002)
TECNIA; Vol. 12 Núm. 2 (2002)
2309-0413
0375-7765
reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
instname:Universidad Nacional de Ingeniería
instacron:UNI
instname_str Universidad Nacional de Ingeniería
instacron_str UNI
institution UNI
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
collection Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1833562778144604160
score 13.977305
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).