The First years of teaching architecture in the old school of engineers
Descripción del Articulo
        The Section of Constructor Architects was the place where architectural education in Peru started. The section, was founded in 1910 in the former School of Engineers. Its foundation was the result of a process initiated during the last decades of the 19th century and the first graduated was Emilio H...
              
            
    
                        | Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2002 | 
| Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería | 
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/491 | 
| Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| id | 
                  REVUNI_d8f726048648aab456505173504c4f75 | 
    
|---|---|
| oai_identifier_str | 
                  oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/491 | 
    
| network_acronym_str | 
                  REVUNI | 
    
| network_name_str | 
                  Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería | 
    
| repository_id_str | 
                   | 
    
| spelling | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineersLos Primeros años de la enseñanza de la arquitectura en la antigua escuela de ingenierosAlvarez Ortega, SyraThe Section of Constructor Architects was the place where architectural education in Peru started. The section, was founded in 1910 in the former School of Engineers. Its foundation was the result of a process initiated during the last decades of the 19th century and the first graduated was Emilio Harth Terré in 1925. In 1930 the Society of Architects asked to develop a Reform Project for the Architectural Education in the School of Engineers. This reform would lead to intensify properlyarchitectural studies. The following year a reform was held at the School and new study plans were provided for all the sections. In this paper study plans are shown as an evidence of the first attempts to conceive a professional career with an identity of its own and different from engineering between years 1910 and 1931.La Sección de Arquitectos Constructores fue el espacio donde se inició la educación en arquitectura en el Perú. La sección se creó en 1910 en la antigua Escuela de Ingenieros. Su creación fue el resultado de un proceso que se inició en las últimas décadas del siglo XIX y el primer graduado fue Emilio Harth Terré en 1925. En 1930 la Sociedad de Arquitectos encarga la elaboración de un Proyecto de Reforma y Ampliación de la Enseñanza de la Arquitectura en la Escuela de Ingenieros.Esta reforma permitiría intensificar el estudio de la Arquitectura con cursos más apropiados. El año siguiente se llevó a cabo, en la Escuela de Ingenieros, la reforma que dispuso los nuevos planes de estudios para todas las secciones. En este artículo se presentan los planes de estudios como evidencia de los primeros intentos y orientación académica para la concepción de una formación profesional con identidad propia y diferenciada de la ingeniería entre los años 1910 y 1931.Universidad Nacional de Ingeniería2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/49110.21754/tecnia.v12i2.491TECNIA; Vol. 12 No. 2 (2002)TECNIA; Vol. 12 Núm. 2 (2002)2309-04130375-7765reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491/459Derechos de autor 2002 TECNIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/4912023-12-04T15:47:04Z | 
    
| dc.title.none.fl_str_mv | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers Los Primeros años de la enseñanza de la arquitectura en la antigua escuela de ingenieros  | 
    
| title | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers | 
    
| spellingShingle | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers Alvarez Ortega, Syra  | 
    
| title_short | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers | 
    
| title_full | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers | 
    
| title_fullStr | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers | 
    
| title_full_unstemmed | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers | 
    
| title_sort | 
                  The First years of teaching architecture in the old school of engineers | 
    
| dc.creator.none.fl_str_mv | 
                  Alvarez Ortega, Syra | 
    
| author | 
                  Alvarez Ortega, Syra | 
    
| author_facet | 
                  Alvarez Ortega, Syra | 
    
| author_role | 
                  author | 
    
| description | 
                  The Section of Constructor Architects was the place where architectural education in Peru started. The section, was founded in 1910 in the former School of Engineers. Its foundation was the result of a process initiated during the last decades of the 19th century and the first graduated was Emilio Harth Terré in 1925. In 1930 the Society of Architects asked to develop a Reform Project for the Architectural Education in the School of Engineers. This reform would lead to intensify properlyarchitectural studies. The following year a reform was held at the School and new study plans were provided for all the sections. In this paper study plans are shown as an evidence of the first attempts to conceive a professional career with an identity of its own and different from engineering between years 1910 and 1931. | 
    
| publishDate | 
                  2002 | 
    
| dc.date.none.fl_str_mv | 
                  2002-12-01 | 
    
| dc.type.none.fl_str_mv | 
                  info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares  | 
    
| format | 
                  article | 
    
| status_str | 
                  publishedVersion | 
    
| dc.identifier.none.fl_str_mv | 
                  https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491 10.21754/tecnia.v12i2.491  | 
    
| url | 
                  https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491 | 
    
| identifier_str_mv | 
                  10.21754/tecnia.v12i2.491 | 
    
| dc.language.none.fl_str_mv | 
                  spa | 
    
| language | 
                  spa | 
    
| dc.relation.none.fl_str_mv | 
                  https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/491/459 | 
    
| dc.rights.none.fl_str_mv | 
                  Derechos de autor 2002 TECNIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess  | 
    
| rights_invalid_str_mv | 
                  Derechos de autor 2002 TECNIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0  | 
    
| eu_rights_str_mv | 
                  openAccess | 
    
| dc.format.none.fl_str_mv | 
                  application/pdf | 
    
| dc.publisher.none.fl_str_mv | 
                  Universidad Nacional de Ingeniería | 
    
| publisher.none.fl_str_mv | 
                  Universidad Nacional de Ingeniería | 
    
| dc.source.none.fl_str_mv | 
                  TECNIA; Vol. 12 No. 2 (2002) TECNIA; Vol. 12 Núm. 2 (2002) 2309-0413 0375-7765 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI  | 
    
| instname_str | 
                  Universidad Nacional de Ingeniería | 
    
| instacron_str | 
                  UNI | 
    
| institution | 
                  UNI | 
    
| reponame_str | 
                  Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería | 
    
| collection | 
                  Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería | 
    
| repository.name.fl_str_mv | 
                   | 
    
| repository.mail.fl_str_mv | 
                   | 
    
| _version_ | 
                  1833562778144604160 | 
    
| score | 
                  13.977305 | 
    
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).