University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation
Descripción del Articulo
Introduction: University tutoring is essential; it offers a comprehensive training approach for the student, in addition to improving retention and promotion at the university. Objective: validation of a rating scale for the university tutoring service among students of a private university in Lima,...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3410 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Servicio de tutoría construcción y validación confiabilidad validez Tutoring service construction and validation reliability validity |
id |
REVUNIFE_e9d2d743b4cbca1b5e9969c93cf2e79d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3410 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation Escala de Valoración del Servicio de Tutoría Universitaria (EVSTU): Construcción y validaciónAlegre Bravo, AlbertoServicio de tutoríaconstrucción y validaciónconfiabilidadvalidezTutoring serviceconstruction and validationreliabilityvalidityIntroduction: University tutoring is essential; it offers a comprehensive training approach for the student, in addition to improving retention and promotion at the university. Objective: validation of a rating scale for the university tutoring service among students of a private university in Lima, Peru. Method: A sample of 797 students (51.3% women, 48.7% men) aged between 16 and 43 years (M = 20.11; SD = 3.67) completed two questionnaires, UTSRS and NPS. The following analyses were carried out: descriptive of items, exploratory factorial, reliability, confirmatory factorial, correlation, and differences. Results: The 5 items obtained factor loadings greater than .32 with alpha and omega of .927 and .928 respectively. Discussion: It can be concluded that UTSRS is a valid measure regarding the assessment of the non-pedagogical tutoring service; It is important to consider that other studies should be carried out in similar contexts to verify the findings.Introducción: La tutoría universitaria es esencial; ofrece un enfoque de formación integral para el estudiante, además de mejorar la retención y promoción en la universidad. Objetivo: validación de una escala de valoración del servicio de tutoría universitaria en estudiantes universitarios de una universidad privada de Lima, Perú. Método: Una muestra de 797 estudiantes (51.3% mujeres y 48.7% varones) con edades entre 16 y 43 años (M = 20.11; DE = 3.67) completó a dos cuestionarios, EVSTU y NPS. Se realizaron los siguientes análisis: descriptivo de ítems, factorial exploratoria, confiabilidad, factorial confirmatoria, correlación y de diferencias. Resultados: Los 5 reactivos obtuvieron cargas factoriales mayores a .32 con alpha y omega de .927 y .928 respectivamente. Discusión: Se puede concluir que EVSTU es una medida válida con respecto a la valoración del servicio de tutoría no pedagógica; es importante considerar que deben llevarse a cabo otros estudios con en contextos similares para constatar los hallazgos.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2025-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/341010.33539/avpsicol.2025.v33n1.3410Avances en Psicología; Vol. 33 No. 1 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3410Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 1 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e34101812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410/3561https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410/3569Derechos de autor 2025 Alberto Alegre Bravohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/34102025-07-15T02:53:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation Escala de Valoración del Servicio de Tutoría Universitaria (EVSTU): Construcción y validación |
title |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation |
spellingShingle |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation Alegre Bravo, Alberto Servicio de tutoría construcción y validación confiabilidad validez Tutoring service construction and validation reliability validity |
title_short |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation |
title_full |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation |
title_fullStr |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation |
title_full_unstemmed |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation |
title_sort |
University Tutoring Service Assessment Scale (EVSTU): Construction and validation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Alegre Bravo, Alberto |
author |
Alegre Bravo, Alberto |
author_facet |
Alegre Bravo, Alberto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Servicio de tutoría construcción y validación confiabilidad validez Tutoring service construction and validation reliability validity |
topic |
Servicio de tutoría construcción y validación confiabilidad validez Tutoring service construction and validation reliability validity |
description |
Introduction: University tutoring is essential; it offers a comprehensive training approach for the student, in addition to improving retention and promotion at the university. Objective: validation of a rating scale for the university tutoring service among students of a private university in Lima, Peru. Method: A sample of 797 students (51.3% women, 48.7% men) aged between 16 and 43 years (M = 20.11; SD = 3.67) completed two questionnaires, UTSRS and NPS. The following analyses were carried out: descriptive of items, exploratory factorial, reliability, confirmatory factorial, correlation, and differences. Results: The 5 items obtained factor loadings greater than .32 with alpha and omega of .927 and .928 respectively. Discussion: It can be concluded that UTSRS is a valid measure regarding the assessment of the non-pedagogical tutoring service; It is important to consider that other studies should be carried out in similar contexts to verify the findings. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-02-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410 10.33539/avpsicol.2025.v33n1.3410 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2025.v33n1.3410 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410/3561 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3410/3569 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Alberto Alegre Bravo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Alberto Alegre Bravo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 33 No. 1 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3410 Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 1 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3410 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169034550378496 |
score |
12.8608675 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).