Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology
Descripción del Articulo
This article seeks to contribute to the understanding of the coaching phenomenon, which, for several years, has been an alternative of personal growth that presents numerous ambiguities and diffuse limits, both in its study and work object and in its methodology, as well as in the personal and profe...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1124 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1124 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Coaching, Programación Neuro Lingüística, pseudopsicología, posmodernidad, psicología, psicoterapia Coaching, Neuro Linguistic Programming, pseudopsychology, postmodernity, psychology, psychotherapy |
id |
REVUNIFE_25c6e2726ce0e7b55f78cf8cb2cc6f54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1124 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychologyCoaching: una pseudopsicología de la posmodernidadSalomón Paredes, Alejandro KhaledCoaching, Programación Neuro Lingüística, pseudopsicología, posmodernidad, psicología, psicoterapiaCoaching, Neuro Linguistic Programming, pseudopsychology, postmodernity, psychology, psychotherapyThis article seeks to contribute to the understanding of the coaching phenomenon, which, for several years, has been an alternative of personal growth that presents numerous ambiguities and diffuse limits, both in its study and work object and in its methodology, as well as in the personal and professional requirements for their practice, which represents a serious danger to psychological health of those who come for help. The conditions in which coaching is produced and developed are analyzed within its socio-cultural-economic context characterized by a marked tendency towards success and happiness, with a strong facilitative orientation. Finally, it attempts to outline a psycho-hygienic culture that invites to see psychology and psychotherapy beyond psychopathology and the reductionist medical model, and oriented more towards a more integrating vision of human existence, dedicated not only to rehabilitation, but to the promotion and development of psychological functions and the promotion of a freer and more meaningful life.Con este artículo se busca contribuir en la comprensión del fenómeno coaching, el cual desde hace varios años viene siendo una alternativa de crecimiento personal que presenta numerosas ambigüedades y límites difusos, tanto respecto a su objeto de estudio y trabajo como en su metodología, así como en los requisitos personales y profesionales para su práctica, lo cual representa un serio peligro para la salud psicológica de quienes acuden en busca de ayuda. Las condiciones en las que se gesta y crece el coaching son analizadas dentro de su contexto socio-cultural-económico caracterizado por una marcada tendencia hacia el éxito y la felicidad, con una fuerte orientación facilista. Finalmente se intenta delinear el esbozo de una cultura psicohigiénica que invite a ver la psicología y la psicoterapia más allá de la psicopatología y el modelo médico reduccionista, y orientada más bien hacia una visión integradora de la existencia humana, dedicada no solo a la rehabilitación, sino a la promoción y el desarrollo de las funciones psicológicas y a la promoción de una vida más libre y con más sentido.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2018-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/112410.33539/avpsicol.2018.v26n2.1124Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 23-32Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 23-321812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1124/1064info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/11242023-05-03T15:18:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology Coaching: una pseudopsicología de la posmodernidad |
title |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology |
spellingShingle |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology Salomón Paredes, Alejandro Khaled Coaching, Programación Neuro Lingüística, pseudopsicología, posmodernidad, psicología, psicoterapia Coaching, Neuro Linguistic Programming, pseudopsychology, postmodernity, psychology, psychotherapy |
title_short |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology |
title_full |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology |
title_fullStr |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology |
title_full_unstemmed |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology |
title_sort |
Coaching: Postmodernity’s pseudo psychology |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Salomón Paredes, Alejandro Khaled |
author |
Salomón Paredes, Alejandro Khaled |
author_facet |
Salomón Paredes, Alejandro Khaled |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Coaching, Programación Neuro Lingüística, pseudopsicología, posmodernidad, psicología, psicoterapia Coaching, Neuro Linguistic Programming, pseudopsychology, postmodernity, psychology, psychotherapy |
topic |
Coaching, Programación Neuro Lingüística, pseudopsicología, posmodernidad, psicología, psicoterapia Coaching, Neuro Linguistic Programming, pseudopsychology, postmodernity, psychology, psychotherapy |
description |
This article seeks to contribute to the understanding of the coaching phenomenon, which, for several years, has been an alternative of personal growth that presents numerous ambiguities and diffuse limits, both in its study and work object and in its methodology, as well as in the personal and professional requirements for their practice, which represents a serious danger to psychological health of those who come for help. The conditions in which coaching is produced and developed are analyzed within its socio-cultural-economic context characterized by a marked tendency towards success and happiness, with a strong facilitative orientation. Finally, it attempts to outline a psycho-hygienic culture that invites to see psychology and psychotherapy beyond psychopathology and the reductionist medical model, and oriented more towards a more integrating vision of human existence, dedicated not only to rehabilitation, but to the promotion and development of psychological functions and the promotion of a freer and more meaningful life. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1124 10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1124 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1124 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1124 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1124/1064 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 23-32 Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 23-32 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843803193183567872 |
score |
12.938228 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).