Linguistic interference in oral verbal participation
Descripción del Articulo
Linguistic interference as phenomena resulting from the coexistence of languages, whose structure is divergent, alter and distort oral expression at the level of the production of sounds, the construction of sentences, the organization and use of a set of words that constitute a certain language; th...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/957 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | bilingüismo interferencia lingüística participación verbal oral bilingualism linguistic interference oral verbal participation |
id |
REVUNHEVAL_8ab68967397c82257f9fd00f66b6a98c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/957 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Linguistic interference in oral verbal participationInterferencias lingüísticas en la participación verbal oralCoronado-Cárdenas, Mirtha Y.Auccatoma-Tinco, RolyGutiérrez-Gómez, EdgarQuispe Arroyo, Adolfobilingüismointerferencia lingüísticaparticipación verbal oralbilingualismlinguistic interferenceoral verbal participationLinguistic interference as phenomena resulting from the coexistence of languages, whose structure is divergent, alter and distort oral expression at the level of the production of sounds, the construction of sentences, the organization and use of a set of words that constitute a certain language; therefore, they hinder the oral comprehension and intervention of students in the teaching-learning process. The purpose of the present was to determine the influence of linguistic interference on students' oral verbal participation; explain regarding the linguistic and sociocultural factors influencing oral expression; likewise, evaluate the consequences of linguistic interference derived from subtractive bilingualism. The research was non-experimental, descriptive and explanatory. Data were collected using observation, survey and interview techniques, the instruments of which are observation cards, questionnaires and checklists. A population made up of 80 high school students from the "Los Libertadores" educational institution was covered, most of them bilingual (Quechua-Spanish) and from rural and marginal urban areas. The conclusion reached is the existence of little command of the standard Castilian language, little fluency in communication, diction errors, lexical poverty, among others.Las interferencias lingüísticas como fenómenos resultantes de la coexistencia de lenguas, cuya estructura es divergente, alteran y distorsionan la expresión oral en el nivel de la producción de sonidos, la construcción de oraciones, la organización y el empleo de un conjunto de palabras que constituyen una determinada lengua; por ende, dificultan la comprensión e intervención oral de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje. El propósito del presente fue determinar la influencia de las interferencias lingüísticas en la participación verbal oral de los estudiantes; explicar respecto a los factores lingüísticos y socioculturales influyentes en la expresión oral; asimismo, evaluar las consecuencias de las interferencias lingüísticas derivadas de un bilingüismo sustractivo. La investigación fue no experimental, descriptiva y explicativa. Se recopilaron datos empleando las técnicas de observación, encuesta y entrevista, cuyos instrumentos son las fichas de observación, cuestionarios y listas de cotejo. Se abarcó una población constituida por 80 estudiantes del nivel secundario de la institución educativa "Los Libertadores", en su mayoría bilingües (quechua-español) y originarios de zonas rurales y urbano-marginales. La conclusión a la que se arribó es la existencia del poco dominio de la lengua castellana estándar, escasa fluidez en la comunicación, errores de dicción, pobreza léxica, entre otros.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/95710.33554/riv.15.2.957Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 79-88Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 79-88Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 79-881995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957/917http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957/930Derechos de autor 2021 Mirtha Y. Coronado-Cárdenas, Roly Auccatoma-Tinco, Edgar Gutiérrez-Gómez, Adolfo Quispe Arroyoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/9572021-04-30T17:59:26Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguistic interference in oral verbal participation Interferencias lingüísticas en la participación verbal oral |
title |
Linguistic interference in oral verbal participation |
spellingShingle |
Linguistic interference in oral verbal participation Coronado-Cárdenas, Mirtha Y. bilingüismo interferencia lingüística participación verbal oral bilingualism linguistic interference oral verbal participation |
title_short |
Linguistic interference in oral verbal participation |
title_full |
Linguistic interference in oral verbal participation |
title_fullStr |
Linguistic interference in oral verbal participation |
title_full_unstemmed |
Linguistic interference in oral verbal participation |
title_sort |
Linguistic interference in oral verbal participation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Coronado-Cárdenas, Mirtha Y. Auccatoma-Tinco, Roly Gutiérrez-Gómez, Edgar Quispe Arroyo, Adolfo |
author |
Coronado-Cárdenas, Mirtha Y. |
author_facet |
Coronado-Cárdenas, Mirtha Y. Auccatoma-Tinco, Roly Gutiérrez-Gómez, Edgar Quispe Arroyo, Adolfo |
author_role |
author |
author2 |
Auccatoma-Tinco, Roly Gutiérrez-Gómez, Edgar Quispe Arroyo, Adolfo |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
bilingüismo interferencia lingüística participación verbal oral bilingualism linguistic interference oral verbal participation |
topic |
bilingüismo interferencia lingüística participación verbal oral bilingualism linguistic interference oral verbal participation |
description |
Linguistic interference as phenomena resulting from the coexistence of languages, whose structure is divergent, alter and distort oral expression at the level of the production of sounds, the construction of sentences, the organization and use of a set of words that constitute a certain language; therefore, they hinder the oral comprehension and intervention of students in the teaching-learning process. The purpose of the present was to determine the influence of linguistic interference on students' oral verbal participation; explain regarding the linguistic and sociocultural factors influencing oral expression; likewise, evaluate the consequences of linguistic interference derived from subtractive bilingualism. The research was non-experimental, descriptive and explanatory. Data were collected using observation, survey and interview techniques, the instruments of which are observation cards, questionnaires and checklists. A population made up of 80 high school students from the "Los Libertadores" educational institution was covered, most of them bilingual (Quechua-Spanish) and from rural and marginal urban areas. The conclusion reached is the existence of little command of the standard Castilian language, little fluency in communication, diction errors, lexical poverty, among others. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957 10.33554/riv.15.2.957 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.15.2.957 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957/917 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/957/930 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 2 (2021); 79-88 Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 2 (2021); 79-88 Investigación Valdizana; v. 15 n. 2 (2021); 79-88 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166242769207296 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).