Machine learning model for predicting school dropout through household surveys

Descripción del Articulo

The persistent issue of student dropout negatively impacts the educational sector and society at large. This study presents a machine learning model that leverages data from the National Household Survey to predict student dropout in Peru, integrating a wide range of socio-demographic variables. The...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Jacha Rojas, Johnny P., Yataco Cañari, Walter, Ospina Galindez, Johann A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2308
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estrategias
didácticas
interactivas del docente
strategies
didactic
teacher interactive
id REVUNHEVAL_4a13c1533fa61c2f8d054d90983f88ea
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2308
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Machine learning model for predicting school dropout through household surveysModelo de aprendizaje automático para la predicción del abandono escolar mediante encuestas de hogaresJacha Rojas, Johnny P.Yataco Cañari, WalterOspina Galindez, Johann A.Estrategiasdidácticasinteractivas del docentestrategiesdidacticteacher interactiveThe persistent issue of student dropout negatively impacts the educational sector and society at large. This study presents a machine learning model that leverages data from the National Household Survey to predict student dropout in Peru, integrating a wide range of socio-demographic variables. The research fills a gap in existing literature by providing a model that incorporates socio-demographic variables, an area not fully explored in previous studies. The predictive model aims to identify factors associated with student dropout, aiding educational stakeholders in implementing effective interventions. The findings underscore the model's potential to enhance educational outcomes by enabling early identification of at-risk students, thereby facilitating targeted support. This work contributes to refining predictive models of university dropout rates and sug- gests the use of ensemble methods to improve the accu- racy of single-model predictions. Future research could further explore computational methodologies like deep learning and hybrid models to predict dropout rates and their comparison with this study's outcomes, considering additional influential factors not covered in this research.El persistente problema de la deserción estudiantil impacta negativamente al sector educativo y a la sociedad en general. Este estudio presenta un modelo de aprendizaje automático que aprovecha datos de la Encuesta Nacional de Hogares para predecir la deserción escolar en Perú, integrando una amplia gama de variables sociodemográficas. La investigación llena un vacío en la literatura existente al proporcionar un modelo que incorpora variables sociodemográficas, un área no explorada completamente en estudios anteriores. El modelo predictivo tiene como objetivo identificar factores asociados con la deserción escolar, ayudando a los actores educativos a implementar intervenciones efectivas. Los hallazgos subrayan el potencial del modelo para mejorar los resultados educativos al permitir la identificación temprana de estudiantes en riesgo, facilitando así un apoyo específico. Este trabajo contribuye a perfeccionar los modelos predictivos de las tasas de deserción universitaria y sugiere el uso de métodos conjuntos para mejorar la precisión de las predicciones de un solo modelo. Las investigaciones futuras podrían explorar más a fondo metodologías computacionales como el aprendizaje profundo y los modelos híbridos para predecir las tasas de deserción escolar y su comparación con los resultados de este estudio, considerando factores influyentes adicionales que no se tratan en esta investigación.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/230810.46276/rifce.v10i2.2308Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 2 (2024); 24-332707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2031http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2045Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/23082024-12-11T06:48:28Z
dc.title.none.fl_str_mv Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
Modelo de aprendizaje automático para la predicción del abandono escolar mediante encuestas de hogares
title Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
spellingShingle Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
Jacha Rojas, Johnny P.
Estrategias
didácticas
interactivas del docente
strategies
didactic
teacher interactive
title_short Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
title_full Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
title_fullStr Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
title_full_unstemmed Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
title_sort Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
dc.creator.none.fl_str_mv Jacha Rojas, Johnny P.
Yataco Cañari, Walter
Ospina Galindez, Johann A.
author Jacha Rojas, Johnny P.
author_facet Jacha Rojas, Johnny P.
Yataco Cañari, Walter
Ospina Galindez, Johann A.
author_role author
author2 Yataco Cañari, Walter
Ospina Galindez, Johann A.
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Estrategias
didácticas
interactivas del docente
strategies
didactic
teacher interactive
topic Estrategias
didácticas
interactivas del docente
strategies
didactic
teacher interactive
description The persistent issue of student dropout negatively impacts the educational sector and society at large. This study presents a machine learning model that leverages data from the National Household Survey to predict student dropout in Peru, integrating a wide range of socio-demographic variables. The research fills a gap in existing literature by providing a model that incorporates socio-demographic variables, an area not fully explored in previous studies. The predictive model aims to identify factors associated with student dropout, aiding educational stakeholders in implementing effective interventions. The findings underscore the model's potential to enhance educational outcomes by enabling early identification of at-risk students, thereby facilitating targeted support. This work contributes to refining predictive models of university dropout rates and sug- gests the use of ensemble methods to improve the accu- racy of single-model predictions. Future research could further explore computational methodologies like deep learning and hybrid models to predict dropout rates and their comparison with this study's outcomes, considering additional influential factors not covered in this research.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308
10.46276/rifce.v10i2.2308
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v10i2.2308
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2031
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2045
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 2 (2024); 24-33
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846970934333800448
score 12.846844
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).