Machine learning model for predicting school dropout through household surveys
Descripción del Articulo
The persistent issue of student dropout negatively impacts the educational sector and society at large. This study presents a machine learning model that leverages data from the National Household Survey to predict student dropout in Peru, integrating a wide range of socio-demographic variables. The...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2308 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Estrategias didácticas interactivas del docente strategies didactic teacher interactive |
| id |
REVUNHEVAL_4a13c1533fa61c2f8d054d90983f88ea |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2308 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveysModelo de aprendizaje automático para la predicción del abandono escolar mediante encuestas de hogaresJacha Rojas, Johnny P.Yataco Cañari, WalterOspina Galindez, Johann A.Estrategiasdidácticasinteractivas del docentestrategiesdidacticteacher interactiveThe persistent issue of student dropout negatively impacts the educational sector and society at large. This study presents a machine learning model that leverages data from the National Household Survey to predict student dropout in Peru, integrating a wide range of socio-demographic variables. The research fills a gap in existing literature by providing a model that incorporates socio-demographic variables, an area not fully explored in previous studies. The predictive model aims to identify factors associated with student dropout, aiding educational stakeholders in implementing effective interventions. The findings underscore the model's potential to enhance educational outcomes by enabling early identification of at-risk students, thereby facilitating targeted support. This work contributes to refining predictive models of university dropout rates and sug- gests the use of ensemble methods to improve the accu- racy of single-model predictions. Future research could further explore computational methodologies like deep learning and hybrid models to predict dropout rates and their comparison with this study's outcomes, considering additional influential factors not covered in this research.El persistente problema de la deserción estudiantil impacta negativamente al sector educativo y a la sociedad en general. Este estudio presenta un modelo de aprendizaje automático que aprovecha datos de la Encuesta Nacional de Hogares para predecir la deserción escolar en Perú, integrando una amplia gama de variables sociodemográficas. La investigación llena un vacío en la literatura existente al proporcionar un modelo que incorpora variables sociodemográficas, un área no explorada completamente en estudios anteriores. El modelo predictivo tiene como objetivo identificar factores asociados con la deserción escolar, ayudando a los actores educativos a implementar intervenciones efectivas. Los hallazgos subrayan el potencial del modelo para mejorar los resultados educativos al permitir la identificación temprana de estudiantes en riesgo, facilitando así un apoyo específico. Este trabajo contribuye a perfeccionar los modelos predictivos de las tasas de deserción universitaria y sugiere el uso de métodos conjuntos para mejorar la precisión de las predicciones de un solo modelo. Las investigaciones futuras podrían explorar más a fondo metodologías computacionales como el aprendizaje profundo y los modelos híbridos para predecir las tasas de deserción escolar y su comparación con los resultados de este estudio, considerando factores influyentes adicionales que no se tratan en esta investigación.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/230810.46276/rifce.v10i2.2308Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 2 (2024); 24-332707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2031http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2045Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/23082024-12-11T06:48:28Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys Modelo de aprendizaje automático para la predicción del abandono escolar mediante encuestas de hogares |
| title |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys |
| spellingShingle |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys Jacha Rojas, Johnny P. Estrategias didácticas interactivas del docente strategies didactic teacher interactive |
| title_short |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys |
| title_full |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys |
| title_fullStr |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys |
| title_full_unstemmed |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys |
| title_sort |
Machine learning model for predicting school dropout through household surveys |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Jacha Rojas, Johnny P. Yataco Cañari, Walter Ospina Galindez, Johann A. |
| author |
Jacha Rojas, Johnny P. |
| author_facet |
Jacha Rojas, Johnny P. Yataco Cañari, Walter Ospina Galindez, Johann A. |
| author_role |
author |
| author2 |
Yataco Cañari, Walter Ospina Galindez, Johann A. |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Estrategias didácticas interactivas del docente strategies didactic teacher interactive |
| topic |
Estrategias didácticas interactivas del docente strategies didactic teacher interactive |
| description |
The persistent issue of student dropout negatively impacts the educational sector and society at large. This study presents a machine learning model that leverages data from the National Household Survey to predict student dropout in Peru, integrating a wide range of socio-demographic variables. The research fills a gap in existing literature by providing a model that incorporates socio-demographic variables, an area not fully explored in previous studies. The predictive model aims to identify factors associated with student dropout, aiding educational stakeholders in implementing effective interventions. The findings underscore the model's potential to enhance educational outcomes by enabling early identification of at-risk students, thereby facilitating targeted support. This work contributes to refining predictive models of university dropout rates and sug- gests the use of ensemble methods to improve the accu- racy of single-model predictions. Future research could further explore computational methodologies like deep learning and hybrid models to predict dropout rates and their comparison with this study's outcomes, considering additional influential factors not covered in this research. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-11-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308 10.46276/rifce.v10i2.2308 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308 |
| identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v10i2.2308 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2031 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2308/2045 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 2 (2024); 24-33 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846970934333800448 |
| score |
12.846844 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).