Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item

Descripción del Articulo

The objective of this study was to evaluate the reliability and validity of computerized tests via the web through the measurement of their psychometric and statistical properties by applying the Classical Test Theory (TCT) and the Item Response Theory (TRI). The TCT methodology was applied to asses...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Menacho Chiok, César Higinio, Alva Trinidad, Jesús María Cano
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Agraria La Molina
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1638
Enlace del recurso:https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1638
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pruebas informatizadas
teoría clásica de los test
teoría de respuesta al ítem
modelos logísticos binarios
calibración de la prueba.
Computerized tests
classic test theory
item response theory
binary logistic models
test calibration.
id REVUNALM_d6635724cd3e6275f1cc947df73f3dcc
oai_identifier_str oai:revistas.lamolina.edu.pe:article/1638
network_acronym_str REVUNALM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository_id_str
spelling Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the itemEvaluación de pruebas informatizadas aplicando la teoría clásica de los test y la teoría de respuesta al ítemMenacho Chiok, César HiginioAlva Trinidad, Jesús María CanoMenacho Chiok, César HiginioAlva Trinidad, Jesús María CanoPruebas informatizadasteoría clásica de los testteoría de respuesta al ítemmodelos logísticos binarioscalibración de la prueba.Computerized testsclassic test theoryitem response theorybinary logistic modelstest calibration.The objective of this study was to evaluate the reliability and validity of computerized tests via the web through the measurement of their psychometric and statistical properties by applying the Classical Test Theory (TCT) and the Item Response Theory (TRI). The TCT methodology was applied to assess the difficulty and discrimination of the test and the items. The data was adjusted to the TRI binary logistic models of one, two and three parameters. A computerized test of 30 questions was applied to 775 students enrolled in the Basic Statistics course in the 2016 II semester. The results indicated a good reliability of the test with a Cronbach’s alpha of 0,833 and was corroborated with a correlation of 0,815. For the TCT the difficulty index identified three very easy questions (V7, V8 and V12) and the discrimination index did not find any questions to withdraw it. The assumption of unidimensionality with factor analysis was tested with an explained variance of the first factor of 24,7%. The binary logistic model of the three parameter TRI (3PL) was better adjusted to the data. For the calibration process with the 3PL model, questions V28 (discrimination index greater 0,65) were withdrawn; V8, V12, V16 and V18 (chance index greater than 0.4) and none with the difficulty index.El objetivo del presente estudio fue evaluar la confiabilidad y validez de las pruebas informatizadas vía Web a través de la medición de sus propiedades psicométricas y estadísticas aplicando la Teoría Clásica del Test (TCT) y la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). Se aplicó la metodología de la TCT para evaluar la dificultad y de discriminación del test y los ítems. Se ajustaron los datos a los modelos logísticos binarios TRI de un, dos y tres parámetros. Un test informatizado de 30 preguntas se aplicó a 775 estudiantes matriculados en el curso de Estadística Básica en el semestre 2016 II. Los resultados indicaron una confiabilidad buena del test con un alfa de Cronbach de 0,833 y fue corroborada con una correlación de 0,815. Para la TCT el índice de dificultad identificó tres preguntas muy fáciles (V7, V8 y V12) y el índice de discriminación no encontró ninguna pregunta para retirarla. El supuesto de la unidimensionalidad con el análisis factorial fue probado con una variancia explicada del primer factor de 24,7%. El modelo logístico binario de la TRI de tres parámetros (3PL) se ajustó mejor a los datos. Para el proceso de calibración con el modelo 3PL, se retiraron las preguntas V28 (índice de discriminación mayor 0,65); V8, V12, V16 y V18 (índice del azar mayores a 0,4) y ninguna con el índice de dificultad.Universidad Nacional Agraria La Molina La Molina2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/163810.21704/ac.v81i2.1638Anales Científicos; Vol. 81 Núm. 2 (2020): Julio a Diciembre; 278-288Anales Científicos; Vol. 81 No. 2 (2020): Julio a Diciembre; 278-2882519-73980255-0407reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molinainstname:Universidad Nacional Agraria La Molinainstacron:UNALMspahttps://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1638/pdf_270Derechos de autor 2020 César Higinio Menacho Chiok, Jesús María Cano Alva Trinidadhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.lamolina.edu.pe:article/16382021-11-17T01:35:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
Evaluación de pruebas informatizadas aplicando la teoría clásica de los test y la teoría de respuesta al ítem
title Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
spellingShingle Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
Menacho Chiok, César Higinio
Pruebas informatizadas
teoría clásica de los test
teoría de respuesta al ítem
modelos logísticos binarios
calibración de la prueba.
Computerized tests
classic test theory
item response theory
binary logistic models
test calibration.
title_short Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
title_full Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
title_fullStr Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
title_full_unstemmed Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
title_sort Evaluation of computerized tests applying the classical theory of the tests and the theory of response to the item
dc.creator.none.fl_str_mv Menacho Chiok, César Higinio
Alva Trinidad, Jesús María Cano
Menacho Chiok, César Higinio
Alva Trinidad, Jesús María Cano
author Menacho Chiok, César Higinio
author_facet Menacho Chiok, César Higinio
Alva Trinidad, Jesús María Cano
author_role author
author2 Alva Trinidad, Jesús María Cano
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Pruebas informatizadas
teoría clásica de los test
teoría de respuesta al ítem
modelos logísticos binarios
calibración de la prueba.
Computerized tests
classic test theory
item response theory
binary logistic models
test calibration.
topic Pruebas informatizadas
teoría clásica de los test
teoría de respuesta al ítem
modelos logísticos binarios
calibración de la prueba.
Computerized tests
classic test theory
item response theory
binary logistic models
test calibration.
description The objective of this study was to evaluate the reliability and validity of computerized tests via the web through the measurement of their psychometric and statistical properties by applying the Classical Test Theory (TCT) and the Item Response Theory (TRI). The TCT methodology was applied to assess the difficulty and discrimination of the test and the items. The data was adjusted to the TRI binary logistic models of one, two and three parameters. A computerized test of 30 questions was applied to 775 students enrolled in the Basic Statistics course in the 2016 II semester. The results indicated a good reliability of the test with a Cronbach’s alpha of 0,833 and was corroborated with a correlation of 0,815. For the TCT the difficulty index identified three very easy questions (V7, V8 and V12) and the discrimination index did not find any questions to withdraw it. The assumption of unidimensionality with factor analysis was tested with an explained variance of the first factor of 24,7%. The binary logistic model of the three parameter TRI (3PL) was better adjusted to the data. For the calibration process with the 3PL model, questions V28 (discrimination index greater 0,65) were withdrawn; V8, V12, V16 and V18 (chance index greater than 0.4) and none with the difficulty index.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1638
10.21704/ac.v81i2.1638
url https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1638
identifier_str_mv 10.21704/ac.v81i2.1638
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.lamolina.edu.pe/index.php/acu/article/view/1638/pdf_270
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 César Higinio Menacho Chiok, Jesús María Cano Alva Trinidad
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 César Higinio Menacho Chiok, Jesús María Cano Alva Trinidad
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina La Molina
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Agraria La Molina La Molina
dc.source.none.fl_str_mv Anales Científicos; Vol. 81 Núm. 2 (2020): Julio a Diciembre; 278-288
Anales Científicos; Vol. 81 No. 2 (2020): Julio a Diciembre; 278-288
2519-7398
0255-0407
reponame:Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
instname:Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron:UNALM
instname_str Universidad Nacional Agraria La Molina
instacron_str UNALM
institution UNALM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
collection Revistas - Universidad Nacional Agraria La Molina
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843258415822929920
score 12.672554
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).