Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima

Descripción del Articulo

Gender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Panduro, José Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad de Lima
Repositorio:Revistas - Universidad de Lima
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/976
Enlace del recurso:https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:gender inequalities
factor analysis
results oriented attitude
Desigualdades de género
análisis factorial
orientación al logro
id REVULIMA_a9441be35d684bf7bfd6ae89caa06745
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/976
network_acronym_str REVULIMA
network_name_str Revistas - Universidad de Lima
repository_id_str
spelling Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, LimaGénero y crianza en Lima: los niños y las niñas del distrito de San Juan de Lurigancho, LimaPanduro, José Antoniogender inequalitiesfactor analysisresults oriented attitudeDesigualdades de géneroanálisis factorialorientación al logroGender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122 girls, aged 7 to 9 years. Measurements were obtained through the Mother-Child Relationship Stimulation Scale (Panduro, 1998a) in a self-report. To identify the different components of child rearing, we applied factorial analyses. Results show that boys and girls have similar rearing conditions; however, in Socialization Mediation, boys obtain a higher value (p < .05).Las desigualdades de género son un aspecto importante por resolver si se pretende una mejoría en los indicadores del desarrollo humano de la sociedad. Intentando conocer si estas diferencias se originan en la crianza desde las acciones concretas en el vínculo con los niños, fueron evaluadas 241 diadas madre-niño de un centro educativo inicial del distrito de San Juan de Lurigancho (Lima), en las cuales los hijos fueron 119 niños y 122 niñas cuyas edades fluctuaron entre los 4 y 7 años. Las mediciones de autorreporte se obtuvieron de la Escala de Evaluación de la Estimulación Infantil en las Relaciones Madre-Niño: Escala EEI (Panduro, 1998a), la cual considera la promoción y el control conductual en el vínculo como las dimensiones fundamentales de la crianza. Para efectos del estudio, se realizaron análisis factoriales para identificar los componentes al interior de cada dimensión de la crianza. Los resultados señalan, en general, condiciones similares experimentadas tanto por niños como por niñas; sin embargo, en el componente Mediación de la Socialización, ellos obtuvieron niveles significativamente mayores que ellas (p < .05).  Universidad de Lima2016-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/97610.26439/persona2016.n019.976Persona; No. 019 (2016); 127-150Persona; Núm. 019 (2016); 127-150Persona; n. 019 (2016); 127-1502309-90621560-613910.26439/persona2016.n019reponame:Revistas - Universidad de Limainstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAspahttps://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976/937info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9762024-10-28T19:13:25Z
dc.title.none.fl_str_mv Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
Género y crianza en Lima: los niños y las niñas del distrito de San Juan de Lurigancho, Lima
title Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
spellingShingle Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
Panduro, José Antonio
gender inequalities
factor analysis
results oriented attitude
Desigualdades de género
análisis factorial
orientación al logro
title_short Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
title_full Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
title_fullStr Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
title_full_unstemmed Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
title_sort Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Panduro, José Antonio
author Panduro, José Antonio
author_facet Panduro, José Antonio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv gender inequalities
factor analysis
results oriented attitude
Desigualdades de género
análisis factorial
orientación al logro
topic gender inequalities
factor analysis
results oriented attitude
Desigualdades de género
análisis factorial
orientación al logro
description Gender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122 girls, aged 7 to 9 years. Measurements were obtained through the Mother-Child Relationship Stimulation Scale (Panduro, 1998a) in a self-report. To identify the different components of child rearing, we applied factorial analyses. Results show that boys and girls have similar rearing conditions; however, in Socialization Mediation, boys obtain a higher value (p < .05).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976
10.26439/persona2016.n019.976
url https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976
identifier_str_mv 10.26439/persona2016.n019.976
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/976/937
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Lima
dc.source.none.fl_str_mv Persona; No. 019 (2016); 127-150
Persona; Núm. 019 (2016); 127-150
Persona; n. 019 (2016); 127-150
2309-9062
1560-6139
10.26439/persona2016.n019
reponame:Revistas - Universidad de Lima
instname:Universidad de Lima
instacron:ULIMA
instname_str Universidad de Lima
instacron_str ULIMA
institution ULIMA
reponame_str Revistas - Universidad de Lima
collection Revistas - Universidad de Lima
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847425943346348032
score 13.457506
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).